AdBlue – újabb kitettség. Mi lesz, ha nem lesz?
Már október 19-én olvasni lehetett arról a – akkor még csak jóslásnak tűnő – hírről, hogy az AdBlue adalékok utánpótlása veszélyben van. Erről számolt be az autonavigator.hu
„Minden Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorban használnak AdBlue folyadékot, a teherautók többsége pedig ilyen motorral rendelkezik. Az AdBlue folyadék lényegében vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot.”
Azt tudni érdemes, hogy a „modern” dízel járművek ezen adalék nélkül egyszerűen szoftveres tiltást kapnak, azaz megállnak. Ha nincs AdBlue nincs további közlekedés.
A legnagyobb európai AdBlue gyártó Szlovákiában a Duslo, Vágsellyén található, mely üzem hivatkozva a magasra ugrott világpiaci gázárakra minimalizálta az adalék gyártását. Nyilatkozatuk szerint ilyen gázárak mellett nem éri meg a termelés. Továbbá, mint ahogy azt a totalcar.hu cikkében olvashatjuk, Szlovákiában a gazdasági miniszter már export tilalmat vezetett be az AdBlue-ra. Más európai gyártók is vagy csökkentették gyártási kapacitásukat, vagy leálltak az adalék gyártásával.
Annak ellenére, hogy szinte minden hírportál azt hangsúlyozza, hogy nincs ok a pánikra, a minapi tapasztalatok azt mutatják, hogy épp ennek az ellenkezője igaz. Nem lelhető fel az adalék sem a töltőállomásokon, sem barkácsáruházakban vagy internetes áruházakban, sem autóalkatrész forgalmazóknál, vagy tehergépjármű-alkatrész forgalmazóknál sem. A pánik pedig ott kezdődik, hogy az 500.- forint feletti üzemanyag ár mellé párosulhat egy adalék áremelés, ami – egyes kereskedők véleménye szerint – akár bőven a duplájára kúszhat. Volt, hogy 10 liter adalékot 5000 forint körül lehetett megvenni most ez kb. 9000.- körül mozog. Ha ez a duplájára ugrik akkor ez a teher újra a mi vállunkat fogja nyomni, akik majd az egyéb fogyasztási cikkek árában tapasztaljuk meg az emelést.
Már ha lesz AdBlue!
El kell gondolkodni azon, hogy mi történik ha mégsem lesz – még drága pénzért sem – a szükséges adalékból. Milyen kormányzati stratégiát dolgoznak ki sürgősen annak érdekében, hogy a vállakozások, szolgáltatások ne álljanak meg teljesen?
Vasúti szállításra nem tudunk átállni mivel azt korábban leépítették és a közúti fuvarozást helyezték előtérbe. Pedig ennek haszna igen jelentős lenne ebben a pillanatban is.
Túl a szállításon „modern” dízel motorokkal szerelik az újabb mezőgazdasági gépeket is. Ennek következményeit sem igen kell részletezni. Legrosszabb esetben a flottában bérelt, vagy hitelre megvásárolt traktorok, teherautók, személyautók hasznot nem hoznak, csak a részleteket kell fizetni a vállalkozásoknak. És akkor még nem beszéltünk a magánszemélyekről, az állampolgárokról, akik szintén átverve érezhetik magukat, ha valóban teljes hiány áll be az AdBlue behozatalában.
Fel lehetne tenni azt a kérdést, hogy az adalékanyag-gyártók miért nem gyártanak a megszokott kapacitással, de emelve a végtermék árát? Hiszen, ha ezt a kiegészítőt mindenképpen bele kell tankolni a dízelbe, akkor úgy is mindenki megvásárolja. Szükségessége hasonló a gázolajhoz, benzinhez.
Erre a kérdésre sajnos nem ismerjük a választ.
Elképzelhető, hogy egy mesterségesen gerjesztett problémával állunk szemben? Ha igen vajon mi lehet a célja?
Mindenesetre szükséges egy stratégia kidolgozása ezen nélkülözhetetlen kiegészítő pótlására a kormányzat részéről. És, hogy minderre mennyi idő van? Semennyi!
Szarvas Gábor, a Mi Hazánk országgyűlési képviselőjelöltje
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!