loading
Menü
Támogatás

Aszfaltba égetett történelem – A 40. Magyar Nagydíj lenyűgöző helyszíne: a Hungaroring

P.V.
2025. júl. 31. 11:18
4 perces olvasmány
Kép: hungaroring.hu Kép: hungaroring.hu

A mogyoródi pálya nem csupán a Formula–1-es versenynaptár egyik legtechnikásabb és legsajátosabb állomása, hanem a magyar sporttörténelem egyik kiemelkedő mérföldköve is. A Hungaroring nemcsak egy versenypálya – ez a magyar motorsport szentélye. Ezen a héten rendezik az idei Magyar Nagydíját, ráadásul jubileumi, 40. alkalommal. Ennek okán gyűjtöttünk össze érdekességeket a pálya történelméből. 

A Hungaroring ötlete a nyolcvanas évek közepén fogant meg, amikor Bernie Ecclestone – a Formula–1 mindenható ura – olyan helyszínt keresett, ami a vasfüggönyön túl van. A hidegháború szorításában ez merész vállalkozásnak tűnt, de Magyarország nyitottsága és az akkori állami támogatás végül lehetővé tette a projektet. Érdekesség, hogy Ecclestone eredetileg a Népligetbe tervezett városi futamot, ám a logisztikai nehézségek és a politikai ellenállás miatt végül Mogyoród lett a befutó.

A kivitelezés példátlan gyorsasággal történt: mindössze nyolc hónap alatt felépült a Hungaroring, és 1986. augusztus 10-én elrajtolt az első Magyar Nagydíj – a világ első F1-es versenye a vasfüggöny mögött. Az esemény történelmet írt, nemcsak sportértékében, de geopolitikai szempontból is.

A pálya jellegzetes és technikás

A Hungaroring hossza jelenleg 4,381 kilométer, és 14 kanyarból áll – de ami igazán különlegessé teszi, az a szűk, kanyargós vonalvezetés. A pályát sokan a „szárazföldi Monacónak” is hívják, mivel a szűk kanyarok és a kevés előzési lehetőség miatt különösen fontos a jó időmérős eredmény és a stratégiai felkészültség.

A hőmérséklet nyáron gyakran meghaladja a 35°C-ot, és a pálya rendkívül poros tud lenni a futam elején a kevés használat miatt. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a Hungaroring az év egyik legkeményebb fizikai kihívása legyen a versenyzők számára. Fernando Alonso egyszer így fogalmazott: „Ez a pálya olyan, mintha 70 körön keresztül kvalifikációs tempót kellene menned – nincs pihenő, nincs egyenes, ahol levegőt vehetnél.”

Az idén megújult célegyenes, lelátó és paddocképület (kép forrása: hvg.hu)

A pálya fennállása alatt számos ikonikus pillanatnak lehettünk tanúi:

1986: Az első Magyar Nagydíjat Nelson Piquet nyerte meg, látványos előzéssel Ayrton Senna ellen – a versenyt 200 000 néző látta a helyszínen, ami a magyar sporttörténelem egyik rekordja.

2003: Fernando Alonso itt aratta első F1-es győzelmét, mindössze 22 évesen – akkor ő lett minden idők legfiatalabb futamgyőztese.

2006: Jenson Button esőben aratott győzelme legendává vált; ez volt a Honda első sikere gyári csapatként 1967 óta.

2021: Esteban Ocon győzelme a kaotikus rajt és a Hamilton általi üldözés után egy igazi taktikai diadallá vált, de itt emlékezetes maradt Alonso védekezése is.

Magyar szempontból is történtek kiemelkedő események. Baumgartner Zsolt 2003-ban itt mutatkozott be a Jordan színeiben a pénteki edzésen – ezzel ő lett az első magyar F1-es pilóta, aki hivatalos hétvégén autóba ülhetett.

A Hungaroring jövője                     

A pálya 2032-ig biztosan a versenynaptár része, és jelenleg is zajlik átfogó modernizációja, amelynek első szakasza idén készült el: új lett a paddocképület, megnövelték a lelátókapacitást és korszerűbb kiszolgáló létesítményeket alakítottak ki. Az újítások célja, hogy a Hungaroring továbbra is méltó otthona maradjon a Formula–1-nek és más nemzetközi sorozatoknak is.

Az 1986-os futamot több, mint 200 000-en nézték a helyszínen (kép forrása: formula.hu)

Több mint egy verseny

A Hungaroring nem csupán sportesemény – kulturális és turisztikai esemény is. A Formula–1-es hétvégék alatt Budapest szinte fesztiválvárosként él: a belvárosi klubok, éttermek, szállodák megtelnek a nemzetközi szurkolókkal, a város és az ország reflektorfénybe kerül. A versenyhétvége ma már szerves része a hazai nyárnak – ahogy a Széchenyi fürdő, a Lánchíd vagy a Balaton, ugyanis évről-évre rengeteg turistát csábít a magyar fővárosba, amely jót tesz a turizmusnak és a helyi vállalkozásoknak is.

A Hungaroring nemcsak a magyar motorsport zászlóshajója, hanem egy nemzeti szimbólum is: bizonyíték arra, hogy egy kis ország is képes bekerülni a világ legnagyobbjai közé. Aki egyszer járt itt egy F1-es futam alatt, az tudja: ez nemcsak az autóversenyzésről szól – ez szenvedély, történelem és hazai büszkeség.

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
Összes
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás