Az ausztrál kormány tavalyi javaslata szerint fizetnie kellene a Google-nak és a Facebooknak azért, hogy használhassák a kiadók által előállított tartalmakat. Ez nagyban segítene a bajba jutott médián – írja az mfor.hu.
A Google viszont nem az etikus tartalomátvételből gazdagodott meg, így a törvénytervezetre válaszul megfenyegette az ausztrál kormányt:
ha a javaslatot elfogadják, bezárja keresőjét Ausztráliában.
Mel Silva, a Google ausztráliai ügyvezetője szenátusi meghallgatásán azzal érvelt, hogy a törvényjavaslat „kivitelezhetetlen” és „észszerűtlen”, valamint hónapokig tartó patthelyzetet eredményezne a Big Tech cégei és a kormány között. Hozzátette,
ha a javaslat törvénnyé emelkedik, „nem marad más választásuk, mint a keresőmotor leállítása Ausztráliában”.
A kormány ellenben úgy véli, a törvényjavaslat „világelső” és elengedhetetlen egy fenntartható médiapiac érdekében. A tervezet egy olyan választottbírósági mechanizmuson alapulna, amely kötelező érvényű döntéseket hozna arról, hogy a közösségi médiát üzemeltető cégeknek mennyit is kellene fizetnie a kiadóknak, médiacégeknek, melyek hírei pörgetik az oldalukat – jelen állapotban mindez teljesen ingyen és bérmentve történik, miközben a techóriások bezsebelik a kattintások után járó hatalmas reklámbevételeket és folytatják az adathalászatot.
Becslések szerint a Google-nek havi 19 millió felhasználója van Ausztráliában, ami azt jelenti, hogy a 25 milliós ország túlnyomó többsége az ő keresőmotorjukat használja.
A Facebook szintén nem szeretné megosztani a profitot, ezért kijelentette, amennyiben a törvény elfogadásra kerül, egyszerűen letiltják az ausztrálok számára a hírek megosztásának lehetőségét.
Scott Morrison miniszterelnök mindössze annyit mondott a Google bejelentésére, hogy „fenyegetésekre nem válaszolnak”.
Silva szerint a híroldalaknak való fizetés nemcsak a web alapvető működési elvét sérti, de tarthatatlan percedenst teremtene a Google, sőt, az egész internet és a digitális gazdaság számára is.
Szegény Google-nek nincs miből?
A teljesség kedvéért nézzük, hogyan alakult a Google bevétele a tavalyi harmadik negyedévben: a jelentések szerint a cég
csak ebben a negyedévben 46,17 milliárd dollár haszonra tett szert, felülmúlva a 42,9 milliárd dolláros várakozásokat, hirdetési bevétele elérte a 37 milliárdot, negyedéves nyeresége pedig 12,589 milliárd dollár lett. Vagyis bőven 130 milliárdos bevételre tesz szert a keresőóriás.
Silva egy meglehetősen álságos javaslattal állt elő, hogy a törvényjavaslat nélkül is támogassák az újságírást. Megemlítette a tavaly októberben indított mobilfunkciót, a Google News Showcase-t, amelynek keretében 3 év alatt 1 milliárd dollárt juttatnának vissza az újságoknak, médiavállalatoknak.
Vagyis az éves szintű 130 milliárdos bevételből adna 330 milliót a cég a kiadóknak, azaz a bevételének 0,2 százalékát.
De ebből sem részesülne minden hírportál, csupán azon kevesek, akik a keresések, vagy Facebook esetén a megosztások terén kiemelkedő felhasználói aktivitást generálnak. A techóriások számára ez a megoldás azért is lenne ideális, mivel keresőmotorjaikon és algoritmusaikon keresztül úgy manipulálhatják az eléréseket és megjelenítéseket, ahogyan csak akarják. Vagyis, az általuk ideológiailag támogatott portálok még pénzt is kereshetnének tevékenységükkel – ezzel párhuzamosan pedig egy újabb fegyvert kapnának, hogy ellehetetlenítsék azokat, akik „nem férnek bele” a világképükbe.
Ha valóban kivonul a Google Ausztráliából, bizonyára lesznek, akik siratni fogják. Mindenki másnak ott a DuckDuckGo, a keresőprogram mely nem kíváncsi minden lépésünkre, nem manipulálja a keresési találatokat, és nem adja el minden adatunkat reklámcégeknek és elemzőknek. (Ráadásul angol nyelven valószínűleg sokkal jobban működik, mint magyarul. Bár az elmúlt években ezen a téren is rengeteget fejlődött.)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!