Az olasz kormány a nők és gyermekek partra szállítását mérlegeli a külföldi felségjelzésű NGO-hajókról, miközben Berlin után Oslo is nemet mondott az együttműködésre. Ellenben Párizs pénteken bejelentette: a csaknem ezer migránsból egy kis csoportot kész befogadni.
A szicíliai partoknál három nem kormányzati szervezet (NGO) hajója vár kikötésre több mint egy hete. Fedélzetükön közel kilencszázan tartózkodnak. A szervezetek közösségi oldalain megjelent bejegyzések szerint „súlyos” a helyzet a hajókon, és jelentősen rosszabbodott az időjárás is, ezért egyre sürgetőbb a kikötés.
A három hajó a norvég felségjelzésű Ocean Viking, amelyet a francia SOS Méditerranée szervezet működtet, a német Humanity 1, valamint a szintén norvég felségjelzésű Geo Barents, amelyet az Orvosok Határok Nélkül (MSF) tart fent.
Az olasz belügyminisztérium továbbra is nemet mond a kikötésükre, és Németország és Norvégia együttműködését sürgeti.
A tárca legutolsó közlése szerint nem kizárt a nők és gyermekek partra szállásának engedélyezése. Róma azonban feltételként szabja, hogy az NGO-hajókon azonosítsák a menedékkérelemre jogosultakat, akiket egyenesen Németországba és Norvégiába küldenének tovább.
Németország és Norvégia azonban nem kér a migránsokból. Mindkét ország a nemzetközi jogra hivatkozik, hangsúlyozva, hogy Olaszországnak a hajókhoz legközelebbi biztos kikötőként segítséget kell nyújtani a tengeren bajba jutottaknak.
Egyedül Franciaország mutatott fogadókészséget: Gérald Darmanin belügyminiszter az RMC-BMF tévécsatornának adott interjúban közölte, készek befogadni az Ocean Vikingen tartózkodó nőket és gyermekeket. Nem pontosította, hogy a hajó francia kikötőben kiköthet-e.
Giorgia Meloni olasz miniszterelnök csütörtöki brüsszeli tárgyalásai követő nyilatkozata szerint a jobboldal kormányra kerülésével
„Olaszország nézőpontja megváltozott, és elsőrendűnek az Európai Unió külső határai védelme számít, ahogyan ez az európai jogszabályokban is szerepel”.
Antonio Tajani külügyminiszter a G7-csoport Münsterben zajló találkozóján kijelentette, „Olaszország nem hátrál meg, ha emberéletek mentéséről van szó, de a szabályokat tiszteletben kell tartani”. Hozzátette, amikor egy hajó kikötési engedélyt kér, tájékoztatnia kell az olasz hatóságokat arról, „hányan vannak, honnan érkeznek, és kikről van szó”.
Az Il Giornale jobboldali napilap adatai szerint a Humanity 1 nevű, hatvanméteres hajót a Humanity SOS szervezet működteti, melyet idén januárban az SOS Méditerranée német csoportja hozott létre. 2018-ig az Aquarius hajót használták, majd az Ocean Vikinget. A Humanity SOS-t – ahogy az lenni szokott – „magánadományokból” tartják fent.
(MTI nyomán)
A Twitter– és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!