Az elmúlt héten tárgyalta az Országgyűlés gazdasági bizottsága azt a módosító javaslatot, amelyet a Mi Hazánk Mozgalom még tavaly nyújtott be annak érdekében, hogy az üzemanyagok jövedéki adóját európai uniós szintre csökkentsék.
Szabadi István előterjesztésében rámutatott, 2024 januárjától lett megemelve az üzemanyagra kivetett jövedéki adó, amely a maga 16 Ft+áfájával jóval magasabb az EU-s elvártnál. A Mi Hazánk képviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy „nem kell túlteljesítenünk az uniós elvárásokat”, ezért „legalább a jövedéki adó ne legyen az elvártnál magasabb”.
Mint indoklásában rámutatott, a szállítási árak növekedésében is szerepet játszik az üzemanyag ára, ennek fényében pedig úgy látja, ha a kormány valóban komolyan gondolja az infláció elleni harcot, akkor mindenképp fontolóra kellene vegye a Mi Hazánk előterjesztését.
Válaszában a bizottság elnöke, a fideszes Bánki Erik azt állította, a jövedéki adó és az áfacsökkentés „legfeljebb rövid távon” eredményezne árcsökkenést, középtávon „a kereskedők úgyis árat emelnének”. Majd arról beszélt, a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy nyomás alatt tartsa az üzemanyag-forgalmazókat, hogy a szomszédos országoknál ne legyen magasabb az üzemanyag ára Magyarországon.
Szabadi viszontválaszában emlékeztette a bizottságot, hogy korábban Gulyás Gergely és Nagy Márton többször ígérte, újragondolja a kormány az üzemanyagra kivetett jövedéki adó mértékét. „Úgy látszik, ez is csak ígéret marad” – tette hozzá a Mi Hazánk képviselője. Majd felvetette, az üzemanyag jövedéki adóját érdemes lenne eurócentben számolni, hiszen így is közelíthetnénk az uniós elvárásokhoz. Szabadi felszólalásában arra is rámutatott, az elmúlt húsz évben jó, ha egyszer volt 50 dollár alatt a kőolaj világpiaci ára, így a kormány erre vonatkozó rendelkezései is „teljesen feleslegesnek bizonyultak”.
A Mi Hazánk képviselője arra kérte a bizottságot, vegyék tárgysorozatba az üzemanyag magas jövedéki adójára vonatkozó csökkentési javaslatukat, hogy arról érdemi vitát folytathassanak le. Ám a bizottság tagjai: a Fidesztől a globalistákig, nagykoalícióban szavazták le Szabadi előterjesztését.
Szajlai János, a Mi Hazánk energetikai kabinetjének alelnöke ezzel kapcsolatban megjegyezte, a kormány részéről ezúttal is csak „kommunikációs paneleket” kaptak, ám még csak fontolóra se vették, hogy az EU-s szintre csökkentsék az üzemanyagok jövedéki adóját.