daextlwcn_print_scripts(false);

Szabadságunk feladásának legcsábítóbb hívószava évtizedek óta a “kényelem”, melynek jegyében az ember önként mondott le még a magánszférájáról is azon naiv gondolattól vezérelve, hogy mivel “nem bűnöző, ezért nincs mitől félnie”. Egyik, utolsó megmaradt szabadságjogunk, a készpénzhasználat, is régóta támadás alatt áll. Egy új felmérés azonban most arra világított rá, hogy a kártyás fizetés nem csak ebben a vonatkozásban van hatással az életünkre. 

A Hvg által ismertetett ausztrál kutatás arra világított rá, azok, akik mindent kártyával fizetnek, azaz a pénzt csak digitálisan érzékelik, jóval kevésbé érzik át a pénz értékét. Ők hajlamosabbak túlköltekezni, sokkal könnyebben és sokkal felelőtlenebbül vásárolnak. Mondhatni, a kapitalista rendszer álomfogyasztói. Pláne napjainkban, amikor már okosórával meg okostelefonnal is lehet fizetni, így a vásárlás nem több “egy csippentésnél”.

Az Adelaide-i Egyetem és a Melbourne-i Egyetem szakemberei 17 országra és 11 ezer résztvevőre vonatkozóan 71 korábbi kutatási cikket elemeztek, értékeltek. Arra jutottak, hogy nem számít, hogy betéti vagy hitelkártyát használ valaki, többet költ a készpénzmentes módszerekkel, mint ha készpénzzel fizetnének.

Ennek a jelenségnek az okait egyébként kutatók már 1996-ban vizsgálták. Akkor arra jutottak, hogy pénzimádó, fogyasztói társadalmainkban az emberek olyan szinten ragaszkodnak a pénzhez, hogy annak elköltése során az agyban jelentkezik egy ún. “költési fájdalom”, melynek létezését MRI-vel végzett vizsgálatok is bizonyították. Ezen kutatások megmutatták: a pénz kiadása során azok az agyi régiók aktiválódnak, amelyek a pszichológiai kényelmetlenség átéléséhez kapcsolódnak. Azonban a választott fizetési mód befolyásolhatja ennek a kellemetlenségnek (fájdalomnak) a mértékét. Készpénzes fizetés esetében jobban átérezzük a kiadás súlyát, kártyás/telefonos fizetés esetén viszont “nincs veszteségérzet”. Ez a készpénz nélküli hatás: ha semmit nem adunk át fizikailag, könnyebbe adunk ki nagyobb összegeket.

A kutatók szerint a Journal of Retailing című tudományos folyóiratban bemutatott vizsgálat is azt sugallja, hogy a készpénz használata előtérbe helyezi a kiadások átgondolását, ellenőrzését, így segíthet a megfontoltabb pénzügyi döntések meghozatalában.

A globalista portál persze nem mulasztja el hozzátenni, hogy a kutatás “egy nagyon értékes üzenettel bír” a kereskedők számára is. Őket – nem is burkoltan – arra ösztönzi, hogy minél több helyen, minél zökkenőmentesebben biztosítsanak kártyás fizetésre lehetőséget, hiszen akkor a fogyasztók nagyobb eséllyel költenek majd többet.

A Twitter- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!

IMPRESSZUM

Felelős kiadó: Innovatív Kommunikáció Alapítvány
Főszerkesztő: Horváth Tamás

© 1999 – 2024 Magyar Jelen, magyarjelen.hu
Exit mobile version
daextlwcn_print_scripts(true);