Mint ismert, a Keleti pályaudvar egy oldalsó szerelővágányán kigyulladt egy fűtőmozdonyként használt mozdony. Négy másik mozdony volt mellette, ezek közül egyre részben átterjedt a tűz. Ennek következtében pedig az 1-5-ig számozott vágányok mozdonyai feszültség nélkül maradtak, ami igen nagy fejetlenséget okozott a MÁV köreiben. Ezzel kapcsolatban kérdeztük a Mi Hazánk képviselőjét, Vidó Attilát, hiszen az általa vezetett Rendvédelmi Kabinetben MÁV-szakértők is ülnek, több évtizedes tapasztalattal.
– Kezdjük azzal, hogyan gyulladhat ki egy, a pályaudvaron ácsorgó fűtőmozdony?
– Pontosítsunk. 2025. január 17-én 18:08-kor Budapest Keleti pályaudvar kocsijavítójának területén kigyulladt a VF17-es pályaszámú villamos fűtőgép. A VF 17-es és mögötte a VF 2-es fűtőgép gyakorlatilag megsemmisült, a 71-91 009-es pályaszámú WLAB sorozatú hálókocsi is picit megégett.
A villamos fűtőgépek gyakori tűzesete jelzi, hogy állapotuk aggasztó, válságos.
Nem a napi karbantartásuk marad el, hanem a nagyobb javítások. A személykocsik energiával ellátásának módszere is azonnali kiváltásért kiált, pl. helyi áramátalakítókkal, nem pedig 50-60 éves elhasznált kerekes főtranszformátorokkal. A mellékelt képen (kiemelt képünkön – a szerk.) a két mozdony még a leégésük előtt, a kép magáért beszél. Ami kívülről is ilyen ramatyul néz ki, annak a belseje sem lehet különb.
– Mit érdemes tudni ezekről a mozdonyokról egyébként?
– A V41-es és V42-es mozdonyok jellemzően az ’50-es, ’60-as években készültek. Az üzemben nem váltak be, elsősorban konstrukciós hibák miatt, és nagyon sok mozdony tűzesetek következtében pusztult el. Így a leselejtezésük már 1969-ben megkezdődött, három év múlva a sorozat kevesebb mint fele volt csak állományban. A forgalomból kivont, leselejtezett gépeket gyakran nem bontották szét, hanem stabil állomási fűtőgépekké alakították át, személyvonatok előfűtésére. Tehát megállapítható, hogy már újkorukban is hajlamosak voltak a kigyulladásra és így kb. 70 év(!) elteltével még a legszakszerűbb karbantartások ellenére is ez a veszély egyre csak fokozódik. Ennek a két mozdonynak is, hasonlóan a V41 523-hoz, már rég a Vasúttörténeti Múzeumba lenne a helye.
– Ilyenkor esetekben, mint a mostani tűz, mi lenne a teendő? Hogyan lehetne minél hamarabb orvosolni a helyzetet, melyet ezúttal másfél óra alatt sem sikerült megoldani?
– Olvashattuk, hogy egy személy, aki a vasút munkatársa, megsérült, amikor próbálta menteni a még menthetőt. Nem javaslom senkinek (hacsak nem emberi élet van veszélyben), hogy ilyenkor veszélyeztesse az életét, de még a testi épségét sem. Minden anyagi dolog pótólható, de az egészség, és az emberi élet nem. A tüzek égése folyamán nagyon sok mérges gáz és gőz szabadul fel, ami rövid és hosszútávon is maradandó egészségkárosodást okoz.
Ilyen esetben a vasút munkatársainak (pl. a vasútőröknek) el kell az embereket vezetni, terelni a helyszínről és annak közeléből, valamint nem szabad odaengedni a tűz közelébe a bámészkodókat. Biztosítani kell, hogy a kiérkező tűzoltóegységek meg tudják közelíteni a helyszint, és el tudják kezdeni az oltást.
A közzétett képekből és videófelvételekből megállapítható, hogy a tűzoltók gyorsan és nagyon szakszerűen tették a dolgukat. Azt érdemes tudni, hogy ilyen esetben, amikor már teljes terjedelmében lángol a kigyulladt jármű vagy épület, akkor a legfontosabb teendő, persze az életmentés után, hogy megakadályozzák a tűz tovaterjedését.
– Utasok elmondása szerint óriási fejetlenség uralkodott az eset következtében a pályaudvaron a személyzet körében. Hogyan lehet az, hogy a MÁV-nál nincsenek felkészülve egy olyan eseményre, amely – kis túlzással – naponta megtörténhet? Ráadásul éppen a fővárosban?
– Sajnos azt már nagyon régóta tapasztalhatjuk, hogy a MÁV-nál nem csak a rendkívüli eseményéneknél, hanem úgy általában is fejetlenség uralkodik. Persze azt is meg kell említeni, hogy ez nem a keményen, éhbérért dolgozó vasutasok hibája! Az egyre újabb és újabb applikációk és egyebek nem fogják soha megoldani a késéseket, a lepusztult pályaudvarok, szerelvények és az őskövület mozdonyok problémáit. „A fejétől bűzli a hal.”
Kiemelt képünkön a szóban forgó mozdony
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!