Mint ismeretes, a kormány a múlt héten – igencsak vitatott körülmények közepette – kivezette a benzinár-stopot, aminek következtében jelentősen megemelkedtek egyik napról a másikra az üzemanyagárak. A kísérő jelenségeit a Mi Hazánk Mozgalom szóvá tette, a nemzeti ellenzéki párt bejelentette, hogy feljelentést tesznek a Mol ellen, vélelmezhető dömpingár és árdrágítás miatt.
Azonban van egy másik aspektusa is a dolognak, egyre több munkavállaló előtt tornyosulnak azok a kérdések, vajon ezek után hogyan jutnak el munkahelyeikre?
Számos megkeresés érkezett be hozzánk, így természetesen ezeket az információkat igyekeztük rendszerezni, sőt, egy Tolna megyében élő dolgozóval sikerült is beszélnünk, aki megosztotta tapasztalatait, de az ő esete nyilván nem egyedi, ebből általános érvényű következtetéseket lehet levonni.
– A munkába járási hozzájárulást azonnal meg kell emelni, hiszen nagyon sok ember megélhetése és többezer család sorsa múlik ezen – mutat rá a lényegre.
Jelenleg az utazási költségtérítés 15 forint/kilométer, ennyit adhat a munkáltató adómentesen hozzájárulásként. Ha ezt megemelnék, az lényegében az államnak nem kerülne pénzébe, csupán megadná a lehetőséget a cégek számára, hogy nagyobb összeggel járuljanak hozzá a munkavállaló utazásához.
– A szórványokból, kisebb településekből nehéz a bejárás, a hazautazás pedig sok eseteben lehetetlen autó nélkül. Ha valaki, mint én is, három műszakban dolgozik, és ha délutános, este már nem tud máshogyan, csak gépjárművel hazajutni – osztja meg velünk aggodalmait. De egyébként is, amikor még meg is oldható az utazás tömegközlekedéssel például reggel, az is olyan irreálisan sok időt vesz el, aminek a család issza meg a levét, ez a folyamat felgyorsítja a falvak, kistelepülések, tehát a vidék elnéptelenedését.
Mint mondja, gondoljunk bele, vidéken az átlagkereset nem több, mint 200-250 ezer forint, ha valaki ebből 100 ezer forintot csak bejárásra költ, mi marad? A jelenlegi 15 forintos hozzájárulás ebből vajmi keveset, mintegy 15 ezer forintot fedez.
(A szóban forgó példa térképen)
(Mint látható, 19:10-kor megy az utolsó busz, olvasónk este 8 után végez, ha délutános műszakban dolgozik – menetrendek.hu)
A szakszervezetek hallgatnak?
– A szakszervezetek ismét lapítanak, és nem hallatják a hangjukat. Kérdezzük meg őket nyilvánosan, hogy miért nem tesznek semmit? Sem a munkabérek azonnal emelése miatt, sem pedig a jelenleg kialakult helyzetben nem nyilatkozott még egyetlen szakszervezeti vezető sem tudomásom szerint – fogalmaz.
– Miért? Kérdezzük meg őket. Én a héten írtam levelet a szakszervezetem elnökének, amelyben megkérdeztem, mi az oka annak, hogy kardinálisan fontos kérdésekben nem nyilatkoznak, helyette harmad- és negyedrangú dolgokkal foglalkoznak – tér ki a hiányosságokra.
Itt az ideje , hogy tegyenek is valamit a magyar dolgozókért. Ha ezt valakik nem engedik nekik, azt is mondják meg, mert úgy egyenes
– összegezte gondolatait.
(Kiemelt kép: vg.hu)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!