“A magyaroknak meg kell válaszolniuk, hogy fordulhat elő, hogy 40 percig úgy van a levegőben egy drón, hogy semmit nem reagáltak rá. Ez a drón a paksi atomerőműre is zuhanhatott volna”
– mondta Andrej Plenković horvát kormányfő, aki hozzátette, hogy a spekuláció helyett vizsgálatra van szükség.
Több portál is írt róla, hogy (valószínűleg tévesen) az irányított ukrán drón letért, illetve el sem indult az eredeti pályáján, így miután Magyarországon is átgázolt végül horvát területen zuhant le.
A TU-141-es típusú drón végül a Zágrábhoz közeli Jarun tónál zuhant le, vélhetően azért, mert kifogyott az üzemanyaga. Ukrajna tagadja, hogy a drónt ők indították volna, de a zágrábi orosz nagykövetség azt mondta, Oroszországban már 1991 óta nem használják ezt az eszközt, azt csak az ukrán hadseregben tartották még rendszerben.
A közel hat tonnát nyomó, 14 méteres eszközt 1974-ben kezdték használni a szovjetek, akkor csúcstechnológiának számított, de mára természetesen nagyon elavultnak számít. Előre beprogramozott útvonalon tud haladni, ezt repülés közben már nem lehet módosítani, a hatótávolsága 1000 kilométer körül van. A Szovjetunió felbomlása után a rendszerben álló robotrepülőgépek többsége az ukrán légierőhöz került, amiket a Krím 2014-es orosz inváziója után modernizáltak és újra használatba vettek – írja a HVG.
A meghibásodott drón Debrecen, Szolnok, Kecskemét és Kaposvár fölött is elrepülhetett majd végül egy olyan helyen zuhant le, ahol éttermek, szórakozóhelyek, lakóházak vannak. Személyi sérülés szerencsére nem történt, de mintegy 40 autóban kár keletkezett.
Az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a Magyar Honvédség csütörtök éjszaka észlelt egy repülő tárgyat a magyar légtérben. A nagy sebességgel közlekedő eszközt már Ukrajna területén is érzékelték. Magyarország légterébe Románia felől, Csengernél lépett be. “Az ukrán háborús konfliktus miatt különösen fontos, hogy megfontoltan és higgadtan kezeljük az ilyen eseményeket” – írta a HM.
A vonalat meghúzva az is látszik, hogy a drón ezek szerint Debrecen, Szolnok, Kecskemét és Kaposvár közvetlen közelében is elrepülhetett, ezek nem csak nagy városok, de Debrecenben nemzetközi repülőtér működik, Szolnokon van a Magyar Honvédséga 2. Vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandárja és egy légibázis is, Kecskeméten maguk a Gripenek állomásoznak, míg Kaposvár mellett a jelenleg működésből kivont Taszár légibázis található- emlékeztet az azonnali.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!