Ismét saját rekordját döntötte meg a MÁV a Mátészalka–Debrecen vasútvonalat érintő késések tekintetében. Július hónapban több mint 75 óra késést és 9 kimaradó járatot könyvelhet el magának a társaság a 110-es vasútvonalon – számolt be erről nemrég közösségi oldalán egy helyi civil szervezet, a MátészalkaLeaks.
A 110-es vonal az ország 7. legnagyobb utasforgalmat lebonyolító mellékvonalának számít, megelőzve a korábban már teljes felújításon áteső Debrecent Nyíregyházával összekötő 100-as vasútvonalat, ennek ellenére a fent említett pályaszakaszon felújítási munkálatok az elmúlt évtizedekben érdemben nem történtek.
A civil társaság beszámolója szerint a korábbi rekordot a 2023. év decemberi hónapja tartotta a maga 49 óra késésével, ahhoz képest idén a MÁV képes volt ezt a számot majdnem megduplázni.
A teljes korszerűsítés az egyetlen megoldás!
A helyiek elmondása szerint indokolt lenne a vasútvonal teljes villamosításának elvégzése, amely lehetővé tenné azt, hogy 100km/óra sebességű vonatok is közlekedhessenek az érintett szakasz települései között. Jelenleg a 78 kilométeres Mátészalka–Debrecen távot a mozdonyok 1 óra 42 perc alatt teszik meg, amennyiben nem merül fel az utazás során késés, illetve járműmeghibásodás.
Az elmúlt évben ezen a szakaszon történt az a járműmeghibásodás is, aminek következtében a már korszerűnek korán sem mondható BZ- motorvonat hűtővize felforrt és a kiáramló gőz hat utasnak égési sérüléseket okozott. Az eset kapcsán megszólalt Lázár János Építési és Közlekedési Miniszter és elmondása szerint:
A forrásszűke miatt nem valósíthatunk meg annyi fejlesztést, amennyit szeretnénk, a vonatok nem olyan pontosak, gyorsak és kényelmesek, mint amennyire szeretnénk… az utasbiztonságból viszont nem engedünk!
Szignifikáns változás ennek ellenére sem történt a 110-es vasútvonal érdemi felújítását és a mozdonyok korszerűsítését érintően.
A közbiztonság is fejlesztésre szorul!
Az utasoknak azonban nem csak a XXI. századra méltatlan utazási körülmények miatt van oka az aggodalomra, ugyanis a közbiztonságot érintően is hagy kivetni valót maga után a 110-es vasútvonal.
Szintén a MátészalkaLeaks csoport számolt be arról a sajnálatos esetről, amikor 2022-ben egy látássérült fiatalt raboltak ki a délutáni órákban a vonaton. Az elkövetők a nyírmihálydi állomáson a fiú értéktárgyaival leszálltak, a rendőrség még aznap este elfogta őket otthonukban. A sértett a beszámoló szerint:
„nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett, mert eltört az arccsontja és az orrcsontja, a szemüregében pedig levegőgyülem alakult ki.”
A fent említett eset mellett több rablás, lopás és testisértéses eset is történt már az elmúlt időszakban, amelyre a MÁV vasútőrök szolgálatba helyezésével reagált, illetve a rendőrség szúrópróbaszerű ellenőrzéseket hajt végre. Ennek ellenére a „fokozottan veszélyesnek tekinthető szakaszokon” továbbra sem kielégítő a vasútőri és rendőrségi jelenlét mértéke.
Hogyan tovább?
A Mátészalka–Debrecen vasútvonal dolgozók, diákok és egyetemi hallgatók százait juttatja célba, ezáltal egyedüliként hozzájárulva ahhoz, hogy a Szatmárvidék lakói „bekapcsolódjanak az ország vérkeringésébe”. Amennyiben nem fordítanak a döntéshozók kellő figyelmet és pénzt a szakasz problémáinak megoldására, addig jogosan érezhetik úgy a szatmári emberek, hogy őket az ország vezetése „elfelejtette”.
Hogyan tovább? Elsősorban a döntéshozóknak kell megérteniük, hogy a helyi lakosok nem másodrendű állampolgárok, akik ne érdemelnék meg a XXI. századi közlekedési körülmények megteremtését, továbbá a választási ciklusonként előkerülő üres ígéretek helyett tényleges cselekvésbe kell kezdeniük. Ennek elmaradása a régió totális leszakadását eredményezné az ország egyéb vidékeihez képest.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!