Kifejezetten a világpiacot leuraló óriáscégeket célzó törvényjavaslatot fogadott el Maryland állam törvényhozása. A tervezet szerint maximum 10 százalékos adó vethető ki a digitális reklámokra. Az adó mértéke a cég globális bevételétől függ.
A törvényjavaslat tavaly májusban egyszer már elbukott, mert az állam kormányzója, a republikánus(!) Larry Hogan megvétózta azt, méghozzá olyan nevetséges indoklással, hogy „ez adóemelést jelentene, ami plusz terheket róna a kisemberekre”. Nem teljesen világos, hogy Hogan nem olvasta el/értette meg a javaslatot, vagy – sok amerikai politikushoz hasonlóan – ő is a lobbisták zsebében van, és parancsba kapta, mindenáron meg kell akadályoznia a tervezet törvénnyé emelkedését.
Érthető ellenben a Google és a Facebook aggodalma, hiszen az elmúlt évek elég világossá tették, a pénzt nagyon szeretik, de az adózást inkább mellőznék (nem véletlen, hogy Európában is az adóparadicsomnak számító Írországban van bejegyezve mindkét cég). A tervezet értelmében egyébként akinek 100 millió és 1 milliárd dollárt közé esik a bevétele, az mindössze 2,5 százalékos reklámadót fizetne, de akié meghaladja a 15 milliárd dollárt, az is alig 10 százalékot. (Ha a törvényhozók konzultáltak volna a magyar döntéshozókkal, lenne ott is 20-30-40 százalékos ÁFA, sőt, még az adónak is lenne adója – a szerk.)
Bill Ferguson, a marylandi szenátus demokrata elnöke szerint a törvény folyományaként a nagy techcégek végre igazságosan kiveszik a részüket a közteherviselésből, hasonlóan a kisvállalkozásokhoz.
„Az olyan cégek nyeresége, mint az Amazon, a Facebook és a Google drasztikusan nőtt a járvány alatt, miközben a családi vállalkozások az életükért küzdenek”
– magyarázta.
Ezzel szemben a térség republikánus képviselője, Doug Mayer élesen bírálta a javaslatot. Szerinte
„ez az adóemelés történelmileg rövidlátó, ostoba és káros volt számtalan kisvállalkozásra és alkalmazottra nézve”.
Vagyis a Szilicium-völgy lobbistái a republikánusokkal karöltve támadják a törvényjavaslatot, amiből talán megérthető, hogy négy év Trump kormányzás miért nem hozott érdemi lépéseket a techóriások túlhatalmával szemben.
Pedig, ha a javaslat (valóban csak olyan, magukat egyre inkább államok felettinek képzelő) óriásokra vonatkozik, mint az Amazon, a Facebook és a Google, akkor példaértékű lehet minden ország számára, hiszen ezek a cégek jellemzően sem nyereség- sem reklámadót nem fizetnek, a tisztességtelen versenyelőnyük miatt pedig rengeteg helyen meggyengítették a hirdetésekből élő sajtót, egyéb káros befolyásukról nem is beszélve.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!