Az elmúlt napokban egy cikkben foglalkoztunk azzal, úgy tűnik, körvonalazódni kezd egy ételfutárokat képviselő szakszervezet. Hogy ennek valóban milyen létjogosultsága lenne, azt megerősítik az alábbi információk is, amelyekről egyik olvasónktól értesültünk, aki szintén ételfutárként dolgozik.
Mint mondja, úgymond „főállású egyéni vállalkozós” futárként dolgozik, és az a helyzet, hogy
a vállalat nem vállalta át a megnövekedett adóterheket (a KATA tv. módosítását követően) és az infláció okozta többletköltségeket (üzemanyag, jármű karbantartás, szerviz költségek), hanem látszatbéremelést hajtott végre. Egyik oldalon ad, de másutt elvesz, ami „csökkenti” a juttatásokat.
Emellett a vállalat nem egyenlő módon fizeti a futárokat az ország különböző részein. Kelet-Magyarországon jóval kevesebb a bérezés, mint az ország nyugati felén vagy a fővárosban.
– Ahelyett, hogy támogatná a főállású futárokat (mivel az átalányadórendszer szerint 2,32 millió forint bevétel után, a teljes bevétel összegének 27,9%-a megy az államkasszába, ami nem a rendszeres havi kb. 77 ezer forint járulék, és ezért sokan abbahagyják ezt a munkát), a vállalat másodállásúakkal és diákokkal (közvetítő iskolaszövetkezeteken keresztül) szeretné feltölteni a futárok állományát, akiknek gyakorlatilag 0 forint az adóterhük ebben az adónemben.
Ezért úgy néz ki a cég, mint metróállomás. Jönnek és mennek az emberek
– fogalmazott.
Úgy látja, a munkaszervezés szempontjából van egy teljesítményrendszer, amely statisztikai adatok alapján osztályozza a futárokat és különböző teljesítménykategóriákba sorolja őket. Minden kategóriának vannak meghatározott időszakai, amikor a futárok „műszakot” tudnak foglalni, mikor szeretnének dolgozni és ez a folyamat hetente ismétlődik.
Azonban a probléma az, hogy a munkáltató cég folyamatosan változtatja ezt a rendszer és a második pontban említett másodállásúakra összpontosít.
Először elvették azt a lehetőséget, hogy a rendszer az óraszámot figyelembe vegye (igy aki pl. 240 órát dolgozott, jó teljesítménynek már nem számított annyira), majd azt követően már az számít, ha a futár nem szállít el egy címet, akkor ez a rendszer lesorolja a futárokat, míg pl. a másodállású, aki heti 10 órát dolgoznak és mindent elvisznek, bőséges mennyiségű műszakhoz jutnak, azokhoz képest, akik jól teljesítenek és havonta több mint 200 órát dolgoznak, de egyetlen bűnük az, hogy elutasítottak egy szállítást vagy technikai hiba miatt (amit nem ők okoztak), nem tudták teljesíteni. Ezt követően amikor ilyen eseteket jelentenek a kapcsolattartó e-mail címen, tagadják a problémát, hogy rendszerhiba történt.
– Az algoritmus, amely irányítja a munkafolyamatot, mindig a vállalat beavatkozását mutatja (amit tagadnak, de a tapasztalatok másról tanúskodnak). Ezt egy kicsit bonyolult elmagyarázni, de érezhető, hogy az egész arra irányul, hogy ne a futár számára legyen optimális. Például, akkor is, ha egy másik futár fizikailag közelebb van az áru felvételéhez, a rendszer azt nézi, hogy ki nem rendelkezik szállítással, vagyis szabad a munkára
– összegezte.
(Képünk illusztráció – AFP/DPA/Sebastian Gollnow)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!