A HVIM az elmúlt 23 évben meghatározó mozgatórugója volt a létrontással szembeni küzdelemnek, így ismételten tiltakoznunk kell az emberek digitalizációba történő kényszerítése ellen, és közös ellenállásra szólítjuk fel mindazokat, akik még képesek az önálló gondolkozásra, és önálló döntéseket szeretnének hozni a jövőben is – írták hozzánk is eljuttatott közleményükben.
A HVIM azt követeli, hogy alapjog legyen a személyes ügyintézés, az ügyintézési lehetőségek ne csak egyetlen egy applikáción keresztül történhessenek meg, és a készpénz használata is élvezzen alkotmányos védelmet. Szerintük az, ami néhány éve még utópiának tűnt mára már valóssággá vált. Emlékeztetnek, egyetlen „okos” telefonnal úgy hagyhatjuk el otthonunkat, hogy minden nálunk lehet, bankkártya, személyigazolvány, autókulcs, lakáskulcs. „Persze csak akkor, ha arra kényszerülünk, hogy kilépjünk a valóságba, hisz az otthon melegéből a munkánk és a bevásárláson túl már a hivatali ügyeinket is el tudjuk intézni, és a nap végén kipihenhetjük a fáradalmainkat egy digitális bárban, az online vagy virtuális barátaink társaságában” – festik le a szomorú valóságot.
A lehetőségek egyre inkább bilincsé válnak
A HVIM szerint a kényelemre való növekvő igényre alapozva előbb a nagyvállalatok, majd az állam is egyre jobban kiterjesztik a digitális lehetőségeket, amelyek azonban egyre inkább bilincsekké is válnak. „Pusztán az emberek kényelmére alapozva viszont a teljes digitalizáció nem végigvihető, ezért az állam a banki szektortól tanulva az „ügyfeleket” szépen lassan belekényszeríti egyetlen egy applikáció használatába” – állapították meg.
Szerintük a séma egyszerű:
1. lehetőség
2. kényelem
3. gyorsaság
4. a személyes ügyintézés csökkenésére hivatkozva ügyfélfogadás fokozatos csökkentése
5. a személyes ügyintézés megszüntetése
Úgy gondolják, hogy a Digitális Állampolgárság (DAP) azonban még egy nem elhanyagolható lépéssel jelentősen fel tudja gyorsítani ezt a folyamatot. „Jelen pillanatban is több százezer ember dolgozik az állam alkalmazásában, akik számára egy tollvonással el fogják rendelni, hogy a rendszereket csak a DAP segítségével használhassák, aki pedig nem kíván ebben részt venni, az arra a sorsa fog jutni, mint akik nem oltatták be magukat koronavírus idején” – emlékeztettek.
Mindent egy applikációba kényszerítenek
Magyarország a környező országokhoz képest is élen jár a bigdata diktatúra kiépítésében, aminek komoly hátulütői lehetnek a HVIM szerint. „Míg Németországban a hivatalok jelentős részével személyesen, faxon, esetleg e-mailben léphetünk kapcsolatba, addig hazánkban már alig van olyan ügy, aminél ne kellene Ügyfélkaput használni – most azonban mindent egy rendszerbe, egy nagy adatbázisba rendezve, egy applikációba kényszerítenek” – hívják fel a figyelmet. Hozzátették, hogy Magyarország kormánya többszörösen biztosított róla mindenkit, hogy a rendszer biztonságos, és az adatokhoz kívülről nem lehet hozzáférni, ez azonban nem túl megnyugtató, hisz adatvédelmi kérdésen túl a magánélet védelme terén sokkal komolyabb kérdéseket lehet felvetni. Az online ügyintézés szerintünk megvalósult, pont elégséges annak mértéke, nem kell a központosítását bevezetni, ami megnyitja az utat egy falanszterállam létrehozásához.
Kína lehet a példa a kormány számára is
A mozgalom szerint a példát jól ismerjük, hisz Magyarország egyik legfontosabb gazdasági partnere, Kína már bemutatta, hogy a digitalizált állampolgárok szabad akaratát és jogait egyetlen applikáció, egyetlen algoritmus segítségével milyen könnyedén lehet szabályozni.
„Amint a fent felvázolt folyamat végeredményeképpen kiteljesedik a rendszer, és mindenki a lehető legkényelmesebb módon, egyetlen mobilapplikációban fogja tárolni a legfontosabb adatait, tartja a kapcsolatot a barátaival, és ugyanez az applikáció lesz az összes szolgáltatáshoz való hozzáférés kulcsa, onnantól már csak egy gombnyomás kell ahhoz, hogy ellehetetlenítsék az életünket, és például kínai típusú big data diktatúrát, pontrendszert vezessenek be a társadalomban” – vázolják fel a szörnyű jövőképet.
Az ilyesfajta megtorlás már valóság, elég csak arra gondolnunk, hogy Kanadában tiltakozó kamionosok bankkártyáit politikai alapon egyik pillanatra a másik letiltották, így kénytelenek voltak akcióikat feladni. A HVIM követeli, hogy alapjog legyen a személyes ügyintézés lehetősége, illetve az ügyintézések lehetőségének széles tárháza maradjon nyitva, és a készpénz használata élvezzen védelmet!
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!