Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) egy csütörtökön kihirdetett ítéletében elmarasztalta Magyarországot egy, a „romák” oktatási szegregációjával kapcsolatos ügyben, és egyben felszólította a kormányt, hogy dolgozzon ki olyan szakpolitikát, amely nem teszi lehetővé ezt a gyakorlatot – írja az MTI.
A (ki tudja milyen külföldről pénzelt jogvédők által felheccelt) felperes 2013 és 2014 között olyan általános iskolába járt, ahol az állomány 100 százaléka cigány volt. A felperes szerint az iskolában oktatott tananyag szinten aluli volt, 2013-as oktatási adatok szerint az ott tanulók kevesebb mint 10 százaléka tanult tovább.
A „sértett” anyja azt követelte az oktatási hivataltól, helyezzék át fiát egy másik iskolába, mely „jobban megfelel a halláskárosodás miatt kialakult tanulási nehézségeinek”. Ezt a kérelmet elutasították, mivel az illetékes hatóságok szerint a fiú nem lakott az érintett tankörzetben, azonban az iskola tömegközlekedéssel mindössze öt percre volt a lakóhelyétől.
Ezen ügyek miatt 2015 decemberében a kérelmező, arra hivatkozva, hogy joga van a „diszkriminációmentes oktatáshoz”, alkotmányjogi panaszt nyújtott be, de azt a magyar Alkotmánybíróság elutasította.
Nem úgy az Európai Bíróság, mely nem habozott megállapítani, hogy a panaszost „szegregált körülmények között oktatták”. Ezért Magyarországnak 7000 eurót kell fizetnie a felperesnek erkölcsi kártérítés címén és további 4537 euró perköltséget.
Az állam köteles lett volna lépéseket tenni ezen egyenlőtlenségek ellen, valamint annak elkerülésére, hogy a „romákkal” szembeni hátrányos megkülönböztetés állandósuljon. A faji szegregációtól mentes társadalmi együttélés alapvető értéknek számít a demokratikus társadalmakban, és ennek egyik eszköze az integrált oktatás – írják az ítéletben.
A brüsszeli bürokratákat és a szélsőliberális bírákat az természetesen nem érdekelte, hogy mielőtt kialakult a 100 százalékos arány a cigányok javára, hány magyar diákot kellett kimenekíteniük a szülőknek az őket ért bántalmazások miatt, és ők milyen hátrányokat szenvednek el amiatt, hogy a cigánytöbbségű településükön nem járathatják iskolába a gyermeküket, hanem extraköltségek és idő árán másik városba kell hordaniuk reggelente. Ahogyan azt sem kívánták vizsgálni, vajon tényleg a tananyag „szinten aluli”, vagy egyszerűen csak arról van szó, hogy az oda járó antiszociális többség nem, hogy tanulni nem akar, de az alapvető társadalmi normák betartására is képtelen?
Kiemelt képünk illusztráció
Kapcsolódó:
Tudtak a bántalmazásról, mégis az áldozatnak kellett másik iskolába mennie
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!