Platformizálódott a magyar kommunikációs tér, így napjainkban nehezen érvényesülhetnek azok a piaci vagy közéleti szereplők, amelyek nincsenek jelen a közösségi médiában – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült friss kutatásban.
A kutatás szerint – amelynek részleteit kedden közölték az MTI-vel – a médiahatóság aktuális tanulmánya a 300 legnépszerűbb hazai Facebook-oldal mintegy hárommillió, 2021 és 2024 között született posztját vette górcső alá. Ezek közül a legtöbb lájkot és egyéb reakciót a sporthírek váltották ki, a legtöbb komment a politikai témájú bejegyzésekhez érkezett, míg a legtöbb megosztást a receptek érték el. A legnépszerűbb posztok a mindennapi élethez kapcsolódó mémek, az életről és halálról szóló nagy bejelentések, a celebekről, sportolókról, zenészekről szóló hírek, a gyors és egyszerű receptek, a megható történetek, az idézetek és az ezoterikus tartalmak voltak.
A közösségi média szabályozásának módosítását kezdeményezi a Mi Hazánk Mozgalom
Az állatmentés és a sport hozta a legtöbb interakciót
A vizsgált időszakban a legtöbb, csaknem 3,9 millió megosztást a „Wegera a kommunikátor” állatmentő oldal érte el (a Wegera Györgyel készült beszélgetésünk itt érhető el), ott található a legtöbbször, csaknem 39 ezerszer megosztott poszt is, míg a legtöbb, mintegy 55 millió reakciót a Nemzeti Sport Online bejegyzései váltották ki – írták. Az, hány emberhez jut el egy-egy bejegyzés, a tanulmány szerint szorosan összefügg azzal, hogy egyébként milyen gyakran posztol az adott oldal: az online hírportálok felületei például jellemzően óránként több bejegyzést is közzétesznek, ezek azonban kevésbé mozgatják meg a felhasználókat, ezzel szemben a ritkábban, napi egy-két alkalommal posztoló közéleti személyiségek bejegyzései sokakat képesek megszólítani – áll a kutatásban.
A Facebook diktál
Kiemelték: a Facebook kimondott és burkolt elvárásai egyaránt meghatározzák, hogy a tartalomgyártók mit, mikor és milyen mennyiségben állítanak elő. A platform például kimondottan, szabályzatában lefektetve tiltja a felnőtttartalmak közzétételét, míg a burkolt elvárásait leginkább az algoritmusok preferenciái határozzák meg, ezek azonban csak gyakorlati úton tapasztalhatók. A tartalomgyártóknak tehát muszáj a posztjaikat a Facebook elvárásaihoz és ízléséhez igazítaniuk, máskülönben láthatatlanná válhatnak a felhasználóknak – írták. Úgy folytatták: az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) lehetővé teszi, hogy megértsük és finomhangoljuk, mit és hogyan mutat nekünk a platform. Lehetőségünk nyílt például néhány kattintással beállítani, hogy az algoritmikus válogatás helyett időrendi sorrendben lássuk a posztokat, csökkentve a kitettségünket a Facebook algoritmusainak. Ennek ellenére a tartalomgyártóknak továbbra is érdemes figyelembe venniük a platform preferenciáit, hiszen a felhasználók nem álltak át tömegesen az időrendi sorba rendezett hírfolyamra – tették hozzá.
A közéleti személyiségek is népszerűek
A gazdaság más területeihez hasonlóan a Facebookon is jellemző, hogy kevés szereplő visz sokat: a vizsgált bejegyzések több mint felét a húsz legnépszerűbb oldal tette közzé. A 300 vizsgált oldal legnagyobb része, 42 százaléka valamilyen közéleti személyiség felülete volt, ők a legsikeresebbek a felhasználók elérésében is: a húsz legtöbb interakciót produkáló oldalból tizenhét közéleti személyiségé volt. Az onlineplatformok.hu oldalon elérhető tanulmány ismerteti a Facebook további hazai toplistáit is, egyben tartalmazza a rekordtartó oldalakra és posztokra vezető linkeket. Az oldalon elérhető videóban Németh Gábor Sándor, az NMHH online platformok főosztályának jogi szakértője beszél a témáról – közölte a hatóság.
(MTI)
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!Hont András szerint minden adott ahhoz, hogy a Mi Hazánk tartósan megragadjon a magyar politikában