Érdekes megfigyelni, mennyire gyorsan került a toplistás alkalmazások közé a kínai tulajdonban lévő TikTok közösségimédia-felület. Miután a fiatalokat az idősek „elzavarták” az Instagramra, a Zuckerberg kezében lévő platformra Y-generációs fiatalok milliói regisztráltak fel. A tartalomgyártók, influenszerek, sztárok, celebek, sőt, a cégek számára is előnyös felületnek bizonyult az Instagram, rengetegen kerestek a követőikkel, megszerkesztett posztjaikkal pénzt is, a hirdetők pedig meglátták a figyelemre éhes „instacelebek” között a lehetőséget. A felület egyhamar át is vette a vezetést az Y-generációs fiatalok körében, azonban ez mostanra megváltozni látszik.
Az új, már a digitális technológiák világába született Z-generáció tagjai már elsősorban nem az Instagramot, hanem a TikTokot tartják az elsődleges közösségi platformnak. Ezek a fiatalok úgy nőttek fel, hogy azt látták, az „idősebbek” a követőkért élnek: minél többen kedvelnek be, minél több figyelmet kapsz, annál jobb életed lehet (az persze már mellékes kérdés, hogy a közösségi média mögött legtöbbször üres tartalomgyártók állnak).
A „digitális bennszülöttek” ezt látva követőkre vágynak. Azonban, míg az Instagramon követőket szerezni nagyon nehéz a mai napig, addig a TikTokon rendkívül gyorsan szerezhet az ember követőket magának. Az ügy érdekében annyit kell tenni csupán, hogy naponta lehetőleg minél több egyperces videót készítsen az illető. A téma adott, rengeteg zenei alapra lehet különböző koreográfiákat gyártani, főzős videókat készíteni, de nagyot mennek a vicces egypercesek is állatokról, kisgyer,ekekről. Ezzel persze semmi gond nem is lenne, ha figyelembe nem vesszük, hogy milyen digitális függőséget tud okozni egy platform, amely több milliárd videójával mindig tud újat és újat mutatni a közönségének.
Az alkalmazás népszerűségét látva azonban több politikai párt, liberális ideológiák és mostanra a Black Lives Matter mozgalom is elkezdte magát hirdetni a főként fiatal felhasználók között. Csak a Jobbik két fiókkal is rendelkezik, ahol a Facebookra feltöltött „orbánfóbiás” posztjaikat, Jakab Péter felszólalásait teszik közzé az összesen közel 1200 követőjüknek. Maga a szám nem tűnhet soknak, azonban több videó is átlépte a 20 ezres megtekintést, ami azt jelenti, hogy csak eljutott a fiatal célközönséghez. A Momentum Mozgalom ifjúsági szervezete szintén napi szinten használja a platformot, a követőik száma szintén nem kimagasló ugyan, de több videója is elérte már a tízezres nagyságrendet, sőt, van olyan is, ami 100 ezer megtekintésnél jár. Főként azok a videók mennek nagyot, amiben valamilyen formában Orbán Viktorból űznek gúnyt.
A coming out és az LMBTQ-videók szintén nagy népszerűségnek örvendenek. Rengeteg fiatal választja ezt a platformot arra, hogy kis egypercesben bevallja nemi identitását, vagy előbújjon a szüleinek, barátainak. Itthon a legnagyobb figyelmet most az ApaApu csatorna kapja: első videójukat májusban tették fel, de már negyvenezer követővel rendelkeznek. Az ApaApu két férfiről szól, akik közösen nevelnek itthon egy kisfiút.
Az utóbbi egy hónapban pedig a Black Lives Matter mozgalom uralja a platformot. Rengeteg videó került fel a „békés” tüntetésekről, amelyek javarészt több milliós megtekintéssel rendelkeznek, illetve milliók lájkolják is ezeket a videókat. Már Magyarországon is trend profilképnek beállítani a fekete ököl képét, amely a BLM mozgalom szimbóluma. Fiatalok milliói nézik és követik ezeket a videókat, sőt, lájkjaikkal a támogatásukat is kifejezik a tüntetések felé.
Elképesztő volt látni azt is, amikor pár napja itthon egy magyar 18 éves „TikToker” lány mondta például azt, hogy nem érti, miért kell még emlékezni Trianonra, hiszen, aki 100 év alatt nem tudott egy másik országba beilleszkedni, azzal biztosan bajok vannak.
A videót már majdnem 20 ezren megnézték és több, mint 3 ezren kedvelték is. Jobboldali tartalmat szinte soha nem lehet látni, sok fiatal készít ironikus videót a magyar kormányról. Orbán Viktorból gúnyt űzni óriási trend, az ilyen videók mindig nagy népszerűségnek örvendenek.
Forrás: PestiSrácok.hu