Pécs az elmúlt időszakban sokszor került be az országos sajtóba a helyi politika miatt, de nem csak ezzel kapcsolatban merül fel sok kérdés, hanem a pécsi buszsofőrök helyzetének rendezetlensége is probléma.
Sokan sérelmezik, hogy az önkormányzati képviselők megszavazták saját maguknak az 51 százalékos fizetésemelést,
azonban Varga Tamás, a Mi Hazánk önkormányzati képviselője ezt nem támogatta. Sőt, portálunk számára kifejtette, hogy a hivatali dolgozóknak kellene fizetéseket emelni, ugyanis ők nagyon fontos munkát végeznek, illetve teljes mellszélességgel kiáll a pécsi buszsofőrök mellett, akik most vívják bértárgyalási harcaikat.
A szakszervezeti vezetők helyett komoly elvándorlás várható Pécsről
A most folyó bértárgyalásokról pedig Raposa Gábor, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet helyi elnöke nyilatkozott, aki jelen van a megbeszéléseken. Szerinte 18 százalékos bérfejlesztésre lenne szükség, ugyanis ennyi lesz a különbség a Volán javára a Tüke Busszal szemben (ez a pécsi autóbusz társaság).
– Egyéb juttatások terén is többet kapnak, mint formaruha, hőségpénz, lojalitási pénz. Volánnál ennyi januártól az órabér 2516 forint az órabér, míg náluk 2133 forint. Tavaly is 2,1 százalékkal kevesebb emelést kaptunk, mint ott. 10,5 százalék volt a különbözet az alapórabér tekintetében idén. Ezt mérsékelni kellene – folytatta.
Ennek azért van óriási jelentősége, mert ha a Tüke és a Volán között nem indul meg a “kiegyenlítődés”, akkor viszont el fog indulni az elvándorlás. A távolsági Volán-járatokhoz képest ugyanis a pécsi városi közlekedés nehezebb, fárasztóbb, s már így is csak úgy-ahogy van meg a létszám, az is főként részmunkaidősökkel és nyugdíjas sofőrökkel, márpedig arra nem lehet alapozni, hogy ez mindig így lesz.
– A Tüke Busz fordáit (buszsofőrök munkaidő-beosztása) nem szeretnék csinálni a volánosok, ezért nem is jönnek át, elvétve egy-két kollégát, aki ilyen-olyan okból rákényszerült.
Sokkal intenzívebb munkavégzés a miénk városi forgalomban. 10 éve ezt meg is fizették itt, többet lehetett keresni, ezt egyforma alapórabérrel vissza is lehetne állítani, akkor már vonzóbb lenne a helyi közlekedés az aktív korú gépkocsivezetőknek is. Nem csak nyugdíjasok és részmunkaidősök számára keresetkiegészítésnek
– részletezte.
A Tüke Busz azonban csupán 3,7 százalékos béremelésre tett ajánlatot.
– A Tüke Busz Zrt-nél a munkáltató 2024. december 16. napjára tűzte ki, a 2025. évi bérfejlesztésről szóló bértárgyalás első fordulóját. A munkáltató 3,7 %-os személyre szóló bérfejlesztést terjesztett elő, ezzel szemben a SZAKSZ 12 %-os keresetfejlesztést tart elfogadhatónak. Továbbá a cafatéira jelenlegi összegét 100 000 forinttal kérte megemelni. A Tüke Busz Zrt. vezérigazgatója a SZAKSZ bérkövetelését túlzónak tartotta és úgy nyilatkozott, hogy a bértárgyalás, 2025. januárjában folytatódik. A SZAKSZ viszont a 3,7 %-os bérfejlesztés mértékét tartja megalázóan alacsonynak! Ez a munkáltatói magatartás a dolgozók körében elindíthat egy olyan folyamatot, aminek következményeivel a Tüke Busz Zrt. vezetésének és a tulajdonos önkormányzatnak is számolnia kell – ezt pedig Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési szakszervezet elnöke írta közleményében.
Az ígéretek nem erről szóltak
– Mivel például Csizmadia Péter a kampányban arról beszélt, hogy ő mennyire a buszsofőrök oldalán van, ezért finoman fogalmazva nem korrekt, hogy most azt látjuk, hogy a képviselők (tisztelet a kivételnek) megszavazzák maguknak az 51 százalékos béremelést úgy, hogy érdemi munkát még nem is végeztek – ezt pedig már Hofekker Ferenc, a Független Demokratikus Szakszervezet elnöke.
Hozzáfűzte azt is, hogy akár benne lennének abban is, hogy a legilletékesebbek előtt folyjanak el a bértárgyalások, buszsofőrök részvételével, a gazdasági bizottság ülésén.
(Kép: bahir.hu)