daextlwcn_print_scripts(false);

Három különböző háztartás tapasztalatait összegyűjtve bepillantást nyerhetünk abba, hogy milyen anyagi vonzata van a szeptemberi tanévkezdésnek, mennyire érzik elégségesnek az állami segítséget, és min változtatnának a közoktatásban.

Az iskolakezdés minden család számára jelentős esemény, nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek is. A tanévkezdés anyagi terhekkel, stresszel és kihívásokkal jár, ugyanis ilyenkor egyensúlyozni kell a mindennapi megélhetési költségek és az iskolával kapcsolatos kiadások között.

Az iskolakezdés anyagi terhei

A megkérdezettek többsége egyetért abban, hogy a tanítás kezdete nagy anyagi gondot jelent. Egy kisgyermekes apuka elmondta: „Mindketten dolgozunk a feleségemmel, de az iskolakezdés költségeit most nagyon megéreztük.” Náluk egyetlen gyermek van, ő a negyedik osztályt kezdi. Az alapvető felszerelések költségei – beleértve az iskolatáskát és a tanszereket – elérik az 50-60 ezer forintot. Ebben még nincs benne a tankönyvek, a tornafelszerelés és az ünneplőruha ára. Ezen felül további kiadások is várhatók az év során, mint például az étkezés.

Egy másik megkérdezett szülő, akinek a fia a nyolcadik osztályt kezdi idén ősszel, kifejtette, hogy az infláció és a drágulások nemcsak a tanítási év elején, hanem az egész év során megterhelőek. „Legyen alsós vagy felsős a gyerek, mindig sokba kerül” – hangsúlyozta.

A harmadik családban is csak nagyszülői hozzájárulással sikerült megbirkózni a kiadásokkal. Az anyuka kiemelte, hogy igyekeznek megfelelő minőségű termékeket vásárolni a kislánynak, ami a szeptemberi indulásra való előkészületeknél önállóan nagyobb anyagi problémát jelentett volna.

Állami segítség: elégséges vagy sem?

Mindhárom interjúalany egyetértett abban, hogy az állami segítségnyújtás messze nem elégséges. Az első szülő konkrétan számszerűsítette: az előre megkapott 12 500 forintos beiskolázási támogatás csupán a költségek töredékét fedezte. A második pedig arról számolt be, hogy semmilyen juttatást nem kapott, kivéve a szeptemberi családi pótlék előrehozott kifizetését, ami évek óta változatlan összegű. Az egyetlen pozitív példa az utolsó megkérdezett háztartás volt, ahol a gyermek első osztályba lépett, és a helyi önkormányzat 20 ezer forint értékű tanszercsomagot és ingyenes tankönyveket biztosított. Kiemelték azért, hogy bár egygyermekesek esetében ez némi könnyítés, de a többgyermekes, nehezebb körülmények között élő otthonok számára ez kevés – náluk elengedhetetlen lenne a nagyobb támogatás.

Min kellene változtatni a közoktatásban?

A megfogalmazott kritikák és javaslatok rávilágítanak arra, hogy a magyar közoktatásban számos probléma és hiányosság van. A megkérdezettek egyike többek között azt emelte ki, hogy kisebb létszámú osztályokat szeretne az alsó tagozatokban, több szakképzett pedagógust a felső tagozatokban, valamint interaktívabb, a technológiai fejlődéssel lépést tartó tanítást.

Egy másik, nekünk válaszoló úgy gondolja arról kellene gondoskodni, hogy a jobb képességű és a gyengébb tanulók külön csoportban tanulhassanak, hogy mindenki a képességeinek megfelelő ütemben tudjon haladni. Így a diákok könnyebben és biztosabban elsajátíthatnák a tananyagot.

A harmadik arra hívta fel a figyelmet, hogy a közoktatási rendszer nincs felkészülve az állam családbővítési programjára. Szerinte nincs elegendő pedagógus és hely az iskolákban, ami hosszú távon komoly problémát jelenthet, hiszen már most is konténertermekkel próbálják orvosolni a helyhiányt az egyik környező településen. Hozzátette, hogy kicsit félve, de reménykedve kezdik az iskolát szeptemberben.

Az oktatás jövője gyermekeink jövője is

Az iskolakezdés Magyarországon komoly anyagi kihívások elé állítja a családokat, és sokan elégedetlenek az állami segítséggel. A szülők úgy érzik, hogy az állami támogatás messze elmarad a szükséges szinttől. Meglátásuk szerint

komoly változtatásokra, az iskolai körülmények javítására és új pedagógusok vonzására lenne szükség

ahhoz, hogy gyermekeik megfelelő nevelésben részesüljenek. Ezzel lehetne biztosítani, hogy a jövő generációi sikeresen vehessék az élet kihívásait.

Ahol harcosok születnek és ahol a tradicionalitás felülkerekedik a modernitáson
A Twitter- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!

IMPRESSZUM

Felelős kiadó: Innovatív Kommunikáció Alapítvány
Főszerkesztő: Horváth Tamás

© 1999 – 2024 Magyar Jelen, magyarjelen.hu
Exit mobile version
daextlwcn_print_scripts(true);