Egyre nehezebb helyzetben van a használt autók importja Magyarországon. Budapest Főváros Kormányhivatala szerint minden megfelelően működik, de ez nem igaz. A folyamatban résztvevők úgy vélik, hogy szándékosan nehezíti a hatóság a dolgukat. Az olvasói megkeresés alapján készült cikkünkben azt járjuk körbe, miért akadozik az iparág működése, kiket érint hátrányosan a rendszer hibája, és milyen következményekkel járhat mindez az autópiacra és a gazdaságra nézve.
Rémisztő autópiaci statisztikák
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján a Magyarországon forgalomban lévő mintegy 4 millió autó átlagéletkora elérte a 15,8 évet, míg 2004-ben ez a szám még csak 10,9 év volt. A Használtautó.hu felmérései alapján 2024-ben már a 19 éves gépjárművek a legkeresettebbek. Ez egyértelműen arra utal, hogy a fizetőképes kereslet ma már nem az új, hanem az idősebb, kedvezőbb árkategóriájú gépek iránt mutatkozik.
A lakosság jelentős része képtelen új kocsit vásárolni, hiszen ezek ára 12-15 millió forint között mozog – ami átlagfizetéssel számolva sok év keresetének felel meg – és csak abban az esetben lesz belőle új autó, ha semmi másra nem költünk egy forintot sem, ami elég abszurd.
A használtautó-import viszont megoldást jelenthetne, ám az ágazatot számos probléma sújtja, amik gátolják a piaci működést.
Kifogásolhatóan üzemelő vizsgaállomások
A honosítás körüli akadályok miatt a használt autók importja drasztikusan csökkent. Míg 2019-ben 314 498 darabot importáltak az országba, addig 2024-re ez a szám 213 422-re esett vissza – 100 ezerrel kevesebb jármű jutott el a magyar utakra. Az egyik fő gond a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) vizsgaállomásain az egyébként is magas vizsgadíjak mellett tapasztalható munkamorál és az elégtelen működési hatékonyság. Ennek köszönhetően az árak még tovább emelkednek. Jelenleg mindössze 26 vizsgaállomás működik az országban, és ezek közül több nem a megfelelő módon üzemel. Például Pest vármegyében a pomázi állomás zárva tart, a gödöllői és szigetszentmiklósi központ sem mondható ügyfélbarátnak, a fővárosi Vas Gereben utcai telephelyen is jelentősen csökkent a kapacitás.
Az év első napjaiban a helyzet tovább súlyosbodott: olvasónk szerint a vizsgaállomás vezetője miatt több vizsgáztató is beteget jelentett, és nem ment be dolgozni.
Ez a lépés gyakorlatilag megbénította a folyamatokat. A gyenge teljesítőképesség számszerűen is érezhető: egy állomásnak évente körülbelül 12 500 autót kellene vizsgáztatnia, ami napi 50 járművet jelentene, de ez a szám jelenleg sehol nem valósul meg. Pedig korábban a Vas Gereben utcai állomáson napi 100-120 négykerekű is átment a rendszeren.
Időpontfoglalás: lehetetlen küldetés
Az időpontfoglaló rendszer működésképtelensége szintén nehézséget jelent. Bár a Totalcar.hu azt az információt kapta a Budapest Főváros Kormányhivatalától, hogy minden megfelelően működik, de ez nem igaz.
Ráadásul még tovább romlott a helyzet, ugyanis a korábban már említett Vas Gereben utcai állomáson a gépjármű-honosítást már csak délelőtti időpontokban lehet végezni.
Az online Központi Időpontfoglaló Rendszerben (KIR) szinte lehetetlen időpontot találni, mivel az elérhető idősávok vagy már beteltek, vagy egyáltalán nem foglalhatók. Ráadásul bevett szokás, hogy az időpontok megnyitása kéthetente egyszer, gyakran éjszaka történik, ami szinte versenyhelyzetet teremt a vizsgáztatásra váró ügyfelek között.
Gazdasági és társadalmi károk
A kialakult helyzet több szektorra is negatív hatással van. Az importőrök és autókereskedők akadályoztatása mellett a vámügyintézők és a haszongépjárműveket alkalmazó cégek is komoly veszteségeket szenvednek el. A problémák megoldatlansága nemcsak az érintett szereplőket sújtja, hanem az államot is jelentős bevételkiesés éri. Az olvasónk levelében szereplő becslés szerint az állam évente 20-30 milliárd forinttól esik el az import visszaesése miatt. Az új autók vásárlására képtelen lakosság, a kiszolgáltatott kereskedők, valamint a gazdasági veszteségek mind arra utalnak, hogy sürgős beavatkozásra van szükség. A gépkocsik honosításának egyszerűsítése és az NKH rendszerének fejlesztése nélkül az iparág válsága csak tovább mélyülhet.
(Kiemelt kép: Vas Gereben utcai vizsgaállomás, források: Google, https://ehivatal.nkh.gov.hu/)
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!Ismét befolyásolni próbálja a kormány a rendvédelmi dolgozókat a 2026-os választások előtt?