Az első jogosítvány megszerzése mindenkinek hatalmas mérföldkő, de az utóbbi években már-már luxuskategóriába tartozik az árát tekintve.
Az elmúlt öt évben gyakorlatilag duplájára nőtt a személygépjármű-vezetői tanfolyamok és a vizsgák költsége, az inflációhoz és az üzemanyagárakhoz igazodva pedig további emelést tervez több autósiskola.
Egy gépjárművezetői tanfolyam költsége 2023-ban nagyjából 350 ezer forint, míg öt évvel ezelőtt körülbelül 180 ezer forint volt.
Nézzük az árakat tételesen
A jogosítvány megszerzéséhez ma Magyarországon szükség van egy sikeres elsősegélyvizsgára, egy KRESZ vizsgára, illetve egy forgalmi vizsgára. Ezek közül talán a legegyszerűbb és legolcsóbb az elsősegély vizsga. A Vöröskereszt tanfolyamot és vizsgát is hirdet: előbbit 18 ezer forintért, utóbbit pedig 15.500 forintért.
Egy fokkal már drágább, de még a KRESZ-vizsga sikeres teljesítéséhez szükséges összeg is a „belefér” kategóriába tartozik. Manapság a legtöbb autósiskola már nem a személyes oktatást ajánlja, hanem az E-learninget, ahol a tanuló megkapja a vizsgafelkészítő anyagokat online, és ott tud készülni, gyakorolni. Ennek költsége autósiskolánként eltérő, de körülbelül 30-40 ezer forint között mozog, ami azért visszás egy kicsit, mert ezeket az online oktató anyagokat egyszer kell összerakni és változtatás nélkül, újra és újra ugyanazt adják el az autósiskolák a tanulóknak – szemben a tantermi oktatással, ahol az oktató szaktudását és idejét egyszerre kell megfizetnünk. Erre jön rá a vizsgadíj, melynek összege jelenleg 4.600 forint.
A folyamat kétségtelenül legdrágább és egyben leghosszabb része a forgalmi vizsga sikeres letétele. Ha B kategóriás autóvezetői jogosítványt szeretne valaki, ma már nemcsak legalább 30 órát, de legalább 580 kilométert is vezetnie kell, ami egy jó 10-15 óra pluszt jelent.
Egy óra jelenleg 8.000 forint körül mozog. 45 órával számolva ez 360 ezer forint, de még 30 óránál is 240 ezer forintról beszélünk, ehhez jön hozzá a 11 ezer forintos vizsgadíj, tehát már 310-450 ezer forintnál járunk.
A kenőpénz is inflálódik: az általunk megkérdezett oktatók elmesélték, hogy míg 10 évvel ezelőtt a rutinvizsgán 10 ezer, a forgalmi vizsgán 20 ezer forint volt a csúszópénz tarifája, ma már 30 ezer forint a tarifája annak, hogy a kisebb hibákat elnézze a vizsgáztató.
Tehát, ha a gyermekünk mindenből elsőre át is megy, akkor is bőven 300 ezer forint felett van egy B kategóriájú jogosítvány megszerzése.
Böröcz Mátyás a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke nemrég a VG-nek azt mondta, hogy a Covid után a tanulói létszámban emelkedés volt tapasztalható, viszont most egyfajta stagnálás figyelhető meg. Az elméleti tanfolyamot sikeres közlekedési vizsgával még lezárják és az utána elkövetkező 2 éven belül az anyagi lehetőségükhöz képest iparkodnak befejezni a tanulók. Jelenleg sokan kivárnak, mint a piac más területein is. A tanulók körében jelenleg is a B kategória a legnépszerűbb, hisz vannak olyan munkahelyek ahol ez előírás.
A kismamák és a 20. életévüket be nem töltött fiatalok a sikeres KRESZ-vizsga után maximum 25 000 forintot visszaigényelhetnek az államtól, ami bár nagyszerű, de a több százezer forintos terhen nem sokat segít.
A KSH 2022-es népszámlálási adatai alapján 96 ezer 18 éves – tehát potenciális jogosítványszerző van hazánkban, akik közül sokaknak csak álom lehet, mivel szintén a KSH legfrissebb adatai szerint a bruttó átlagkereset 581.900 forint, aminek a nettója nem fedezi egy B kategóriájú jogosítvány megszerzését.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!