Hitelfelvétel kellene a korábban beígért fejlesztésekhez, amelyek kiemelt eleme a 3-as metró légkondival való ellátása lenne, írja a Népszava, de azt is hozzáteszik, hogy a főváros idén ezzel már nem tervez a költésgvetésében, így tehát ez egy újabb olyan ígéret lehet, amit Karácsony Gergely nem tart be.
A metrókocsikat még Tarlós ideje alatt 69 milliárdért újította fel az orosz kivitelező, de ekkor Tarlós klímát még nem kért a szerelvényekbe.
Karácsony Gergely még jelöltként tett ígéretet a kocsik utólagos klimatizálására. Csakhogy kiderült, ehhez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia. Ennek jelentősége mostanra jelentősen csökkent, mivel a szerelvényekre adott az általános jótállás már lejárt, a szállítói szerződésnek ma már csak a kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része él.
Az ukrán háború miatt azonban ezeket a garanciális munkákat is felfüggesztette az orosz cég és aligha folytatják a teljesítést, ha a BKV lehívja az összes bankgaranciát.
Márpedig a főváros közlekedési cége kényszerűségből megkezdte ezek lehívását: március végéig 1,698 millió euró értékben. Májusban lejár újabb 13 darab 3,68 millió euró értékben. A szállítói szerződés összesen 41 darab 10,96 millió eurós bankgaranciát tartalmaz. Bolla Tibor március végi tájékoztatóján nem tagadta, hogy a teljes összeg lehívása sem fedezné a korábban jelzett garanciális hibák javításának költségét. (Többek között az erősen rozsdásodó elemek cseréjét.)
Felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbér összegéből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése a kamatokkal együtt már az év elején meghaladta a 12 milliárdot, míg a költségeket előzetesen 6-10 milliárdra becsülték. Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan több kerülne. Ráadásul a per elakadt, lévén az oroszok még át sem vették a periratokat – összegzi a nol.hu.
Jól látszik, hogy egyetlen valós megoldásként a hitel felvétele áll Budapest előtt, ettől azonban jelenleg elzárkóznak Karácsonyék. A patthelyzet valószínűleg még sokáig tartós maradhat, de a politikai térben az már nem Tarlósékra, hanem Karácsony Gergely csapatára fog ráégni.
A balliberális tömb Budapesten is szavazatokat veszített, 2024 sincs már messze, ezért az is kijelenthető, hogy az összes baloldali pártnak nagyon hamar kellemetlenné válhat ügy, hiszen a metró minősége miatti elégedetlenség valamennyi kerületi közgyűlésben jelenthet mandátumvesztést.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!