Az italcsomagolások közül – jól működő betétdíjas rendszer mellett – is a visszaváltható üveg a leginkább fenntartható megoldás. A Hulladék Munkaközösség szerint egy palack akár 50 alkalommal is újratölthető. Csakhogy hazánkban az üveg használata és a tudatos vásárlói magatartás is visszaszorulóban van – írta meg az Élő Bolygónk.
A német tapasztalatok szerint a visszaváltható üveg a leginkább környezetkímélőbb megoldás, viszont a fogyasztókat Németországban sem igazán érdekli a környezetvédelem. 2003 óta minden eladott egyszer használatos italcsomagolásra 90 forintos betétdíjat kell fizetni, ám még így is csupán 18 százalékkal csökkent a PET-hez köthető műanyagfelhasználás. A palackok újrahasznosítása is alig 38 százalékot ért el. Pedig a megkérdezettek szerint a környezetvédelem „elképesztően fontos” és a kormányoknak jóval többet kellene tenni bolygónk védelme érdekében. Erre van egy nagyon jó mondás nyugaton: a liberális fiatalok minden olyan megszorítást és intézkedést támogatnak, ami őket nem érinti, és mindaddig környezetvédők, míg nekik semmit sem kell tenniük. Utána jönnek a kifogások.
A magyar kormány új szabályozása is ezt a káros magatartást ösztönzi. Vagyis az üvegek helyett a műanyag-újrahasznosítást helyezi előtérbe. Így viszont az a kevés megmaradt újratölthető palack is eltűnhet a polcokról.
A néhány évtizede még szinte 100 százalékban betétíjas üvegben árult sörök és borok esetében ma már nagyobb részben nem betétdíjas csomagolást használnak a gyártók, illetve a nem betétdíjas terméket veszik le a porcról a vásárlók.
A Borsodi Sörgyár a G7-nek nyilatkozva elmondta, tizenöt évvel ezelőtt még az üveges sörök voltak a legnépszerűbbek, ma már viszont az aludobozok adják a forgalom közel 70 százalékát. A fordulat egyik legfontosabb oka a vásárlói preferenciák alakulása.
A legnagyobb hazai kereskedők úgy látják, a fogyasztók nem keresik a visszaváltható csomagolást, és nem is igazán hajlandók az egyébként visszaváltható csomagolásokat visszavinni.
„Pedig a választás a fogyasztók kezében van, és remélhetőleg egyre többen ismerik fel, hogy milyen sokat tehetnek azzal, ha kevesebbet fogyasztanak, és csak olyan termékeket, amikre valóban szükségük van. A csomagolások megválasztásakor pedig nagyobb szerepet kap, hogy ne csak elméletben, de a gyakorlatban is újrahasznosított terméket vegyenek le a polcokról” – vonta le a következtetést az aludobozok és az ásványvizes palackok környezeti lábnyomát is górcső alá vevő cikkében Bucsky Péter.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!