A társadalmi színvonal romlása nemcsak az esztétikai és kulturális normákban, hanem a felsőoktatásban is megfigyelhető. Az egyetemek, a kormány és a társadalom közös felelőssége, hogy visszaállítsák a felsőoktatás eredeti céljait és értékeit, valamint biztosítsák, hogy a diploma ismét valódi tudást és kompetenciákat jelentsen. Így érhetjük el, hogy a jövő szakemberei valóban felkészülten lépjenek ki a munkaerőpiacra, és képesek legyenek hozzájárulni a nemzet fejlődéséhez.
Az egyetemek eredeti célja alapvetően a magasan képzett szakemberek kibocsátása, azonban a lemorzsolódás csökkentése gyakran ellentmondásba kerül ezzel. A specializáció és a magas szintű szaktudás megszerzése korábban egy szűk, tanult réteg számára volt elérhető, maga a diploma pedig presztízzsel járt. Az idő múlásával azonban ez a megközelítés háttérbe szorult, helyette a tömeges oktatás került előtérbe. Ma már szinte mindenkitől elvárás, hogy diplomát szerezzen, akár szülői, akár munkahelyi, akár társadalmi nyomás hatására, függetlenül attól, hogy valójában oda való-e vagy sem.
A felvételi és az egyetemi követelmények enyhülése
Ez a szemléletváltás a felvételi követelmények enyhüléséhez vezetett, aminek következtében egyre több olyan hallgató kerül be a felsőoktatásba, akik nem rendelkeznek a szükséges előismeretekkel. A jelenség hozzájárul ahhoz, hogy az oktatók nehezebben tudnak haladni az anyaggal. A tanárok kénytelenek alkalmazkodni a kevésbé felkészült diákokhoz, ami azt eredményezi, hogy az elvárások enyhülnek, az oktatás színvonala pedig tovább csökken.
Az egyetemek értékelése és finanszírozása
Az egyetemek értékelése és az állami támogatások odaítélése nagyban függ az aktív hallgatók létszámától. Ennek köszönhetően az intézmények érdekeltek abban, hogy minél több tanulót tartsanak meg, még akkor is, ha ez a tananyag fejlesztése helyett a számonkérések könnyítésével jár. Ez az irányelv azonban nem szolgálja a hosszú távú érdekeiket, mivel az oklevél mögötti gyenge szakmai kompetencia negatívan befolyásolja a diplomakibocsátók hírnevét.
Friss diplomások szerepe a munkaerőpiacon
Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy az oklevél megszerzése után sokan nem a szakjuknak megfelelő pozícióban helyezkednek el – például egy műszaki végzettséggel rendelkező fiatal lány kozmetikus karrierbe kezd. Ez arra utal, hogy az oktatási rendszer nem szolgálja megfelelően a munkaerőpiac igényeit. Ezzel együtt a korábban említett külső nyomás csalásra is ösztönözheti azokat az egyetemistákat, akikben nincs meg a megfelelő belső motiváció, mert így csak túl akarnak lenni a tanulmányokon. Ez is tovább rontja a felsőoktatás hitelességét, és kevésbé alkalmas szakembereket eredményez.
Könnyített levelezős képzések és a nyelvvizsga-követelmény eltörlése
A levelező tagozat lényege az lenne, hogy az oklevél ugyanolyan tudást igazoljon, mint a nappalis, úgy, hogy a tananyag jelentős részét a hallgatók önállóan dolgozzák fel. Azonban a levelező képzés teljesítése gyakran könnyebbnek bizonyul, holott a diákoknak ugyanazokat az elvárásokat kellene teljesíteniük, mint a nappalin tanuló társaiknak.
Ráadásul a nyelvvizsga-követelmény eltörlése is hozzájárul a diploma értékcsökkenéséhez, hiszen a nyelvismeret alapvető kompetencia a mai globális munkaerőpiacon
– bizonyos szakterületekre ez fokozottan igaz (pl. gépészet, informatika, közlekedés, közgazdaságtan).
A kisebbségnek járó pluszpontok és a társadalom leépítése
Összességében a diploma értékét nemcsak a tulajdonosának a tudása határozza meg, hanem az is, hogy milyen szakértelemmel bírnak az azonos végzettséggel rendelkezők.
Az egyre enyhébb követelmények és a tömeges oklevélkiadás mellett pluszpontokat biztosítanak a kisebbségeknek, pusztán a származásuk miatt, nem pedig a tudásuk alapján, ami szintén felhígítja a végbizonyítvány értékét.
Ahogy a társadalom egyre inkább elfogadja a csúnyákat, úgy már a buták is diplomát kaphatnak, ami tovább rontja a társadalmi színvonalat. Az egyetemek feladata lenne a magas szintű ismeretek és szakértelem biztosítása, de a jelenlegi trendek alapján egyre távolabb kerülünk ettől az ideáltól. Ha nem változtatunk, a diploma és a felsőoktatás elveszti valódi értékét, és ezzel együtt a társadalmi fejlődésünk is veszélybe kerül.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!