Hazánkban az egyik legalacsonyabb az 1000 főre jutó személygépkocsik száma – ez derült ki az Eurostat adataiból.
Hazánkban is jelentősen megnőtt a személygépkocsik száma 2012 és 2022 között, még mindig azon országok között vagyunk, ahol a legkevesebb autójuk van a lakosoknak.
Az 1000 főre jutó személygépkocsik száma
Az adatok azt mutatják, hogy az EU középső és keleti országaiban 2012 és 2022 között magas volt a növekedési ráta. Az uniós országok közül Romániában nőtt a legnagyobb mértékben az 1 000 lakosra jutó személygépkocsik száma (+86,2%; +193), ezt követi Horvátország (+44,8%; +152), Magyarország (+40,9%; +123), Szlovákia (+40,1%; +135) és Észtország (+39,7%; +181).
Drága a benzin
Miközben az autók száma nőtt, 2023-ban jelentősen visszaesett a benzinfogyasztás.
A Magyar Ásványolaj Szövetség tavalyi évre vonatkozó adatai szerint a 95-ös benzinből 1,29 milliárd liter fogyott összességében a tavalyi évben, 16,5 százalékkal kevesebb, mint 2022-ben, amikor 1,55 milliárd litert tankoltak ebből.
A jövedéki adó megemelése után kevés országban drágább tankolni a régióban, mint Magyarországon. Konkrétan osztrák árakkal találkozhatnak az autósok – persze, a fizetések között jókora különbség van. Azok jártak a legjobban, akik a román, vagy a szlovén határ közelében laknak, ugyanis ott jóval olcsóbb tankolni, mint itthon.
Használtra sem telik
Nem csak a benzin, hanem maguk az autók árainak drasztikus növekedése is hozzájárulhat ahhoz, hogy a magyarok majdnem a legkevesebb autót tulajdonolják 1000 főre vetítve. Mint nemrégiben kiderült,
a legrosszabb keresetű magyaroknak gyakorlatilag egy élet munkája is kevés lenne ahhoz, hogy megvásárolhassák a legolcsóbb itthon kapható új autót.
Az átlagos magyar nettóból sem egyszerű az autóvásárlás, legalábbis már
a legfapadosabb kisautóhoz is 1 évnyi fizetés kellene, egy átlag Skodához pedig 2 évnyi munkabér, ha másra nem költ az ember.
Összességében a egy luxus sportautóért az átlagembernek kicsit több mint 45 évig kellene dolgoznia.
És nemhogy újat, de használt autót sem veszünk: hosszú idő óta 2023-ban fordult elő először, hogy több új autót (107 720 járművet) helyeztek forgalomba, mint használtat – amelyből csak kicsit több mint 105 ezer érkezett. Ez 16,2 százalékos csökkenést jelent 2022-höz képest. A behozott használt autók száma egész évben havi 9 ezres átlag körül mozgott, ami jelentős elmaradást mutat az egy évvel korábbi, 10-11 ezres behozatali átlagtól.
(forrás:penzcentrum.hu, fotó:mercedes-benz.hu)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!