December 6-án egy késő esti, sebtiben összehívott Kormányinfón a Fidesz bejelentette – korábbi „ad hoc kormányzásához” híven –, egyik pillanatról a másikra kivezetik a benzinárstopot. A döntést a „brüsszeli szankciókkal”, illetve az „üzemanyaghiánnyal” indokolták. Állításuk szerint a Mol „elment a falig”, ám a helyzet immáron tarthatatlan. De vajon tényleg erről van szó? Vagy sokkal inkább arról, hogy a Mol már megszerezte a kívánt monopóliumot, és többé nem áll érdekében az ársapka fenntartása? Ennek igyekeztünk utánajárni.
Tényleg a szankciók miatt volt?
A kormány két leggyakrabban hangoztatott, mellesleg egymásnak is ellentmondó üzenete a választói felé, hogy az infláció (ide értve az elszálló üzemanyagárakat is) az elhibázott brüsszeli szankciók eredményei. Illetve, hogy Orbán Viktor „kemény harcának köszönhetően” hazánk mentességet kapott ezen szankciók alól. Ha a két állítást egymás mellé tesszük, akkor a következőkre juthatunk:
Magyarországon azon brüsszeli szankciók miatt emelkednek az árak, melyek alól mentességet kaptunk.
Még ha ezen az apró ellentmondáson sikerülne is felemelkednünk, akkor sem jobb a helyzetünk. Ugyanis, egyáltalán nem szálltak úgy el az üzemanyagárak Európában, mint azt a kormánypropaganda szeretné elhitetni velünk. A legfrissebb összehasonlítások szerint
a háború kitörése óta napjainkig az EU-ban a benzin ára átlagosan 1 százalékkal csökkent(!), míg a dízel 11 százalékkal emelkedett. Ezzel szemben hazánkban az ársapka eltörlése óta a benzin 20 százalékkal drágult, a dízel pedig 32 százalékkal.
Vagyis, a „szankciók miatt” Európa-szerte kb. csak nálunk lőttek ki az árak. Az adatokból jól látszik, nyáron valóban volt egy időszak, mikor kiugró drágulásról beszélhettünk, ám azóta az árak mérséklődtek, kivéve Magyarországon, mely ország ráadásul elvileg olcsón kapja az olajat Oroszországtól. Mégis nálunk a legmagasabb az infláció.
Gigaprofit a Molnál
Józan paraszti ésszel arra a következtetésre juthatnánk, ha valamit jóval a piaci ár alatt kell értékesítenünk, ráadásul nagy mennyiségben, az hátrányosan érint minket, profitot veszítünk, vagy kifejezetten veszteséget termelünk. Nos, a Mol esetében ez nem érezhető, hiszen a második 2022-es jelentéséből kiderült: a cég második negyedévben 483,7 milliárd forint újrabeszerzési árakkal becsült „tiszta” EBITDA-t (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményt) és 372,8 milliárd újrabeszerzési árakkal becsült tiszta üzleti eredményt ért el.
A nettó árbevétel még nem auditált kimutatás alapján tehát 2491 milliárd forint, tavaly ugyanez az összes 1412,6 milliárd forint volt, az előző negyedévben pedig 1933,4 milliárd forint. A tiszta EBITDA a tavalyi azonos időszakban 246,8 milliárd forint, az előző negyedévben 271,7 milliárd forint volt. Vagyis
az ársapkák időszakában közel megkétszerezte profitját a Mol.
A harmadik negyedév sem alakult rosszul az egyre inkább monopol helyzetbe kerülő cég számára: A MOL-csoport 2022 harmadik negyedévében 1.449 milliárd dollár újrabeszerzési árakkal becsült „tiszta” EBITDA-t ért el. Az év első háromnegyedében az újrabeszerzési árakkal becsült „tiszta” EBITDA 3.627 milliárd dollár volt, így a Társaság 4,1-4,4 milliárd dollár közötti tartományba emelte az éves EBITDA iránymutatását.
Csőd közelében a kiskutak
Miközben a Mol bevételei szárnyalnak, a családi kiskutakat szabályosan tönkretették. A tavalyi évben a magánkézben lévő benzinkutak, az ún. „fehér kutak” piaci részesedése soha nem látott csúcsokat döntögetett. Az összes nyilvános hazai töltőállomás közel felét kitevő, mintegy ezer fehér kút a 2021-es év harmadik negyedében az egységek benzin- és gázolajforgalmának közel harmadát képviselte. Aztán novemberben színre lépett a kormány, bevezették az ársapkát, rákényszerítették a kutakat, hogy veszteségesen adják el az üzemanyagot, még az átmeneti bezárást is megtiltották számukra, majd belengették:
ha valaki nem bírja a kormány által megszabott hatósági árat, a Mol Palkovics László segítségével szívesen átveszi tőle a benzinkutat.
Mindez tavaly ősszel, amikor még sehol se volt se az orosz-ukrán háború, se a brüsszeli szankciók.
A kormány ársapkázásának és kommunista kényszerítéseinek köszönhetően egyik családi kút csődölt be a másik után, 2022 késő őszére pedig a kiskutak piaci részesedése történelmi mélypontra került, miközben a nagy cégek 66 százalékról 75-re növelték jelenlétüket.
A változásokat szakértők egyöntetűen a tavaly november 15-től bevezetett kis-, illetve február végétől hatályos, 480 forintos nagykereskedelmi ársapka tovagyűrűző hatásaival magyarázzák. A hatósági ár bevezetése nyomán a kiskereskedelmi tevékenység gyakorlatilag veszteségessé vált, amit a nagykereskedelmi árszabás csak még a piaci árak alakulásától is függetlenített.
A baloldal megint teljesen „fogalmatlan”
A fentiek ismeretében a benzinárstop az egyik legrosszabb dolog volt, amit csak tehetett a kormány, hiszen ezzel szabályosan kivéreztette a kiskutakat. (Mint ahogyan teszi ezt a kisvállalkozásokkal és a magyar termelőkkel a boltokban előírt hatósági árazással). Ez persze túl bonyolult összefüggés ahhoz, hogy egy átlagos képességű baloldali politikus átlássa, így hát egyik a másik után támadta be a Fideszt, amiért végre felfüggesztették ezt a teljesen elhibázott, gazdaságilag káros intézkedést.
Előbb Kunhalmi Ágnes kelt ki magából, majd két órás csúszással Dobrev Klára is megszólalt:
Mondjuk esetükben még érthető is a kommunista nosztalgia. No, nem mintha ebben a rendszerben nem élnének ugyan olyan jól, s még elszámoltatástól se kell tartaniuk…
Az Új Világrend szolgálatában
Az ársapkázással egyébként a Fidesz-kormány éppen Klaus Schwab Új Világrendről alkotott vízióját valósítja meg, hiszen a kis családi kutak tönkretételével a piacról gyakorlatilag kiszorulnak a magánvállalkozások, és
minden a Mol, vagy más multinacionális gigacég tulajdonába kerül, ami úgy játszik a piaccal, ahogyan akar.
Mert, hogy igenis játszanak a piaccal. Legalábbis a Mi Hazánk szerint mindenképpen.
A piac szándékos manipulálása?
Bizonyára mind emlékszünk még a benzinárstop eltörlését megelőző hetekre, napokra, mikor kígyózó sorok álltak a benzinkutak előtt, kis, családi vállalkozások panaszkodtak arról, hogy a Mol, mint egyetlen beszállító, nem szállít nekik üzemanyagot, így kénytelenek 1-5 literes mennyiségi korlátozást bevezetni. A Mol azzal védekezett, nem tudnak mit tenni, egyszerűen „nincs benzin”. A kiskutaknál fellépő üzemanyaghiány súlyosan torzította a piacot, ellátási nehézségeket okozott, ami végül lépésre kényszerítette a kormányt.
Az árstoppot eltörölték, és láss csodát, egy csapásra lett üzemanyag.
S miközben a balliberális oldal az árstop siratásával volt elfoglalva, az ilyen, háttérben meghúzódó összefüggésekre egyedül a Mi Hazánk figyelt fel. A párt elnöke volt az, aki rámutatott:
érdekes módon az ellátási problémák nem merültek fel a Mol tulajdonában lévő horvátországi, szlovákiai vagy szerbiai kutakon. Egyedül Magyarországon volt üzemanyag-elvonás.
A Mi Hazánk éppen ezért feljelentést tett a Mol ellen, mivel a gyanú szerint a monopolhelyzetbe került cég legalább két területen követhettek el bűncselekményt: az egyik a dömpingár, amely jelenleg is létező bűncselekményi kategória. A másik pedig az árdrágítás, amit készletvisszatartással, illetve árumegvonással lehet előidézni.
Az majd persze a hatóságok feladata lesz eldönteni, valóban történt-e bűncselekmény, vagy sem. (Mivel hazánk jogrendje egyre inkább egy latin-amerikai banánköztársaságéra hajaz, így én személy szerint kétlem, hogy ennek lesz bármi eredménye is.)
Ami viszont tagadhatatlan, hogy a kormány – vagy szándékos, vagy teljesen dilettáns – beavatkozásának, illetve a Mol elmúlt 1 évben tanúsított magatartásának köszönhetően drasztikusan visszaesett a főként családi vállalkozásként működő kiskutak részesülése a piacon. Azt is mondhatnánk, elindult egy folyamat a magánvállalkozások teljes kiszorítására, hogy mindenki az óriáscégektől függjön. A kutasok már elvéreztek, most jöhetnek a kisboltok és a magyar termelők. Mert a boldogsághoz nem kell magántulajdon, meg magánvállalkozás, igaz?
Irányi Dániel
Kiemelt képünk illusztráció – forrás: Youtube
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!