Megjöttek a júliusi gázszámlák, mintegy 90 ezer ember ismét a szívéhez kaphat. Ők azok, akik azért járnak rosszul a többi fogyasztóhoz képest, mert a leolvasási időpontjuk szerencsétlen mód a gázév végére esik, ezért már alig marad nekik a rezsicsökkentett gázmennyiségből. Június-júliusi számlájuk ezért megtöbbszöröződhet – írta meg a Telex. Egy olvasójuk a magas gázszámla mellé egy 37,7 milliós áramszámlát is kapott az MVM-től.
A szélsőliberális portál rajongója azt is elárulta, az elmúlt időszakban már rengeteg problémája volt az MVM áram- és földgáz számlázásával, de ez a 37,7 milliós csekk kiverte a biztosítékot.
Az eset előzménye, hogy 2022 decemberében jelezte az MVM-nek, vizsgálják meg az elektromos számláit, ugyanis a nyári rezsicsökkentés után a túlfogyasztás nem szerepelt rajtuk.
2023 január közepén egy hónap alatt kapott online körülbelül 40 darab sztornó számlát, amiben szinte az összes, évekre visszamenő számlát törölték, majd kiállítottak egy 380 000 forintos számlát.
Természetesen erre magyarázatott nem kapott, így saját magának kellett utánajárnia a két fizetést felemésztő számla eredetének. Kiderült,
a szolgáltató közel 5 évig elfelejtette az áram díját szerepeltetni a számlán, és csak az elosztói díjat számlázták ki.
A törvényi szabályozásnak megfelelően csak pár évre visszamenőleg tudták kiszámlázni egyben a hiányzó áramdíjakat, ebből lett a 380 000-es számla. Ez végül törlesztve lett.
Az újabb hidegzuhany az éves leolvasás után jött egy 37,7 millió forintos számla képében.
A számlán az éves fogyasztás 6600 kilowattóra volt, viszont az elszámolt árammennyiség közel 400 000 kilowattóra, mindez úgy, hogy az előző év azonos időszakához képest kb. 30-35 százalékkal kevesebbet fogyasztottak a takarékoskodásnak köszönhetően.
Az a bizonyos számla, a felhasználó adatai adatvédelmi okokból kitakarva, fotó forrása: Telex
Hasznos, ha időmilliomos az ember
Magyarországon köztudott, hogy az embereket egyáltalán nem hajszolják túl a munkahelyeiken, rengeteg a szabadidejük, köszönhetően az emberbarát állásoknak és a humánus vezetőségnek. Így egyáltalán nem okoz gondot egy átlagpolgárnak, hogy napokat vesztegessen el az inkompetens állami bürokráciával való hadakozással.
De legalább az MVM-nél az ügyintéző a 37,7 milliós számlát látva megnyugtatta, „látott már ilyet”. Mint mondta, a szolgáltatóváltáskor az adatcsere az ELMŰ és az MVM között Excel-táblázatokban történt. A történet vége az lett, hogy a 37,7 milliós áramszámlát néhány napja sztornózták.
Egy másik esetben egy átalányt fizető lakos lepődött meg a számláját látva. Áprilistól megkapták az egy házon belüli két lakásra szóló határozatot, így az említett hónaptól a gázkedvezményt duplán tudták elszámolni. A májusi számlán ez azonban nem szerepelt, így még neki kellett telefonálgatnia, hogy méltóztassanak már korrigálni a számlát. Válaszul
ki is küldtek egy 400 000 forintos gázszámlát a becsült fogyasztás alapján, amiből ismét hosszas reklamáció után az MVM elengedett 370 000 forintot.
Mint a panasz írója kitért rá, nem elég, hogy rengeteg ideggel járt a hadakozás a szolgáltatóval, de az ide-oda rohangálás, és a macerás ügyintézés 5 nap szabadságába került. A számlákat ráadásul mobilapplikáción kapta, mindenféle kísérő vagy magyarázó levél nélkül, neki kellett utánajárni, és bizonyítani, hogy nem nála van probléma, hanem az MVM-nél.
Számít, mikor olvassák le a fogyasztást
Legalább 90 ezer lakás azért vált a rezsimegszorítások áldozatává, mivel a május-júniusi időszakban olvasták le gázórájukat. Nekik júniusban kezdett emelkedni az MVM által kiküldött gázszámla.
Az átalányosok esetében a kb. 20-22 ezres díj jellemzően megduplázódott, a júliusban és augusztusban érkező számlán pedig meghatszorozódott.
A mintegy 90 ezer fogyasztót érintő számlázási probléma ismert, a téma már a kormányinfót is megjárta, de általános tájékoztatás és megoldás nincs rá. A probléma gyökere, hogy akiknek a gázév júliusi zárása előtt, például májusban jön a gázóra-leolvasó, már alig marad az éves 1729 köbméter rezsicsökkentett gázmennyiségből, ezért a részszámlákon júniusban már alig számol rezsicsökkentett mennyiséget az MVM, júliusban pedig már teljes egészében „versenypiaci áras” számlát kap az ügyfél. Ez ebben a két hónapban a számla jelentős növekedését, megtöbbszöröződését jelenti.
Az úgynevezett fogyasztási jelleggörbe miatt kell többet fizetnie azoknak, akiknél májusban olvassák le a gázórát. A jelleggörbe télre magasabb, őszre és tavaszra mérsékeltebb, nyárra minimális fogyasztással kalkulál, és míg a decemberben vagy januárban leolvasott fogyasztóknál a tél (amikor a legtöbb gázt használjuk) egyik fele az egyik, másik pedig a másik elszámolási évre esik, addig a májusi leolvasásnál a teljes téli fogyasztást ugyanabban az évben számolják el.
Jogosan merülhet fel a kérdés, nem igazságtalan-e, hogy azonos fogyasztás esetén akár a hatszorosát is kifizettethetik azzal, akinek májusban, nem februárban olvassák le a gázóráját? Ez a rendszer azonban sohasem az igazságosságra épült.
Lakossági tapasztalat egyébként, hogy hosszas, egyéni reklamációk után ügyintézőként eltérő megoldások születhetnek. Általában a következők egyikét szokták felajánlani: 12 havi részletfizetés a nevetségesen túlbecsült „többletfogyasztás” rendezésére; várjon a gázév végén várható (bizonytalan) korrekcióra; de akadtak olyanok is, akiknek az ügyintéző kedvesen nullázta a számláját és visszautalta a pénzét. Ez azonban a legritkább eset.
Ahogyan az sem állapot, hogy vélhetően az MVM szakmai-számlázási hibája miatt kell napokat kivennie a munkahelyéről a pórul járt ügyfélnek. Egy nemrég megjelent informatikai szakvélemény szerint ugyanis az MVM szakmai hibája a számlázási rendszer deformációja, és ezt nem a fogyasztókon kellene leverni, hanem mielőbb korrigálni kéne a számlázási rendszert. Az MVM természetesen tagadja, hogy bármi baj lenne a számlázási rendszeréve.
„Tavaly a rezsivédelem fenntartását szolgáló jogszabályi változásokat követően haladéktalanul megkezdték, és a speciális helyzetű csoportok további kedvezményeinek bevezetésére tekintettel 2022 decemberéig bezárólag több lépcsőben elvégezték az IT-rendszerek fejlesztését” – állítják.
Továbbá közölték: a számlázási rendszer és a kapcsolódó alrendszerek informatikai fejlesztései egyaránt a belső változáskezelési, minőségbiztosítási és IT-biztonsági szabályzóknak, az SAP fejlesztési sztenderdeknek megfelelően történtek, azokat a bevált gyakorlatnak megfelelően belső és külső szakértők, tanácsadók, fejlesztők bevonásával végezték el az áram- és földgázrendszerekben. Az MVM szerint a földgázszolgáltatásban tapasztalt éves leolvasást követő tavaszi, nyári magas részszámlákat nem hiba okozta, az nincs összefüggésben a számlázási rendszerrel.
„Kedvesen” azt is megígérték, hogy az a 90 ezer ügyfél, akik jelentősen túlárazott számlákat kaptak, külön elbírálás nélkül is lehetőséget kapnak a 12 havi részletfizetésre. Emellett többféle megoldást is kínálnak, amelyek összességében akár „kedvezőbb alternatívát” jelenthetnek (pl. részmennyiség módosítása, diktálásra átállás stb.). A szolgáltató szerint tehát érdemes az ügyfélszolgálatot megkeresni, mert az ügyintézőkkel az adott ügyfélnek leginkább megfelelő, számára legelőnyösebb számlázási és fizetési módot segítenek kiválasztani.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!