Egyre többen mutatnak rá, hogy az elektromos autók valójában nem a „zöld alternatívái” a belső égésű motoroknak, mint ahogyan azt a globalizmust kiszolgáló „sötétzöldek” és szélsőliberálisok hirdetik, hanem egy zsákutca. Már önmagában gyanús, mikor a liberálisokkal együtt aggódik a környezetért világunk egyik legnagyobb szennyezője és túlfogyasztója, kommunista Kína is.
Ez utóbbi részéről most Stella Li, a BYD felső vezetője adott hangot aggodalmának, amiért az európai politika szeszélyessége és kiszámíthatatlansága miatt a kontinensen egyre kevesebben dőlnek be az elektromos autók reklámának. Emiatt pedig a lokális autógyártok is inkább visszatérnének a belső égésű motorok gyártásához.
A máskor az európai piac letarolására és tönkretételére törekvő kommunista ország most „őszintén aggódik”, hogy ha vetélytársai tényleg felhagynak az elektromosautó-gyártással, akkor „végzetes hátrányba kerülnek” Kínával szemben, mely országban tíz-húsz évre előre ki van adva, kinek mit kell gyártania.
Nem tudni ez a hirtelen önzetlen aggodalom honnan jött Li számára, de a Frankfurter Allegemeine németországi lapnak adott interjújában arra ösztönözte európai konkurenseit, ne „kövessenek el hibát”, folytassák az átállást az elektromos autókra, mert, „ha öt év múlva az egész világ átáll az elektromos autókra, ők nem állnak majd készen, mert nem fektettek be”.
„Ez hosszú távon nagyon veszélyes. Ez megöli ezeket az autógyártókat”
– figyelmeztet a kínai BYD németországi vezetője, aki szerint fenntartható tervre, hosszú távú kiszámíthatóságra van szükségünk. A kínai kormánynak van ilyen hosszú távú stratégiája, amely világosan kimondja: elektromos autókat és plug-in hibrideket kell építeni.
Véletlenül sem arról van szó, hogy a kapitalizmus alapvető logikája megköveteli a folyamatos fogyasztást, ezért most bármi áron rá kell venni az embereket, hogy lecseréljék gépjárművüket az „új trendnek megfelelően” elektromos autókra, melyekbe már beépítették a „tervezett elavulást”, így a folytonos fogyasztás hosszú évtizedekre biztosított. Á, dehogy!
Magyarország, a hűséges helytartó
Az interjúból az is kiderült, az Unión belül Kína legelszántabb érdekérvényesítője Magyarország. Így tehát a Fidesz-kormánynak köszönhetően hazánk úgy ismert a világpolitikában, mint Izrael és kommunista Kína leghűségesebb szócsöve.
Ennek elismerése jegyéül a kínai BYD Szegeden is létesít egy üzemet, ám Stella Li szerint szó sincs arról, hogy ezt azért tenné, hogy kijátssza az uniós vámokat. (Nem hát, a Temu sem ezért jött létre, mint a Wish „alternatívája”.) Ők – állításuk szerint – csakis az itteni munkaerőpiacot szeretnék élénkíteni. Érdemes lesz tehát megnézni a 2025 végén megnyíló üzemben mennyi magyar fog majd dolgozni, milyen körülmények között, és mennyiért.
Mindeközben a Fidesz részéről Nagy Márton úgy harcol a kínai büntetővámok ellen, ahogy a magyar kisvállalkozókért sohasem, még a Covid-diktatúra idején sem, mikor szabályosan tönkretették őket a dilettáns intézkedéseikkel.
Nagy Márton ráadásul azzal érvel a büntetővámok ellen a kínai gyár érdekében, hogy Európának versenyeznie kell Amerikával és Ázsiával, ám vesztésre áll. Szerinte az Ázsiával folytatott versenyben logikus lépés lenne egy kínai cég terjeszkedését segíteni. Unortodox elgondolás, az biztos.
A miniszter külön hangsúlyozta, hogy az intézkedés kereskedelmi hidegháborúhoz vezet, ezért a kivetett vámok hosszú távon is negatívan hatnak majd az unió gazdaságára és versenyképességére.
(Borítókép: Stella Li, a BYD felső vezetője Isztambulban 2024. július 10-én. Fotó: Elif Ozturk / Anadolu / Getty Images)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!