A tanárok megalázóan kevés fizetése olyan téma, ami több ciklus óta megoldatlan, elfelejtett feladatként van számon tartva. Sokat és sokat ígértek már a pedagógusoknak, de a bérfelzárkóztatásból látható eredmény nem lett.
Steklács János oktatáskutató most az OECD 2018-2020 adataiból támasztotta alá azt, ami eddig is érzékelhetó volt. Azokban az EU-s országokban, ahol egy tanár 15 éve a pályán van csak Szlovákiában keresnek kevesebbet mint nálunk. Minden más országban többet keresnek a pedagógusok, a legtöbb helyen minimum a dupláját, de egyes országokban 4-5-szörösét viszik haza a magyar fizetéseknek.
Steklács azt is megállapítja, hogy a jelentős társadalmi, gazdasági feljlődést felmutató országokban a fejlődést minden esetben megelőzte az állam „befektetése” az oktatásba.
Ennek a ráfordításnak a pedagógusok fizetése a legfontosabb eleme.
Az oktatási rendszer teljesítőképessége nem kis mértékben múlik a benne dolgozók komfortérzetétől, aminek egyik meghatározó komponense a bérek színvonala.
A kutató kitér arra is, hogy a pedagógusok attitűdjét vizsgáló 2018-as felmérés eredményei szerint a megkérdezett magyar tanárok innovatív attitűdje jóval a kutatásban részt vevő harmincegy állam esetében mért átlag feletti volt. Magyarországon a pedagógusok innovatív attitűdje a mérés szerint 86 százalékos volt, miközben az OECD harmincegy államának átlaga csak 79 százalék. A pedagógusok változásra való nyitottsága szintén az átlag feletti értéket hozott Magyarországon, így új módszerekre, tanítási formákra hazánkban 80 százalékos volt a nyitottság, szemben a 74 százalékos átlaggal.
Ez azt jelenti, hogy
a tanárokban még az alacsony fizetés ellenére is van versenyszellem, és a többségük továbbra is szereti a szakmáját.
A magyar tanárok mindössze 12%-a érzi úgy, hogy elégedett a társadalmi megbecsültségével.
(HVG-Magyar Jelen)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!