Április elsejétől, hétfőtől lehet egynapos autópálya-matricát vásárolni Magyarországon. Az autósok örülnek ennek, még azzal együtt is, hogy a matrica nem olcsó – állítja az Index.
És valóban, olyan drágán adják az alig egy napig érvényes autópálya-matricát, hogy elsőre egy rossz április tréfának gondolhatja bárki, aki nem életvitelszerűen él Magyarországon. Két egynapos matricának az ára ugyanis már gyakorlatilag egy havi autópálya-matrica árának felel meg.
Az egynapos matrica bevezetése uniós előírás volt, így hát a magyar állam végülis eleget tett az elvárásoknak. Gulyás Gergely a túlárazott matricákkal kapcsolatban egyébként annyit mondott, mivel elsősorban amúgy is külföldiek használják azokat, így nem érdeke a magyar államnak, hogy olcsóbban adja.
Korábban készült egy felmérés arról, szeretnének-e a magyar autósok egynapos matricát. Az autópálya-használók mintegy 98 százaléka egyetértett abban, hogy ez egy jó ötlet lenne, ám csak akkor lenne értelme, ha ennek ára olyan 500-1500 forint körül mozogna.
Akárcsak a nemzeti konzultációk esetében, a Fidesz-kormány látta a többségi akaratot, majd teljesen figyelmen kívül hagyta azt. Az árakat pedig – ahogyan azt fentebb már bevallották – kifejezetten a külföldiekre szabták. Így eshetett meg, hogy az egynapos matrica alig 1350 forinttal kerül kevesebbe, mint a 10 napos. Két egynapos pedig már a havi országossal vetekszik.
Ráadásul az eddig forgalomban lévő autópálya-matricák is jelentősen drágultak 2024-ben, mert hát, miért ne drágultak volna? Átlagosan mintegy 18 százalékkal, minek köszönhetően megugrott az éves vármegyei matrica népszerűsége, hiszen alig kerül többe, mint az alig 10 napos országos. Ezen pedig aligha változtat az 1 napos matrica megjelenése, mivel az inkább érződik lehúzásnak, semmint egy jó üzletnek.
A Fidesz ígérete is teljesült, utolértük, sőt, lehagytuk Ausztriát! Ott ugyanis az egynapos matricákért 8,6 eurót (kb. 3500 forintot) kérnek, a tíznapos pedig 4490 forintba kerül. Ezzel szemben a magyar gazdaság és bérszínvonal simán kibírja a havi 6400 forintot.
További érdekesség, hogy egyre kevesebb esélyünk lesz kikerülni a fizetést, mivel, a fizetős útszakaszok bővítésével, a kormány egyre több autóst próbál rákényszeríteni a matricavásárlásra. Idén ugyanis a tervek szerint mintegy 230 kilométerrel bővülhetnek a fizetős útszakaszok, így összesen már megközelítőleg 2 ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton kell e-matricát használni.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!