Átláthatatlannak tűnik, miként fogják az oktatási intézmények áthidalni a koronavírus miatt vészhelyzetet, azaz az iskolák bezárását, és a digitális oktatást. Legalábbis erről számoltak be a portálunk által megkérdezett iskolavezetők, tanárok, polgármesterek. A közétkezést mindenesetre a települések biztosítják, egyelőre. Kérdés az is, miként lehet otthon tartani a gyerekeket? Cserháthaláp polgármestere szerint például a családi pótlék megvonását most is alkalmazni kéne a csellengő diákok esetében.
Komoly kihívás elé állítja az oktatási intézményeket a kormány azon óvintézkedése, miszerint mától határozatlan időre felfüggesztik az iskolákban történő oktatást, ehelyett a tanárok digitális módon adják le a tananyagot. A távoktatás történhet bármilyen internetes felületen, legyen az email, vagy valamilyen közösségi oldal. A tanítás mikéntje azonban érezhetően fakultatív, azaz a tanárok, illetve az iskolák egyénileg igyekeznek kitalálni a leghatékonyabb módszert. Az átállás nehézségei miatt március 16-17-e tanítás nélküli munkanap, ezzel az intézmények időt nyernek.
Toroczkai László, Ásotthalom polgármestere nem hisz abban, hogy a digitális oktatás működni fog.
– Sokaknak nincs lehetőségük arra, hogy gyermekeik online tanulhassanak, mert nem csak internettel, de semmilyen digitális eszközzel nem rendelkeznek – mondta a polgármester, hozzátéve, számos tanár sem ismeri az internet világát annyira, hogy egyik napról a másikra azon keresztül tanítson.
Toroczkai László elmondta azt is, a település óvodáját, bölcsődéjét is bezárják, és látogatási tilalmat rendelt el az idősek otthonában. – Minden drasztikus intézkedéssel egyetértünk, sőt, korábban is meg lehetett volna hozni ezeket. Itt Ásotthalmon a tanyagondnoki szolgálattal segítjük az időseket. A közétkeztetést biztosítjuk mindenkinek, az ételért el lehet jönni, akinek ez akadályt jelent, annak a tanyagondnokok kiszállítják – fogalmazott Toroczkai László.
Cserháthaláp polgármestere a nehézségek közt említette az iskolakezdés előtt álló óvodások megfelelő felkészítését és fejlesztését, valamint azt, hogy az óvónőket nem lehet arra kötelezni, hogy gyerekfelügyeletet vállaljanak. – Van olyan óvodapedagógusunk, aki beteg, és nem vállalja a kockázatát annak, hogy megfertőződjön. Ez egyfelől érthető indok, ugyanakkor nem világos, az ő bérezésükkel mi lesz? – vetette fel Dócs Dávid. A település polgármestere arról is beszélt, kötelezni kéne a diákokat, hogy maradjanak otthon, ne csellengjenek.
– Eddig a családi pótlék megvonásával valamelyest kordában lehetett tartani a szülőket és gyerekeiket, most arra volna szükség, hogy azon családoktól vonják meg a családi pótlékot, ahol az iskoláskorú gyerek iskolaidőben nem marad otthon.
A Pest megyei Nagykovácsiban, ahonnan a helyiek szerint két koronavírussal fertőzött személy is kórházban van, már múlt hét pénteken, a miniszterelnöki bejelentés előtt minden iskolai felszerelést hazavitettek a gyermekekkel. A közétkezés, ami az oktatás mellett a másik nehézséget okozza, a településen gördülékenyen megy. Az illetékesek ugyanis már a hétvégén felmérték, kik tartanak továbbra is igényt a már befizetett étkezésre, és aki nem mondott le róla, minden nap előre dobozolva átveheti az ebédet. Ez sok szülőnek jelenthet könnyebbséget, hiszen a munka mellett a jövőben gyermekük felügyeletét és otthoni oktatását is meg kell oldani. Az ország többi településéhez hasonlóan itt is a digitális tanítás fog nehézséget okozni, még ha nem is az internet, vagy az eszköz hiánya miatt. A helyi általános iskola egyik tanára arról beszélt, nem látja át, miként fogják a leadott tananyagot számon kérni, a házi feladatokat ellenőrizni, és év végén osztályozni?
– A puding próbája az evés – mondta portálunknak a tiszaroffi iskola és óvoda igazgatóhelyettese. Borbélyné Fábián Éva érdeklődésünkre közölte, a hétvégén felmérték, hogy a diákok hány százaléka rendelkezik internet szolgáltatással, hogy az órai anyagokat online felületen átadhassák. Az érintett családok 95 százalékánál van internet, így a feladatokat könnyedén el tudják juttatni, az azonban még kérdés, az új tananyagot miként tudják majd átadni. – Az első egy-két hétben gyakorló feladatokat kapnak a diákok, hogy lássuk, mennyire működik ez a rendszer, és utána elkezdjük az érdemi tanítást. Még nem tudjuk, hogyan fog ez működni, addig igyekszünk kitalálni – mondta Borbélyné Fábián Éva. Hozzátette: azok a tanulók, akiknél nincs internet, minden délelőtt papíralapon átvehetik a feladatokat az iskola előtt.
Egy zuglói iskola tanára arról számolt be, az intézmény vezetése válságstábot hívott össze, hogy a lehető leghatékonyabban és leghamarabb el tudják kezdeni a távoltatást. Szavaiból kiderült, még náluk is akadnak olyan családok, ahol nincsenek felkészülve a digitális tanulásra.
Arra a kérdésre, hogy ilyen helyzetben mi lesz, a tanár azt válaszolta: „Akkor ciki van”. Mint fogalmazott, az is felmerült az elmúlt napokban, hogy egyes tananyagokat, melyeket képtelenség ilyen módon átadni a diákoknak, áttennének szeptemberre. – Hogy a NAT ezt engedi-e, most mindegy. Vis major helyzet van, túl kell élni – mondta a pedagógus.
Elemi.hu
Fotó: programozas-oktatas.hu