Nem túlzás azt állítani, egy országot tart lázban, hogy vajon tudunk-e tankolni. Látjuk a benzinkutak előtt kígyózó sorokat, a terjedő híreket, és azt, a kormány egyelőre nem reagál semmit. A fogyasztókon túl külön nehéz helyzetben vannak a kis benzinkutak is, erről kérdeztük Gépész Lászlót, a Független Benzinkutak Szövetségének alelnökét.
Országszerte ez a helyzet – Mocsári László, minap.hu
– Mindenkit az üzemanyaghiány foglalkoztat, közelítsük meg elsősorban a kis benzinkutak szemszögéből. Ön hogy látja, mi vezetett ideáig?
Ennek az oka egyértelműen az ársapka, a hiány ennek következtében kialakul mindenképpen. Most az egy mellékes dolog, bár súlyosbítja, hogy a műszaki problémák miatt ez az áruhiány erősebbre sikeredett, mint tervezték.
– Tehát előre számolhattak ezzel?
Igen, én feltételezem, hogy aki megtervez egy ársapkát, az számol azzal, hogy áruhiány lép fel, tehát számításba veszi a következményeket is. De ha eddig nem jutottak el, akkor sokkal sötétebb a kép. De tegyük fel, hogy megtervezték, számítottak egyfajta ellátási korlátra, de ez egy kicsit „jobban” sikerült, mint gondolták.
– De mi az, ami ezen belül is specifikusan sújtja a kis benzinkutakat?
Két dologról beszélhetünk. Az egyik, hogy a 480 forintos hatósági áras üzemanyagot kizárólag a Mol-tól lehetne beszerezni, ha hajlandó lenne eladni, de a Mol nem törődik ezzel, hogy törvényi kötelezettsége lenne, hogy kiszolgálja ezeket a benzinkutakat. Egyszerűen közli, hogy nem. Most már három hete egyetlen csepp üzemanyagot nem szolgál ki. Annak ellenére, hogy ezek a benzinkutak óriási saját költségük árán megszervezték, hogy lebonyolítják a logisztikát.
Tehát a MOL-nak ezzel semmi tennivalója nem lenne, csak azt kellene mondania, hogy tessék, ott van, vihetitek.
– S mi a másik?
A magyar állam. Amelyik adta ezt a 20 forintos néven elhíresült, de valójában 16 forintos literenkénti támogatást. Csakhogy a negyedik negyedévre már nem adnak. Továbbá azt sem tudjuk, hogy lesz vagy sem, vagy egyáltalán mi lesz. Nincs róla rendelkezés, és ennek előlegnek kéne lennie. A végsőkig kivéreztetett kutaknak előre kellene kifizetnie a Mol-nak azt az üzemanyagot, ha lenne.
Se üzemanyag, se pénz, mit tudunk csinálni?
– Valójában mit?
A meglévő készleteket 1-2 literenként adogatjuk el. Ha egy kis benzinkút meg merné tenni azt, amit a nagyok gond nélkül megtesznek, kiírja, hogy nincs és bezár, akkor üzemszünetet kellene hirdetnie és be kéne zárnia minden egyéb tevékenységét. Ezután viszont a miniszternek megnyílna az a joga, hogy elvegye a benzinkutat és odaadja egy másik szolgáltatónak, aki vállalja, hogy ezt működteti. Célszerűen nyilván a Mol-nak, mert ha eddig nem szállít, akkor saját magának biztos rögtön tudna.
Ez egy fából vaskarika, egy őrült rendszernek az örült következménye.
– De mégis mi jelenthetne ebből az egészből kiutat?
Nagyon egyszerű. Azt, ami okozta, meg kell szüntetni. S akkor előbb-utóbb helyreállna a rend, meg kellene szüntetni az ársapkát.
Mi ezt azóta mondjuk, hogy bevezették, ez már a kommunizmusban sem működött, miért működne egy piacgazdaságban? Ez egy abszurd gondolat volt eleve is.
Persze, tudjuk mi, hogy védeni kell a magyar embereket, a magyar családokat, de az a 10 ezer család, akiket a kis benzinkutak tartanak el, ők ebbe nem tartoznak bele nyilván. Mondhatnám, hogy ők a kulákok, akiknek ki kell söpörni a padlását. Ennek az egésznek a költségét a kiskereskedőknek kell állnia, az pedig, hogy ennek következtében áruhiány lépett fel, hát jól megvédtük a magyar embereket. Igen, megvédtük őket a tankolás nehézségeitől.
– Lehetne máshogyan is csökkenteni az üzemanyag árát?
Nyilván tudjuk, hogy mindenen rajta van az áfa. Ezen óriásit kaszál az állam. Az egész öngerjesztő infláció arról szól, hogy az államkasszát be kell tömni. Ha ön elmegy és vesz egy kiló kenyeret, mennyi áfát fizet utána? Ez mindenkit sújt, nem csak a tankolást. A jövedéki adó érdekes kérdés, az a benzinen van, a kenyéren nincs. Azt például a Mol-nak miért engedték el?
– Mi erre a válaszuk?
Sokan keressük erre a választ. Pont az kell megtámogatni, akinek amúgy is csillagászati nyeresége van azon, hogy kihasználja az olcsó orosz olajat? Ez egy nevetséges dolog, a kiskereskedőket pedig hagyjuk tönkre menni? Velük akarják kifizettetni az ország összes terhét. Itt egy eleve elhibázott koncepció volt, aminek most isszuk a levét.
– Az élelmiszerekre kiterjedő árstoppot is beleértve?
– Miért, tud most cukrot venni?
– Nem igazán.
Van hely, ahol már a csirkefarhátat is korlátozott mennyiségben lehet venni. Ez azért már mindennek az alja. Előre megyünk, nem hátra. Hol van az az előre? Háttal állunk a fejlődésnek és előre megyünk gyorsan.
Én így látom a helyzetet, valamit azonnal tenni kellene, a kis benzinkutakat segíteni, az ársapkát eltörölni. Ki kell fizetni a hiányzó támogatásokat, hogy egyáltalán életben tudjanak maradni. És járna nekik egy köszönet is, hogy hajlandók voltak ezt a nagy terhet bevállalni. Az egyik miniszter úrtól elhangzott, hogy ennek a napi költsége 1 milliárd forint. És ennek a 70%-át a Mol állja, a 30%-át pedig a kis benzinkutak. Azért álljunk már meg egy pillanatra, 300 millió forintot fizessenek naponta a kis benzinkutak tavaly november óta?
Magyar családok évtizedek munkájának eredményét veszik el.
(Kiemelt kép: ATV Start)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!