Nem vitás, hazánkban az egyik legnagyobb megbecsülésnek a tűzoltók örvendenek a társadalom részéről, mégpedig teljes joggal. Sajnos azonban azt kell mondanunk, az emberek erkölcsi megbecsülésén túl a munkáltató már jóval kevésbé jutalmazza pótolhatatlan munkájukat anyagilag.
Ennek adott hangot BÉREMELÉS BREAKING megnevezéssel a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete. A szakszervezet elnöksége azt írja:
Az elmúlt 10 év alatt annyit „fejlődtünk”, hogy 2010-re teljesen eltűnt a 13. havi, majd a helyi bérletek, önkéntespénztárak munkáltatói befizetései, több mint 50 ezerrel csökkent a cafeteria, 2012-től eltörölték az életpályát, aminek a legfontosabb eleme a korkedvezmény, szolgálati nyugdíj rendszere volt, ezzel megszűnt a szociális háló is, majd megszűnt az adókedvezmény és a sávos bérkompenzáció, amik pont az alacsonykeresetű tiszthelyettesi és zászlósi állományt érintette rendkívül hátrányosan. A 2015-ös illetményrendszer változásával megszűnt a délutáni pótlék, bizonyos nyelvvizsga pótlékok, az illetménypótlék 10% és 15% különbsége eltűnt a besorolási kategóriáknál, buktuk a soron fizetési fokozatban való előresorolást, amivel újabb 4 évre visszavetettek mindenkit, olyan mint egy fenyítési fokozat plusz évi 600 ezres büntetés.
Nem csoda, hogy úgy látják:
Ellentétek feszülnek a kommunikáció és a valóság között. Például, életpályának nevezik, amit elszúrtak, pedig ez nem az, vagy állítólag 50% béremelés volt, de mégsem éri el a tűzoltók bére a szakmunkás minimálbért. Jelenleg 10 év szolgálati idő után éri el.
A pótlékok kérdéséről is írnak:
A 2020. évre visszaköszön a 2015-ben megszűntetett 10% illetménypótlék. (ami akkoriban középfokú végzettségűeknek 10%, felsőfokú végzettséggel 15% volt) Ezzel tovább nyílik a bérolló, szerintünk ez nem jó. Egy kezdő bére br. 229.968.-, náluk 23 ezer forintot jelent. Egy kezdő kirendeltségvezetőnél ez kb. 80 ezer. Sokkal jobb megoldás a hivatásos pótlék mértékének egységesítése és hozzáigazítása az országházi tűzoltók 450% hivatásos pótlékjához, így évekre rendbe lehet tenni a béreket a tiszthelyettesi, zászlósi, raj és szolgálatparancsnoki beosztásban. Hiszen nekünk nem a tábornokokat és főtiszteket kell itt tartanunk, hanem azt, aki az alapfeladatot ellátja, amiért ezt a szervezetet a 19. században létrehozták, nélkülük ez nem működik.
De arról is markáns véleményük van, hogyan, milyen irányba kellene elindulni:
Jelenleg mi is csak tudakozódunk, hogy ez pontosan mit is takarhat, miből fogják számítani? Illetmény alap, vagy alapilletmény? Véleményünk szerint, sokkal nagyobb megtartó hatása lenne az alapilletményből való számításnak, mert nem mindegy, hogy 6x 38650.-, vagy 6x 229968.-. Abban azonban egyetértés látszik a szakszervezetek között, hogy nagyobb megtartó hatása lenne az évente két havi alapilletménynek, de itt is óriási lesz a szórás, mert egy kirendeltségvezető 4.8 milliót fog kapni, egy beosztott tűzoltó meg 1.38 milliót, vagy a 10% pótlékkal számolva 1.5 milliót. Sokkal jobb lenne egységes összegben gondolkodni, ahogy most is volt. A juttatásokat tekintve két olyan elem is van, amiket átcsoportosítva, akár évente kétszer is kaphatnánk egyösszegű kifizetést. A szakszervezetek régóta problémásnak tartják a teljesítményértékelés rendszerét. Az erre szánt 12 milliárd forint rendszerint célt téveszt. Ezt az összeg fejenként 200 ezer forint, ha mindenki egyenlően kapná meg. A cafeteria egy másik olyan elem, amelynek mozgástere egyre jobban szűkül, egyre kevesebb mindenre lehet igénybevenni, ráadásul magas adminisztrációval jár. Hozzátéve a teljesítményértékeléshez ez 400 ezer forintot jelent, amit júniusban nyaralások előtt ki lehetne fizetni. Évi két egyösszegű kifizetés, fizetésemelés, csökkenő adminisztrációs teher a teljesítményértékelés és cafetéria terén, kiszámítható és átlátható rendszer. Na ez az amire a dolgozóknak szüksége van és ebbe a RIASZ állományát is be lehet vonni, minimális költségvetési többlet bevonásával.
(htfsz.hu nyomán)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!