„Az ő TikTok verziójukban, ha 14 évesnél fiatalabb vagy, otthoni tudományos kísérleteket, múzeumi kiállításokat, hazafias videókat és oktatóvideókat látsz főként. És a használatot napi 40 percre korlátozzák. A TikTok ez a verziója nem érhető el a világ többi részén. Tehát, szinte felismerik, hogy a technológiák befolyásolják a gyerekek fejlődését. A hazai verziójukat egy egészséges alternatívává teszik, míg az ópium verziót a világ többi részének tartogatják.” – ezeket Tristan Harris, a Google egykori magas beosztású alkalmazottja mondta, aki 2015-ben távozott a cégtől, és a modern technológiák veszélyes hatásainak híres kritikusa lett az Egyesült Államokban.
„Felméréseket végeztek az úgynevezett pre-teenagerek körében az Egyesült Államokban és Kínában. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a fiatalok körében mi a ‘legvonzóbb karrier’.
Az Egyesült Államokban az első számú közösségi média influencer, Kínában pedig az űrhajós volt.
– tette hozzá Tristan Harris.
2022. december 8-án még a liberális francia elnök, Emmanuel Macron is „zavaró naivitás” miatt bírálta a TikTok kínai közösségi médiát.
Macron a TikTokot az első „pszichológiai bomlasztónak” nevezte..
Nos, Macron már elfelejtette a bezárások „pszichológiai bomlasztóját”, az „egészségügyi” intézkedéseket, mint például az iskolák bezárása, a maszkviselés vagy a vírus-propaganda, amelyen keresztül mantrázták a gyerekeknek, hogy megölhetik a nagyszülőket, ha megpuszilják őket. És mit gondol Macron saját viselkedéséről milliárdnyi néző a labdarúgó-világbajnokság zárómérkőzése alatt, vagy azután, amikor szó szerint nagyon zavaróan simogatta a focistákat (a legérdekesebb az, hogy Kylian Mbappé szó szerint elkerüli, hogy Macron szemébe nézzen)?
Macron azt is hozzátette, hogy a TikTok orosz propagandát oszt meg és, hogy nem talál olyan tartalmat a kínai helyzetről, amely nem kedvez az uralkodó kínai rezsimnek. Nos, Macronnak mindenképpen (ha őszinte lenne) vigyáznia kell a „nyugati” közösségi média cenzúrájára is.
Na mindegy, térjünk vissza Tristan Harris szavaihoz: a TikTokot az ópiummal hasonlította össze. Ez az összehasonlítás nyilvánvalóan a 19. század egy rendkívül fontos történelmi eseményére vonatkozik: az ópiumháborúkra (1839-1842; 1856-1860). Az első ópiumháború során a Brit Birodalom állt szemben Kínával; a második háború alatt Franciaország és az USA is a Brit Birodalom oldalára állt. A kínai hatóságok meg akarták tiltani az ópium kereskedelmét Kínában, mivel annak rendkívül rossz következményei voltak a kínai társadalom egészségére. De mivel ez az üzlet a Brit Birodalom kezében volt, katonai konfliktushoz vezetett a két ország között. Kína veresége után egyenlőtlen kereskedelmi szerződéseket kötöttek Kínával, az ópium kereskedelme folytatódott, Hong-Kongot a britek foglalták el, a Régi Nyári Palotát pedig lerombolták.
Kína soha nem felejtette el az ópiumháborút, sem az egyenlőtlen szerződéseket és a Régi Nyári Palotát sem. És most egy hihetetlen eszköz van a kezükben, közel 2 milliárd előfizetővel.
Ideje átgondolni, mit kezdhetnek vele. Csak úgy, mint az összes többi közösségi médiával (amelyek pedig főleg amerikaiak). Mérlegelni kellene minden lehetséges egyéni és politikai lehetőséget, hogy megóvjuk gyermekeink mentális épségét a képernyőktől. A kihívások nehézségei ellenére kezdjük azzal, hogy a karácsonyi időt megfelelően használjuk fel valódi emberi interakciókra, kevesebb képernyővel!
Nicolas de Lamberterie
A Twitter– és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!