Egy kiszivárgott dokumentum szerint a Google mindent megtenne azért, hogy az Unió ne hozzon a tech óriásokat sújtó törvényeket – és ezzel nincsenek egyedül. Szakértők szerint páratlan lobbihadjárat indult Brüsszelben.
2020 első felében az Amazon, az Apple, a Google és a Facebook 19 millió eurót, vagyis közel hétmilliárd forintot fordított arra, hogy az EU-s intézmények döntéseit befolyásolják
Hat-hét évvel ez előtt ugyanezek a cégek „még csak” hétmillió eurót költöttek az EU-n belüli lobbitevékenységeikre (nem számolva az ügyvédi költségeket, és az egyes tagállamokban kifejtett extratevékenységeket). Egy bő fél évtized alatt ez az összeg kishíján a háromszorosára emelkedett, vagyis jól látható, a techóriások mindent elkövetnek, hogy a megszerzett piaci és politikai befolyásukat megtartsák.
Szorul a hurok?
A Google rekordbírsága és az Amazon megbüntetése csak a kezdet. Az EU legújabb javaslatában megfogalmazottak igen kényesen érinthetik a hatalmukkal előszeretettel visszaélő techóriásokat, ugyanis ebben:
- szabályoznák a platformok moderációs gyakorlatát;
- versenyjogi alapon korlátok közé szorítanák és versenyre kényszerítenék a Facebookot vagy a Google-t;
- kikötnék, hogy az appok között szabadon üzengethessünk egymásnak, ami gyökeresen eltér a közösségi és más platformok jelenlegi működésétől.
Vestager Biztos egyenesen odáig menne, hogy a techóriásokat kötelezné:
az általuk gyűjtött adatok egy részét osszák meg kisebb versenytársaikkal. Ráadásul a hirdetési megoldásaikkal kapcsolatban is átláthatóbbnak kellene majd lenniük.
Az Unióra jellemző „csigatempó” miatt a törvény életbelépésére 2022 előtt nem kerül sor, így nagyjából egy évük van a techóriásoknak, hogy befolyásuk és kimeríthetetlen anyagi forrásaik révén megtorpedózzák a javaslatot, és megtartsák hatalmukat.
Fotó: business-standard.com
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!