A következő sorokat egy női olvasónk juttatta el hozzánk. Ezt fontos kihangsúlyozni, hiszen olyan témáról ír, amiről csak ritkán merünk beszélni. Barna Éva levelét változtatás nélkül közöljük.
Az elmúlt évek médiavilágában jelentős változásnak lehetünk tanúi. A reklámokban, filmekben, sorozatokban és videójátékokban egyre inkább háttérbe szorulnak a vonzó női karakterek. Ez a tendencia több szempontból is aggasztó, és érdemes megvizsgálni, hogy miért fontos az előnyösebb külső tulajdonságokkal rendelkező szereplők jelenléte a médiában. A szépség minden kultúrában értékelt és elismert, az attraktív női karakterek megjelenítése pedig mindig is esztétikai élményt nyújtott a közönség számára.
Amikor vonzó karaktereket látunk a képernyőn, az nem csupán vizuális örömet nyújt, hanem inspirál is.
A szépség és az egészség szorosan összefügg, ezért az ilyen nők gyakran a fitt életmód szimbólumai is, akik motiválják a nézőket arra, hogy jobban odafigyeljenek saját egészségükre és megjelenésükre. A vonzó szereplők gyakran olyan tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az önbizalom, a karizma és az intelligencia. Mindez tehát nem csupán esztétikai kérdés: ha ezek a jellemzők nem járnak együtt a szépséggel, akkor a nézőt is korlátozhatja abban, hogy belemerüljön a történetbe. Hasonló problémát okozhat, ha például egy nem túlzottan kellemes megjelenésű személyt úgy állít be egy film, mintha ő lenne Kendall Jenner – ez könnyen kizökkenti az embert.
A szép nők hiánya azonban nemcsak a nézők élvezetét csökkenti, hanem hosszú távú negatív társadalmi hatásai is lehetnek.
A médiában egyre több olyan karakter jelenik meg, aki kevésbé vonzó vagy túlsúlyos és egészségtelen életstílust folytat, ami nem feltétlenül pozitív normát közvetít. Bár fontos, hogy a média sokszínű és inkluzív legyen, a káros életforma és a fizikai vonzerő hiánya nem lehet példaértékű. A fiatal generációk számára ezek olyan mintaként szolgálhatnak, amely az előnytelen szokások elfogadását erősíti, és csökkenti a megfelelő életvitelre való törekvést. Az inkluzivitás túlzott figyelembevétele nyugaton a legjellemzőbb. Megfigyelhető a nagy márkák reklámjaiban, az amerikai sorozatokban, illetve az ott készült modern videójátékokban. Ilyen például a Dove legújabb reklámja: reprezentál extrémen elhízott, Down-szindrómás és vitiligóval rendelkező nőket.
A videójátékokban egyre gyakoribb a maszkulin nők ábrázolása, ami rettenetes képet formál a fiatal társadalom számára. A közelmúltban pedig nagy visszhangja volt az egyik botrányos szépségkirálynő-választásnak Németországban, ahol a nyertes még a hétköznapi értelemben sem mondható szépnek. A női szépség megjelenítése nemcsak az esztétikai érték miatt fontos, hanem a pszichológiai hatások miatt is.
A szépség iránti vágy természetes emberi tulajdonság, és a vonzó karakterek példaképként szolgálhatnak a fiatal nők számára, támogatva őket abban, hogy pozitív önképet alakítsanak ki.
A képernyőkön látott szép és életerős nők arra ösztönzik őket, hogy jobban odafigyeljenek magukra, és törekedjenek az egészséges életmódra.
Nem szabad elfelejtenünk tehát, hogy a szépség és az egészség olyan értékek, amelyeket érdemes ápolni és továbbra is képviselni a médiában.
Barna Éva
Ezt a cikket egy olvasónk írta, a szerző gondolatai nem feltétlenül tükrözik a Magyar Jelen szerkesztőségének álláspontját. Amennyiben te is kedvet kapnál a publikáláshoz, küldd el írásodat a [email protected] e-mail címre.
A Twitter- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!