loading
Menü
Támogatás

Szigetvári Viktor cégén keresztül nyúlhatnak bele a lengyel elnökválasztásba?

2025. máj. 17. 10:30
4 perces olvasmány
Szigetvári Viktor cégén keresztül nyúlhatnak bele a lengyel elnökválasztásba?

A lengyel elnökválasztásba történt külföldi beavatkozással hozta kapcsolatba a lengyel sajtó Szigetvári Viktor cégét, az egykor Datadat, most Estratos Digital nevű vállalkozást – szúrta ki a Telex. Mint írják, a beszámolók szerint a cégnek köze lehet két Facebook-oldalhoz, ezeknek a videóit pedig több százezer zlotyval hirdették a Facebookon. A videókon átlagembereknek látszó lengyelek érvelnek a vasárnapi elnökválasztás egyik jelöltje mellett, és két másik jelölt ellen.

A lengyel sajtóban megjelent beszámolók szerint a videókat külföldi támogatással terjeszthették a Facebookon, megsértve ezzel a lengyel jogszabályokat. A NASK lengyel nemzeti kutatóintézet dezinformációs elemző központja szerdán közölte, hogy 

a kampányban érintett fiókok többet költöttek politikai hirdetésekre, mint bármelyik jelölt kampányszervezete – írta a Reuters. 

A Facebook anyacége, a Meta viszont a hírügynökséggel azt közölte, hogy nem találtak semmilyen bizonyítékot külföldi beavatkozásra. Szigetvári Viktor a Telexnek azt mondta: „Lengyelországban számos ügyfele van osztrák cégünknek, sokféle munkát végzünk, összhangban a vonatkozó jogszabályokkal”, de „ezen túlmenően nem kívánjuk kommentálni a megjelenteket”.

A Telex cikke szerint a botrány középpontjában kettő, március végén létrehozott Facebook-oldal, az összesen mindössze 422 követővel rendelkező „Wiesz Jak Nie Jest” (magyarul: Tudod, hogy nem így van) és a „Stół Dorosłych” (Magyarul: Felnőttek asztala) áll. Az oldalak adminisztrátorai a WP Wiadomości című lengyel lap szerint ismeretlenek, és a hozzájuk kapcsolt weboldalakon hamis címek találhatók székhelyként, az ott megadott telefonszámokon pedig nem lehet senkit sem elérni – írta az OKO Press

A baloldal javára próbálják befolyásolni a közvéleményt

A két oldalt április 10. óta elárasztották a politikai videók, amikben látszólag átlagos emberek beszélnek a lengyel elnökjelöltekről. 

A videók erősen kritikusak a fő lengyel ellenzéki erő, a populista jobboldali Jog és Igazságosság támogatásával induló Karol Nawrocki elnökjelölttel, valamint a Slawomir Mentzennel, a lengyel szélsőjobboldali Konföderáció párt elnökjelöltjével szemben. 

Más videókban pedig Rafał Trzaskowski varsói polgármestert, a kormánykoalíció legnagyobb pártja, a Donald Tusk vezette Polgári Platform jelöltét dicsérik. A Demagog lengyel tényellenőrző szervezet vizsgálata szerint a két fiók összesen több mint 460 ezer zlotyt (43,5 millió forintot) költött el Facebook hirdetésekre. A legtöbb pénzzel megtámogatott posztra negyvenezer zlotyt (3,7 millió forintot) költöttek el, és ezzel több millió felhasználót értek el – írta az OKO Press.

Facebook anyacége, a Meta egyik szóvivője a Reuters-szel közölte: azonosítania kell magát mindenkinek, aki politikai hirdetéseket akar terjeszteni a közösségi oldalon, és bizonyítani, hogy az adott országban él. A szóvivő azt állította, hogy vizsgálatuk megállapította: az oldalak adminja valós és Lengyelországban él, és nem találtak semmilyen bizonyítékot arra, hogy külföldi beavatkozás történt volna.

Bajnaiék állhatnak a hirdetések mögött?

Az IT-szolgáltató, amire az Akcja Demokracja hivatkozott, a WP cikke szerint a bécsi székhelyű Estratos Digital, aminek ügyvezetője Szigetvári Viktor. A cég korábban Datadat néven működött, és egyik vezetője Ficsor Ádám, Bajnai Gordon egykori titokminisztere volt. Az Akcja Demokracja évek óta használja a cég adománygyűjtő rendszerét, és az Estratos kezeli a szervezet donoradatbázisát is – írta a WP. 

A lap azt állítja, hogy több forrásból is megerősítették, hogy a cég áll a gyanúsnak tűnő politikai hirdetések mögött. 

Szigetvári Viktor a Telex kérdésére, hogy az Estratosnak van-e bármi köze a két Facebook-oldalon megjelent videókhoz, közölte, hogy „nincs tudomásom róla”. Szigetvári és cége, az egykori Datadat, most Estratos Digital régóta a magyar kormány és propagandagépezete célkeresztjében van. A 2022-es országgyűlési választás előtt azt állították, hogy a cég illegális adatbázist hozott létre, erre alapozva pedig a magyar baloldal a „rendszerváltás utáni legsúlyosabb választási csalást” követte el.

Az Index mindenkit beelőzve indított cikksorozatot a Datadatról, az írásokban „Bajnai Gordon offshore csodafegyvereként” hivatkoztak a cégre, később pedig adathalászatról, kamuprofilokról, zavaros pénzügyi háttérről és a GDPR kijátszásáról is írtak. A lap azt állította, hogy Bajnai Gordon mozgatja a szálakat a háttérben az egykori titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám által alapított és vezetett cégnél, ezt pedig később a teljes kormánymédia, sőt, a Fidesz is átvette. 

A cég azonban a választás után, 2023-ban már sorban nyerte a pereket az érintett lapokkal szemben. Januárban jogerősen az Origo ellen, majd első fokon az Index ellen – ezt utóbbit a Kúria 2024 decemberében megváltoztatta – illetve szeptemberben a Magyar Nemzet és tizenhét megyei lappal szemben.

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
Összes
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás