Minden út a végrehajtó maffiához vezet? Kedves olvasók, már többször írtam a személygépkocsi-használat korlátozásairól (pl. a dániai automatizált tankolás vagy a franciaországi hőkamerás radarok rendszerével kapcsolatban).
De ahogy ígértem, még sok mindent el fogok mondani a témáról, és meggyőződésem, hogy a 2020-as évtizedben meg fogjuk tapasztalni a Nagy Újraindítás egyik első szakaszát (függetlenül attól, hogy ez a folyamat néhány davosi ember „összeesküvésének” eredménye, vagy egy „természetes” folyamat), és hogy ez az első szakasz a közép- és munkásosztály számára a személygépkocsi-használathoz (és általában a közlekedéshez) való jogának korlátozásából fog állni.
Mindannyian tudják, hogyan működnek a végrehajtók, hogyan képesek zaklatni az embereket (akár kis összegekért is), és kiterjesztett jogkörökkel eljárni, hogy aztán (áron alul) lefoglalják a tulajdonukat.
Most próbáljunk meg elképzelni egy újabb rémálmot.
Képzeljük el egy pillanatra, hogy most már a végrehajtónak nem is kell minket ajánlott levelekkel zaklatnia, elég lesz egy gombnyomás, hogy letiltsa vagy elvigye az autónkat.
Nos, kedves olvasók, az amerikai Ford autógyártó most éppen ezen dolgozik, mivel nemrég benyújtott egy szabadalmat, amely lehetővé teszi, hogy a járművet visszavegyék, ha a tulajdonosa eladósodik. Íme a Ford által benyújtott szabadalom által elképzelt különböző forgatókönyvek és lépések:
• Kezdetben
lehetőség lesz a jármű funkcióinak (pl. fűtés vagy rádió) kikapcsolására a tartozások (különösen a jármű megvásárlására felvett banki hitel) nemfizetése esetén.
• Ha a tulajdonos továbbra sem tud fizetni, akkor következő lépésben megnehezítik számára a jármű használatát. (például „kellemetlen és zavaró hanghatások keltésével” az autóban, hogy ezzel is megnehezítsék a vezetést)
• A következő lépés a jármű részleges (pl. hétvégi) vagy teljes lezárása. A járművet vészhelyzetben fel lehet oldani (erre lentebb még visszatérek).
• Végül, utolsó lépésként lehetővé válik, hogy a jármű automatikusan (és sofőr nélkül!) a végrehajtóhoz hajtson. A jármű kamerái ellenőrzik, hogy az autó garázsban vagy más zárt helyen van-e. Ha az út szabad, akkor lehetőség lesz arra, hogy a jármű automatikusan a végrehajtóhoz menjen.
Végül, ha kiderül, hogy a jármű visszaszerzése túl költséges (például azért, mert régi vagy sérült járműről van szó), akkor automatikusan a roncstelepre küldhető megsemmisítésre.
Az ebből a hírből fakadó botrányt látva a Ford gyorsan közölte, hogy jelenleg nincs konkrét projekt ilyen értelemben kidolgozás alatt, és hogy a szellemi tulajdonra vonatkozó szabadalmak bejegyzése gyakori, anélkül, hogy a projektet ténylegesen kifejlesztenék. Minden olvasóra bízom annak megítélését, hogy ezek a nyilatkozatok őszinték-e vagy sem.
A részleges lezárás kérdése valóban érdekes. Azt írják, hogy vészhelyzetben feloldható, különösen orvosi vészhelyzetben (a Ford dokumentumában többször is szó esik „szívrohamról”; igaz, hogy az utóbbi két-három évben megszaporodtak a „szívroham” esetek, talán a Ford mérnökeinek van elképzelésük arról, hogy miért).
Vészhelyzet miatt a jármű feloldására irányuló kérés esetén, a jármű fedélzeti kameráját egy „neurális hálózattal” együtt lehetne használni annak megállapítására, hogy a vészhelyzet jogos-e.
Más szóval, a mesterséges intelligencia fogja eldönteni, hogy valóban vészhelyzetben van-e, ahhoz, hogy használhassa a járművét.
A legtöbb ember manapság rendszeresen szembesül abszurd helyzetekkel az informatika hibás működése miatt (pontosabban az informatika kizárólagos használata miatt, azaz az emberi munkaerőt teljesen felváltják a gépek, és ha a gép blokkol, nos, kár, „semmit sem lehet tenni”). Szóval önök bízom, hogy döntsék el maguk, hogy „minden rendben lesz-e”.
Lehetetlennek, vagy legalábbis nagyon távolinak tűnik ez a forgatókönyv? Úgy gondolja, hogy csak egy beteg, összeesküvés-elméletes ember tudná ezt elképzelni? Akkor hadd emlékeztessem Önt néhány fontos információra, amelyek segítenek az átfogóbb megértésben.
Először is, az utóbbi években új tendencia, hogy a járműveket olyan tartozékkal forgalmazzák, amelyek használatára elő kell fizetni.
Ilyen például a BMW járművek ülésfűtése: az Egyesült Királyságban havonta 10 fontot (kb. 4300 forint) kell fizetni azért, hogy a fűtött üléseket be lehessen kapcsolni az autóban.
Ismétlem: Ön vesz egy új (és általában drága) autót, ez az autó állítólag az Ön tulajdona, az ülésfűtés fizikailag jelen van az autójában, ez a berendezés állítólag az Ön tulajdona, de mégis minden hónapban fizetnie kell a használati jogért, különben az autó fedélzeti számítógépe kikapcsolja (a hazug indoklás ennek az ügyeskedésnek az igazolására – természetesen – az, hogy az Ön előfizetéseinek köszönhetően állandó frissítések és fejlesztések lesznek a elérhetőek).
Emlékeztetőül: 2022 júliusától minden új, az EU-ban értékesített járműben fekete dobozt kell elhelyezni (mint a repülőgépekben).
Természetesen az indoklás nyilvánvaló: a biztonságunkat szolgálja azzal, hogy megakadályozza, hogy például túl gyorsan vezessünk. A jármű kamerája például képes leolvasni a sebességtáblákat, és ha túl gyorsan megyünk, csökkenti a motor fordulatszámát (ahogy egy erdélyi barátom rámutatott, ez a helyzet nagyon gyakran veszélyessé válhat, hiszen amikor Romániában az autópályán munkálatokat végeznek, akkor gyakran elfelejtik eltávolítani az ideiglenes táblákat, amelyek a munkálatok alatt álló útszakaszon a megengedett maximális sebességet jelzik).
Nem kell olyan okosnak lennünk, mint Albert Einstein, hogy elképzelhessük, hogy az autóinkban lévő „fekete doboz” hamarosan nem csak a „közlekedésbiztonság” támogatását szolgálhatja….
Elkerülhető ez a rémálomvilág? Nehéz lesz, de talán nem teljesen lehetetlen.
Addig is kívánatos lenne (akár mint egyszerű állampolgár, akár aktivista, politikai szereplő, parlamenti képviselő stb.), hogy kifejezzük azt az óhajunkat, hogy a jogszabályok a lehető legnagyobb mértékben korlátozzák ezt a kereskedelmi tendenciát, miszerint egy már megvásárolt tárgy használatáért később még fizetni kell.
Ugyanúgy, ahogyan rendkívül fontosnak tartom a készpénzhasználat biztonságossá tételét (akár alkotmányosan is), ugyanígy kívánatosnak tartom a magántulajdonhoz való jog védelmét (vagy akár visszaszerzését) is.
Az uniós országok esetében az ilyen kezdeményezéseket annál is nehezebb megvalósítani, mivel e jogszabályok nagy része az egész Európai Unióban érvényes, ezért az egész EU szintjén kell megpróbálnunk változtatni ezen. Ami a mi országunk esetében nehéz, az még nehezebb 27 ország esetében.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!