A hosszan elhúzódó előkészítő tárgyalások után felgyorsultak az események a 2017-es, 17 halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset perében. A bíró bejelentette, hogy gyorsított eljárásban zárhatják le az elsőfokú tárgyalást az elsőrendű vádlott, a buszsofőr, V. János esetében.
A buszbaleset áldozatainak és túlélőinek rokonai már az év elején várták Luciano Gorra ítéletét, amelyet ma kimondott a Veronai Városi Bíróságon. Ezzel lezárult a hosszan elhúzódó tárgyalás V. János számára első fokon.
Mivel bűnösnek találták, ügyvédjei fellebbeztek az ítélet ellen. Ezzel másodfokra kerül az ügy, és van egy harmadfokon eljáró testület is Olaszországban.
A mai ítélet után, amelyben 12 évet kapott V János, alighanem azonnal elindulnak a Magyarországon, szabadlábon védekező férfiért a magyar rendőrök, és viszik a börtönbe. A fellebbezés ellenére is megtörténhet ez.
Az olasz jog szerint ugyanis az elsőfokú ítélet után elrendelhetik a büntetés megkezdését.
Ugyanakkor a per közel sem zárul majd le V. János ítéletével, hiszen nem csak egy vádlottja van. A többi négyről feltehetően egy másik bíró dönt majd.
Az ítéletre várva
A tragédiában érintettek hozzátartozói régóta azt várják, hogy a bíró mondja ki, a buszsofőr bűnös, és
a legszigorúbb büntetést kapja.
Januárban ez még 18 év lehetett volna, az ügyész ezt a maximumot kérte V. Jánosra, kiegészítő büntetésként pedig azt is, hogy vonják be örökre a buszsofőr jogosítványát. Emellett akkor minden érintett elítélte a biztosító viselkedését.
A társaság ugyanis májusig nem volt hajlandó fizetni a hozzátartozóknak.
Végül sikerült megállapodniuk a teljes kártérítési fedezet felosztásáról. Bejelentették, hogy
az egyik legkomplexebb magyar biztosítási ügyben csaknem 1,89 milliárd forintot fizetnek ki a károsultaknak.
Lángokba borult a diákok busza
2017. január 20-án, a 17 halálos áldozatot követelő
veronai balesetben egy magyar turistabusz gyulladt ki.
A budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói egy franciaországi sítáborból tartottak hazafelé. Volt diákok, tanárok és az egyikük családja is velük utazott.
A nyomozás során kiderült, hogy
a busz fékezés nélkül hajtott a szalagkorlátnak a Verona melletti A4-es autópályán, mielőtt az egyik felüljáró pillérének csapódott volna.
Azt már korábban megírtuk, hogy
a sofőr, V. János, a vád szerint a tragédia pillanatában elaludt, mivel nem fékezett, és a kormányt sem rántotta el.
Bár felmerült, hogy nem ő vezette a buszt, valójában az autópálya kameráinak felvételein látható, ki ült a volán mögött, és mint kiderült, az első vallomásában maga is ezt mondta, később viszont már tagadta. Annak ellenére, hogy az orvosi vizsgálatok is a vádat igazolják. Eszerint
testén megtalálták a biztonsági öv nyomát, a fejsérülése pedig attól keletkezhetett, hogy ráesett az ülés fölé elhelyezett televízió.
A társa aludt, ő nem volt bekötve. Olyan sérüléseket szerzett, ami azt igazolja, hogy ő nem vezethetett.
Elhúzódó tárgyalás
A gyanúsításból hamar vád lett, 2018 októberében elkezdődött a tárgyalás. Az áldozatok hozzátartozói mérhetetlen fájdalommal, de reménykedve léptek be a tárgyalóterem ajtaján.
Akkor még a hozzátartozók bíztak benne, hogy hamar lezárják az ügyet. Egyikük sem gondolta, hogy egy hosszú, bonyolult, trükkökkel teli pernek néznek elébe.
Az első napon a bíró is azt várta, ahogy a szülők is, hogy a buszsofőr megjelenik, ezért órákkal később kezdte el a tárgyalást. A második alkalomtól kezdve – 2018. december – viszont már halványodott a remény, hogy valaha is eljön. Tavaly szeptemberben már senkit sem lepett meg, hogy az ügyvédje képviselte a szabadlábon védekező V. Jánost.
Az olasz jog szerint ugyanis nem köteles személyesen megjelenni, és előzetes letartóztatásba sem kerülhetett.
2019 márciusában fordulat történt a veronai buszbaleset perében az olaszországi tárgyaláson. A bíró elfogadta azt az ügyészi indítványt,
amelyben több szervezettel, illetve az őket képviselőkkel bővítik azok körét, akiket meg akarnak hallgatni.
Tavasszal váratlanul megjelent a biztosítótársaság ügyvédje a tárgyaláson, és az is kiderült, hogy az ügyész miért nem foglalkozott a tragédiában érintett busztársasággal. Állítólag azt az információt kapta, hogy Magyarországon már indult ellenük eljárás, ami nem volt igaz. A szülők győzelemként értékelték a fordulatot.
Fél évvel később a hozzátartozók olyan pólót viseltek a tárgyaláson, amelyen a balesetben meghalt gyerekeik képei és nevei voltak.
Egy évvel a per megindítása után még mindig az előkészítő fázisban tartott a veronai buszbaleset ügye.
A rokonok akkor abban bíztak, hogy tanúkat hallgatnak meg, vagyis megkezdődhet a per érdemi része, de nem így lett. Négy hónappal korábban még arról sem esett szó, mi szerepel V. János ügyvédjének beadványában, ahogy arról sem, amit az Origo írt meg először, miszerint egy nagyon fontos dokumentum eltűnt az olasz ügyészségről. Az, amelyikben az állt, hogy
V. János betegen vezette a gimnazisták buszát.
Ugyanakkor némi eredményt is elértek a szülők azzal, hogy az őket támogató, autópálya-áldozatokat képviselő olasz civil szervezetet nem sikerült a sofőr ügyvédeinek kizáratni a perből. Az olasz igazságügyi miniszter pedig bejelentette, hogy személyesen felügyeli a tárgyalás menetét,
mert kiemelten kezelik a magyarok buszbalesetének ügyét.
Január 24-én a bíró bejelentette, hogy legalább hat évvel rövidebb büntetésre számíthat V. János, mint amit a vádirat alapján kaphatott volna,
vagyis legfeljebb 12 évet tölthet börtönben.
És az is eldőlt, hogy a tárgyalás már nem tart sokáig, mert V. János ügyvédei elfogadták, hogy rövidített eljárásban zárják le ezt az ügyet. Februárban még nem született ítélet, a márciusra kitűzött tárgyalást pedig a koronavírus-járvány miatt nem tarthatták meg.
Június közepén kinyitott a bíróság, a buszbaleset ügyét pedig az elsők között tárgyalják, június 19-én.
Frissítés:
Információink szerint a buszsofőrt 12 év börtönre ítélték, tehát a maximumot kapta. Cikkünket frissítjük a további részletekkel.
Forrás: origo.hu/