Az MTI tájékoztatása alapján összehangolt európai fogyasztóvédelmi fellépés valósul meg a gyermekvédelemben. Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) közös fellépést kezdeményezett egy, a gyermekek körében népszerű internetes játék gyártójával szemben, és közzétette a megbízható online játékkörnyezethez szükséges legfontosabb alapelveket – közölte a GVH pénteken a hírügynökséggel.
A közleményben beszámoltak arról, hogy a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) az Európai Bizottság koordinálásával közös fellépést kezdeményezett a svédországi Star Stable Entertainment AB-vel szemben.
A CPC felszólította a céget, hogy szolgáltasson információkat az egyik gyermekek körében népszerű videójátékában megjelenő kereskedelmi gyakorlatokról.
A választ értékelve a CPC több gyakorlatot is azonosított, amelyek sérthetik az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályokat, és veszélyesek lehetnek a gyermekekre – tették közzé.
Ilyen például a gyermekek közvetlen megszólítása, vásárlásra buzdítása a reklámokban, a pszichés nyomásgyakorlás alkalmazása, a gyermekekre szabott átlátható és könnyen érthető tájékoztatás hiánya a játékon belüli fizetőeszközöket illetően. A svéd vállalkozás elmulasztotta biztosítani, hogy a termékeit népszerűsítő influenszerek egyértelműen feltüntessék, a tartalmak reklámnak minősülnek, reklámot tartalmaznak – írta az MTI.
A GVH tájékoztatása szerint a CPC iránymutatást adott ki, hogy az átláthatóságot, a tisztességességet előmozdítsa az internetes játékiparban, kiemelten a virtuális fizetőeszközök kérdésében.
Az MTI által közölt információk arra is rávilágítanak, hogy az iránymutatás több alapelvet is meghatároz a virtuális fizetőeszközök vásárlásával és felhasználásával kapcsolatban. Egyebek mellett ilyen a világos és átlátható árképzési gyakorlat, és a szerződéskötés előtti tájékoztatás.
A Gazdasági Versenyhivatal hangsúlyozta, saját gyakorlatában is kiemelt figyelmet fordít a sérülékeny fogyasztói csoportokat, közöttük a gyermekeket is érintő kereskedelmi gyakorlatokra.
A jelentésből kiderül, hogy a nemzeti versenyhatóság az elmúlt időszakban két alkalommal is felhívta a játékosok, a szülők figyelmét a játékok veszélyeire, a lehetséges átverésekre. A GVH először a mobiljátékok használata során gyermekekre leselkedő kockázatokat ismertette a szülőkkel, 2025 elején pedig az úgynevezett „asztali” videójátékokban alkalmazott megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra hívta fel a figyelmet.
A cikkben olvasható, hogy a GVH a Digitális Tudatosság Programjával is törekszik elősegíteni a gyermekek védelmét az online térben. Az edukációs programban a nemzeti versenyhatóság munkatársai tartanak előadást 10–16 éves kor közötti diákoknak, emellett figyelik a véleményvezérek reklámgyakorlatait is.
(Kiemelt kép forrása: GVH)
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!Dúró Dóra: nem várhatunk éveket a kütyüfüggőség elleni lépésekre