daextlwcn_print_scripts(false);

Több súlyos, sőt halálos baleset történt dél-koreai SK On iváncsai akkumulátorgyárának építése során az elmúlt másfél évben. A Fejér Vármegyei Kormányhivatal közérdekű adatigénylésünkre adott válaszában négy balesetről számolt be, ezekből három volt halálos, a negyedikben pedig 14 ember került veszélybe. A munkavédelmi hatóság határozataiból súlyos hiányosságok körvonalazódnak. Szerettük volna megtudni, hogy a balesetben érintettek kaptak-e kártérítést, ám az akkugyár eltolta magától ezt a kérdést – írta meg a 24.hu.

2021 januárjában járta be a sajtót a hír, hogy a koreai SK Innovation vállalat 681 milliárd forintos (2,29 milliárd dolláros) zöldmezős beruházásba kezd Iváncsán, megépítve legnagyobb európai egységét. Akkor a propaganda arról szólt, hogy két komáromi gyáruk mellett a harmadikként induló termelőbázis mintegy 2500 új munkahelyet teremt, éves kapacitása pedig 30 gigawattóra lesz. Ez évi 430 ezer darab elektromos autó gyártását teszi lehetővé.

Ahogy az lenni szokott, a gigamultikat sosem hagyja a kormány az út szélén, így az SK On Hungary Kft. – a Külgazdasági és Külügyminisztérium nyilvántartása szerint – 2021 decemberében egyedi kormánydöntés alapján 76,4 milliárd forint támogatást kapott.

Ehhez jönnek még az infrastruktúra kiépítésére adott kormányzati támogatások, amelyek tavaly novemberben már közelítették a 90 milliárd forintot.

A cég körül azóta számos aggályos híresztelés kezdett keringeni. Példának okáért, hogy nem igazán tartják be a környezetvédelmi előírásokat, illetve a termelést is elindították zajvédelem és iparvágány nélkül – noha ez utóbbi állítást az SK On cáfolta. Arról viszont már több sajtóorgánum is írt, hogy a koreai cég nem fizette ki az összes magyar beszállítóját. Azt pedig már csak közérdekű adatigényléssel lehetett megtudni, az építkezés során hányan szenvedtek balesetet, és hány halottja volt a munkálatoknak. Mert bizony volt.

Haláleset tavaly májusban

A magyar adófizetők milliárdjaiból épülő akkugyár nem csak pénzbe, de emberéletbe is került. 2022 májusában ugyanis meghalt egy 52 éves férfi, miután rádőlt az általa vezetett hidraulikus emelőgép – ezt a halálesetet rendőrségi hivatkozás támasztotta alá.

A haláleset kapcsán a Younchang Hungary Kft. építés-kivitelezési területén tartott Iváncsán helyszíni ellenőrzést a hatóság a baleset napján, meghallgatták a darukezelőt, valamint a munkavédelmi koordinátort és tanácsadót is. Mint kiderült, kiküldetés keretében végeztek munkát a kft. dolgozói, és az anyacég, illetve a hazai leányvállalat közötti megállapodás alapján a munkavédelmi hatóságként eljáró kormányhivatal nem rendelkezett joghatósággal a baleset vizsgálatára.

Égbekiáltó hiányosságok, büntetés sehol 

A helyszíni ellenőrzés számos munkavédelmi hiányosságot tárt fel. Csak néhány példa: a munkáltató nem biztosított foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatást; nem készítette el a munkaköri orvosi alkalmassági vizsgálatoknak; az egyéni védőeszköz-juttatásoknak a rendjét;
a légtechnikai szerelés kockázatértékelésébe pedig nem vont be foglalkozás-egészségügyi szakembert.

Mindezek ellenére az akkor – papíron – 130 főt foglalkoztató cég megúszta a büntetést. A haláleset(!) utáni vizsgálat mindössze figyelmeztetésben részesítette a vállalatot, majd arra kérte, pótolja a hiányosságokat.

 

A pótlás olyan jól sikerült, hogy 2023 januárjában újabb két halálos balesetről érkezett hír.

Január 8-án egy 39 éves szlovák férfi az általa vezetett targoncával elütött egy 38 éves, ugyancsak szlovák férfit, aki meghalt. A január 13-i balesetről pedig azt írták, meghalt egy dél-koreai munkás kábelezés közben.

A munkavédelmi hatóság határozatot csak az utóbbi esetről küldött, amiben az olvasható, hogy a baleset a Coslink Kft. akkumulátorgyár-építési munkaterületén történt, az E21 elektródaépület „B” zónájában, az anódszobában. A hatóság egy héten belül háromszor is kiment ellenőrizni a baleset után, illetve vizsgálta az érintett munkavállaló foglalkoztatásának körülményeit, és a határozatban nem részletezett munkaügyi hiányosságokat is feltárt.

Végezetül kimondták:

a munkáltató mulasztása miatt nem teljesültek az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkavégzés feltételei, és ezzel a foglalkoztató súlyosan és közvetlenül veszélyeztette a balesetben meghalt dolgozó egészségét, testi épségét.

De azért hozzátették, a munkavállaló szabályszegő magatartása is közrejátszott a balesetben.

A jelentésben megállapították, a dolgozó egyéni védőeszköz (ötpontos heveder, kikötési pont és nyomvonal) nélkül végzett munkát az álmennyezeten. Az előírás szerint a védőeszközöket biztosítania kell a munkáltatónak, és ellenőriznie is kell, hogy azokat rendeltetésszerűen használják-e. Kötelezték a munkáltatót, hogy követelje meg az egyéni védőeszközök használatát, és fizessen be 442 ezer forint munkavédelmi bírságot a Gazdaságfejlesztési Minisztérium kijelölt számlaszámára. (A munkavédelmi bírság mértéke 50 ezer és 10 millió forint között mozoghat.)

Mérgezés, és több mint egy tucat sérült 

Szűk fél év telt el az újabb halálesetek óta, mikor ismételten bekerült a hírekbe az épülő akkumulátorgyár. Ezúttal azért kellett a munkavédelmi hatóságnak vizsgálatot indítania az SK On Hungary Kft. ellen, mert 14 dolgozó egészségét, testi épségét súlyosan és közvetlenül veszélyeztették. A baleset szintén az E21 jelű elektródaépületben történt, ahol a tűzjelző telepítését végezték az alvállalkozók dolgozói. A kivitelezésért felelős SK ecoengineering Co. Ltd. alvállalkozói a Vilati Szerelő Zrt., az Electrical Power Kft., Bodenlosz György egyéni vállalkozó, a Boredo System Kft., valamint a Honeywell Kft. voltak.

A határozat szerint a munkavállalók közül 12-en rosszul lettek, feltételezhetően a nagy mennyiségű NCM-portól, ami rákkeltő anyag.

Többen orvoshoz fordultak.

A munkavédelmi hatóság szakügyintézői be se tudtak lépni a területre, mindössze egy ablakon pillanthattak be, mivel az NCM-por igen toxikus.

A Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság munkatársai speciális védőfelszerelésben készítettek videófelvételt és fényképeket. Amikor a hatóság ellenőrzött, éppen nem folyt munka a területen, és a balesetről sem volt semmilyen dokumentum.

A dolgozók azt állították, 14-en végeztek munkát porbetöltő operátorként négy műszakban. Valamennyien a komáromi SK-ban tanultak be. Utólag(!) rendkívüli munkavédelmi oktatást tartottak nekik. Arról, hogy kaptak-e tájékoztatást az NCM jelenlétéről, eltérően nyilatkoztak. A 14 főből volt olyan, aki azt állította, már a mérgezéses tünetek észlelése előtt tudott az NCM jelenlétéről, mások azt nyilatkozták, semmiféle tájékoztatást nem kaptak.

Akkoriban a lapok azt írták, az érintettek védőruha nélkül dolgoztak, többek között olyan nehézfémekkel, mint a kobalt és a nikkel. A munkások ezt követően lettek rosszul, többen hánytak és hasmenésük volt, de akadt olyan is, aki kiütéses lett.

A cég alig 3,78 millió forintos bírságot kapott a munkavédelmi hatóságtól a 14 dolgozó veszélyeztetése miatt.

Nyilatkozatot tett Az SK On Hungary Kft. ügyvezetője, Moon Hang Ki is. Ő azt állította, a kivitelező SK ecoengineering Co. Ltd. magyarországi fióktelepének projektmenedzsereit szóban tájékoztatta arról, hogy az elektródaépületben a gépek beüzemeléséhez NCM-por betárolására lesz szükség. Írásban azonban egyetlen alvállalkozó sem kapott tájékoztatást, ahogyan figyelmeztető jelzéseket sem tettek ki sehova, nem végeztek légtérmérést, és illetéktelen személyek bejutását sem akadályozták meg – pedig előírás szerint kellett volna.

Mindenesetre

a hatóság a rákkeltő anyaggal végzett tevékenységet felfüggesztette a veszélyhelyzet megszüntetéséig,

és kilenc pontban kötelezte a munkáltatót, hogy szabályszerűen járjon el a rákkeltő anyagokkal végzett tevékenysége során. Előírták például, hogy készítsen kockázatértékelést, tájékoztatókat, mentési tervet, létesítsen fekete-fehér öltözőt, mosdót, zuhanyzót, biztosítson elegendő, minőségi tisztálkodó és dekontamináló (kármentesítő) szert, gondoskodjon a monitorozásról, határozza meg a veszélyes anyag koncentrációját, és persze jelentse be a munkavédelmi hatóságnak, hogy rákkeltő anyagokkal dolgoznak. Ezeket a cégnek júliusra részben sikerült teljesítenie.

Lehet, hogy ennyi baleset és halál után bármelyik normális országban már régen megvonták volna a szóbanforgó gyár engedélyét, esetleg visszakövetelik az adófizetők pénzét, de nem úgy Magyarországon. Az iváncsai akkugyár itthon gond nélkül tevékenykedhetett tovább. Hogy mennyire érdekelték a botrányok azt jól szemlélteti, hogy

idén nyár végén is kaptak egy 14 millió forintos bírságot, többek között azért, mert elmulasztották bejelenteni, hogy veszélyes, illetve rákkeltő anyagokkal dolgoztak.

Azt se tudják, hányan dolgoznak náluk 

Kiderült az is, az SK On nem igazán szereti a sajtómegkereséseket, információszolgáltatás terén pedig végképp nincs a toppon. Például arra sem tudtak (vagy akartak) válaszolni, hogy tulajdonképpen hány ember is dolgozik az építkezésen, és ezek között milyen a nemzetiségi megoszlás? Azt állították, nem saját munkavállalóik, hanem megbízott külsős cégek által alkalmazott vállalkozók dolgoztak, ezért nem tudnak választ adni.

A balesetekről sem szolgáltak részletekkel, mondván, azok az SK ecoengineering (valamint annak alvállalkozói) által foglalkoztatott munkavállalókhoz köthetők. (Ez csak részben valós állítás, hiszen a 3,78 milliós bírságot az SK On kapta – mutat rá a lap.) Arra sem tudtak válaszolni, kártérítést kaptak-e a meghalt dolgozók hozzátartozói, illetve a mérgezéses baleset sérültjei. A kivitelező cég megkeresését javasolták.

Az SK ecoengineering viszont azt írta a 24.hu-nak, hogy

a balesetekről semmilyen további információt nem tudnak kiadni,

ami publikus volt, az már eljutott a médiához. Hozzátették, a hivatalos szervek intézkedtek, cégük az ügyeket lezártnak tekinti.

Még csak most indul be a gyártás

Ahogy azt láthattuk, már magát a gyárat sem sikerült felépíteni mérgezések és halálozások nélkül, így aligha lehet megnyugtató az SK On “örömteli” bejelentése, miszerint a jövő év első felében tervezik beindítani a tömeggyártás. Igaz, azt ígérték, “igyekeznek” minél több képzési időt biztosítani a gyártásban dolgozóknak a tömeggyártást megelőző gyártási munka jártasságának és biztonságának javítása érdekében.

Jelenleg gépbeállítások, valamint géptelepítések zajlanak, amiben 1500 fő vett részt novemberben, négy csapatban, két műszakban dolgozva. 30 százalékuk (450 fő) kölcsönzött, külföldi (többségükben ukrán) dolgozó volt. Az épülő iváncsai üzembe 2022 nyarán kezdték a toborzást, az első kölcsönzés 2023 júliusában kezdődött, amikor saját állományukban már 1100-an dolgoztak. Előzetes terveik szerint a tömeggyártás elkezdésekor

3000 főt foglalkoztatnak majd.

Noha ezzel kapcsolatban azt állították, elsődleges céljuk magyarokkal feltölteni a gyárat, külföldi munkaerőt csak akkor vesznek igénybe, ha ez nem sikerül.

A Twitter- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!

IMPRESSZUM

Felelős kiadó: Innovatív Kommunikáció Alapítvány
Főszerkesztő: Horváth Tamás

© 1999 – 2024 Magyar Jelen, magyarjelen.hu
Exit mobile version
daextlwcn_print_scripts(true);