loading
Menü
Támogatás

Amerika új katolikus papjai: fiatalok, magabiztosak és konzervatívok

2025. dec. 10. 15:32
5 perces olvasmány
Kiemelt kép: New York Times Kiemelt kép: New York Times

Tizenhat férfit szentelt fel májusban a Washingtoni Római Katolikus Főegyházmegye, ami az utóbbi időben az egyik legnagyobb létszám az Egyesült Államokban. A szentelési szertartáson mosolygó, huszonéves fiatal férfiak feküdtek a padlón, miközben a szentek litániáját énekelték, s mindez első pillantásra a hagyományos rend szerint zajlott. Mégis jól érzékelhető egy mélyebb változás, amit a számok is megerősítenek.

A Catholic University of America (katolikus egyetem, Washington D.C.) Catholic Project kutatócsoportja októberben tette közzé a 2025-ös Országos Katolikus Pap-tanulmányt, amely 1164 amerikai pap válaszaira épült, és átfogó képet rajzol a jelenlegi helyzetről. A felmérés szerint a 2010 után felszentelt papok több mint 70 százaléka teológiai kérdésekben konzervatívnak vagy hagyományhűnek vallja magát, míg az 1975 előtt felszenteltek körében hasonló arányban találhatók progresszív beállítottságúak. A különbség jól érzékelhető, még ha természetesen mindkét nemzedékben jelen van a papi hivatás iránti hűség és elkötelezettség. A legfiatalabb papok közül ugyanakkor senki sem jellemezte magát „kifejezetten progresszívnek”.

Ez az átrendeződés különösen látványos, ha mindezt a nyugat-európai folyamatokkal vetjük össze. Több katolikus egyházban, különösen Németországban – bár vannak kivételek és élő közösségek – ezzel éppen ellentétes tendencia figyelhető meg: a reformkezdeményezések mellett csökken a hívek létszáma és a papi hivatások száma is. Az Egyesült Államokban ezzel szemben a fiatal papok között sok a konvertita (valamely vallásfelekezetből a római katolikus egyházba tért hívő – a szerk.), ami a közösségek megújulásának egyik érzékletes jele.

Christian Wagner, aki a YouTube-on ismert fiatal teológusként, eredetileg evangélikus volt, anglikán szemináriumba járt, majd 2019-ben katolikus hitre tért. Egy beszélgetésben Brian Holdsworth katolikus médiaszemélyiséggel arról számolt be, hogy már diákként is azt tapasztalta, mennyire vonzza barátait a hagyományos liturgia. Mint mondta: „Sokan közülünk azért tértek át a katolikus hitre, mert valami szépre vágytak, ami meghaladja a filcdekorációként használt díszeket és a népzenét.” A személyes történetek így a statisztikák mögötti folyamatokat is érthetővé teszik.

A változás gyökerei azonban több évtizedre nyúlnak vissza. A II. Vatikáni Zsinat után a szemináriumi képzés sok helyen progresszív irányba mozdult el, különösen II. János Pál pápa 1978-as megválasztása előtt. A hetvenes években felszentelt papok közül sokan politikailag és teológiailag is a liberális irányzatokhoz álltak közel, részt vettek társadalmi mozgalmakban, és közülük nem kevesen később elhagyták a papi szolgálatot. Ezzel szemben a hagyományhű közösségekben jellemzően fiatal családok alkotnak stabil közösséget.

A kilencvenes évektől kezdve azonban fordulat következett be. II. János Pál és XVI. Benedek hosszú pápaságai alatt a szemináriumok ismét egyértelműbb, tanításhű doktrinális és morális képzést nyújtottak. Ennek eredményeképpen a 2020 után felszentelt papok több mint 80 százaléka teológiai értelemben konzervatív vagy hagyományhű. Mindeközben számos egyházmegye igyekezett a Novus Ordo-liturgiát is méltóságteljesebbé tenni, ami sok hívő számára ma is lelki otthont jelent.

A teológiai hangsúlyok változása mellett a papi prioritások is átalakultak

Az idősebb papok fontosnak tartják a klímaváltozás, a bevándorlás, az LMBTQ-kérdések és a szociális igazságosság témáit, míg a fiatalabbak más irányokat helyeznek előtérbe. A fiatal papok nemzedéke a világi politikai kérdések helyett inkább az örök teológiai igazságokra és a szakrális liturgiára összpontosít, ami a mai egyházi környezetben jól érzékelhető különbséget jelent. A 2000 után felszentelt papok 88 százaléka az Oltáriszentség tiszteletét jelölte meg elsődlegesnek, az 1980 előtt felszentelteknél ez az arány 57 százalék volt. A tridenti mise megítélésében még élesebb különbség mutatkozik: a fiatal papok 39 százaléka támogatja annak elérhetőségét, míg az idősebbek körében ez mindössze 11 százalék.

A jelenség nemcsak az egyházmegyei papság körében érhető tetten. A Szent X. Piusz Papi Testvérület (Fraternitas Sacerdotalis Sancti Pii X: FSSPX) növekedése is ezt mutatja. A testvériség, amely kizárólag a tridenti misét mutatja be, világszerte több mint 676 pappal rendelkezik, és folyamatos gyarapodást mutat, miközben más közösségek inkább stagnálással vagy csökkenéssel szembesülnek. Amerikai szemináriumuk, az Aquinói Szent Tamás-szeminárium ma Virginiában működik, miután kinőtte korábbi minnesotai épületét. A testvériség kápolnáiban többnyire fiatal hagyományhű családok alkotnak közösséget. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a testvériség egyes kánonjogi kérdései továbbra is rendezés alatt állnak, noha sok hívő számára lelki támaszt jelentenek.

A tridenti mise szélesebb körben is egyre nagyobb figyelmet kap

Egy 2021-es felmérés 658 amerikai plébániát azonosított, ahol rendszeresen tartanak ilyen misét. Ez az összes plébánia mintegy négy százaléka, de a növekedés így is jól érzékelhető. Egyes becslések szerint hetente körülbelül százezer hívő vesz részt tridenti misén az Egyesült Államokban, ami tovább erősíti a tendencia valóságát.

A tridenti misére járó fiatalok körében végzett vizsgálat szerint a 18–39 éves korosztály 98 százaléka hetente részt vesz szentmisén, ami jelentős különbség az átlagos katolikus hívők adataihoz képest, ahol a 21–29 évesek körében ez az arány 25 százalék. A fiatalokat leginkább az áhítat, az ünnepélyesség és a liturgikus zene vonzza, ami a közösségek lelki életének egyre fontosabb tényezője.

A kutatás arra is rávilágított, hogy a tridenti misére járó fiatalok mindössze 10 százaléka nőtt fel hagyományhű családban. A legtöbben barátaik, házastársuk vagy személyes érdeklődésük révén találtak rá a hagyományos rítusra, tehát nem elsősorban családi hagyomány folytatásáról van szó. A szülők szerepe többnyire közvetett volt: a rendszeres templomba járás stabil lelki hátteret biztosított, de nem irányította őket közvetlenül a tridenti mise felé.

A hagyományos liturgia iránti érdeklődés azonban nem korlátozódik az Egyesült Államokra. A londoni Westminster-székesegyházban nagypénteken megtelt a csaknem háromezer férőhelyes templom. Sydney érseksége „rekordtermésnek” nevezte a 2024-es húsvéti áttérők számát, Baltimore érseksége pedig 663 felnőtt keresztelésről számolt be a húsvéti vigílián, ami 50 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Mindez arra utal, hogy a megújulás iránti igény több földrészen is jelen van, különböző liturgikus környezetekben.

Az egyház jövője ezekben a fiatal, magabiztos, hagyományhű papokban és hívőkben körvonalazódik. A nemzedékváltás olyan lelkipásztori és közösségi megújulást jelezhet, amely reménnyel töltheti el a nyugati kereszténységet abban az időszakban, amikor számos egyházmegye a hívek elöregedésével és a hivatások hiányával küzd. A folyamat pedig azt mutatja, hogy mind a hagyományos, mind a megújított liturgikus gyakorlatok képesek életet és lelkesedést ébreszteni az egyházi közösségekben.

(A Katolikus Projekt, Amerikai Katolikus Egyetem, Gallup Szervezet, Crisis folyóirat, Szent X. Piusz Papi Társulat (FSSPX), Brian Holdsworth (YouTube) nyomán)

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás
Összes
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás