daextlwcn_print_scripts(false);

Mint arról lehetett olvasni a híreken, egyre nagyobb Magyarországon a sofőrhiány, ennek következtében pedig egyre reálisabb az a lehetőség, hogy a hiányzó munkaerőt Indiából importálnák Magyarországra egyes cégek. De a probléma jóval mélyebben van, az, hogy nincsenek jól megfizetve és magasak a képzési árak, csak a jéghegy csúcsát képezik. Erről beszélt portálunknak egy fuvarozó. 

A nyugdíjba vonuló és az frissen végzett sofőrök száma közötti szakadék miatt, várhatóan megháromszorozódik 2026 -ra a teherautóvezető-hiány (ami így 60%-ra fog emelkedni), és megötszöröződik az autóbusz-vezetők esetében (ami így 50%-ra nő), derül ki az IRU legfirssebb felméréséből.
Arról beszélt portálunknak, hogy meg kell nézni például, hogy több európai országban, ahol ér is valamit az érdekvédelmi képviselet, gyakorlatilag megtiltják már a gépkocsivezetők számára a be- és lerakodást. Hogy mi ennek az oka?

– A gépkocsi vezető feladata a rakomány szakszerű elhelyezése a raktérben, annak rögzítése, és elszállítása „A” pontból „B” pontba. A sofőrnek rendelkeznie kellene szakvizsgával kézi vagy motoros meghajtású emelő gépre, amit be és kirakodásnál használ. Ráadásul az esetleges káresemények felelősségének a kérdése is ilyenkor felmerül. Nem alkalmazottja legtöbbször a fel-  és a lerakó cégnek – fejtette ki.

Majd hozzáfűzte, a bérek úgy néznek ki, hogy van egy bruttó bér, üzemanyag megtakarítás, és napid díj, ami legtöbbször nemzetközibe, de belföldön is van, amennyiben az éjszakát belföldön nem otthonában tölti a sofőr. Mindezek mellett valóban nagyon drága a jogosítvány megszerzése, a fuvarozó cégeknek meg magasak az egyéb költségei, útdíj, jövedéki adók, és így tovább.

– A munkakör nem szimpatikus a mai fiataloknak, családtól, barátoktól távoli élet és a munkakör által vállalt lemondások, felelősségek nincsennek párhuzamba a kapott bérjuttatásokkal

– mutatott rá.

Ezért szerinte kellene egy minimum bérrendszer, amely alá nem mehetnének a szállítmányozó cégek. Továbbá “szakmásítani” kellene a sofőr munkakőrt, ma már lassan egy sofőrnek több jogszabályt kell tudnia, mint bárki másnak.

– Megbízókat szabályozni kellene, itt egy minimum fuvardíj/km-t (pl. 450 HUF/km+autópályadíj) kellene kiszámolni, amivel egy fuvarozó vállalkozás törvényeket betartva tud dolgozni

– sorolta.

Fontosnak tartja, hogy már a szakmunkás vagy szakközépiskolai rendszerben is lehessen oktatni a tehergépjárműi ismereteket. Kiemelte, hogy sajnos a sofőröket irányító fuvarszervezők egy része kötelezi a sofőröket a jogszabályok megszegésére, túlsúly, ADR szállítás stb. Vannak persze hatósági „üldöztetések” is, Nemzeti Közlekedési Hatóság, Katasztrófavédelem, Rendőrség, Vám -és Pénzügyőrség. És mételyezi az egészet

 a fuvarozó, szállítmányozó vállalkozások időben történő kifizetései, a keresztbe tartozások megszűntetése is fontos lenne.

(Képünk illusztráció – www.facebook.com/soforallas)

A Twitter- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!

IMPRESSZUM

Felelős kiadó: Innovatív Kommunikáció Alapítvány
Nyilvántartásba vételi okirat száma: CE/22685-4/2020.
Szerkesztőség címe: 1132 Budapest, Victor Hugo u. 11., 4.emelet
Szerkesztőség elérhetősége: szerk@magyarjelen.hu
Főszerkesztő: Horváth Tamás
© 1999 – 2024 Magyar Jelen, magyarjelen.hu
Exit mobile version
daextlwcn_print_scripts(true);