Felvilágosult tudósok a „húst megszégyenítő” (valójában inkább a hús vásárlóját) címkék bevezetését követelik a termékeken, hogy ezzel próbálják visszatartani a vásárlókat az állati eredetű élelmiszerek vásárlásától.
A hollandiai Delft Műszaki Egyetem tanulmánya azt javasolja, hogy az állatok szomorú képeit tüntessék fel olyan üzenetekkel, mint például „az állatok szenvednek, amikor húst eszik”.
A lehetséges lépést ahhoz hasonlították, amit a cigarettás dobozoknál megszokhattunk.
A tanulmány szerzői így nyilatkoztak: „A hús fogyasztására vonatkozó üzenetek szégyent, de más negatív érzelmeket is kiváltanak, amelyek a vásárlási szándék csökkenésében mutatkoznak meg. Elemzéseink azt mutatják, hogy a húscsomagoláson egy olyan matrica elhelyezése, amely figyelmezteti a potenciális vásárlókat a vásárlás negatív következményeire, hatékony módja lehet a vásárlók magatartásának befolyásolására.”
Három kísérletet végeztek, amelyekben azt modellezték, hogy a fogyasztók „negatív érzelmeket éljenek át, és végül megváltoztassák viselkedésüket”.
Az első kísérletben 161 önkéntesnek mutatták meg egy csirkemell csomag két képének egyikét, az egyikre egy figyelmeztető matricát ragasztottak.
A matricán két, ketrec rácsai mögötti csirke volt látható, a „húsevés miatt az állatok szenvednek” üzenet kíséretében.
A résztvevőket ezután megkérdezték, hogy milyen valószínűséggel vennék meg a terméket, valamint azt, hogy milyen érzelmi reakciót váltana ki belőlük, hogy ez hatással lenne-e a jövőbeli vásárlási szokásaikra, és hogy milyen gyakran esznek húst.
A második vizsgálatban 483 önkéntesnek mutattak húscsomagokat, amelyeken hat különböző felirat szerepelt.
Mindegyikhez egy kép és egy üzenet tartozott, kettő az állatjóléttel, kettő a környezetkárosítással, kettő pedig az egészséggel kapcsolatos.
Minden képen egy személyes üzenet volt feltüntetve, többek között a következő kifejezésekkel:
„Azzal, hogy húst eszel, elpusztítod az Amazonas esőerdőjét!”.
Az első vizsgálathoz hasonlóan a résztvevőket ezután megkérdezték a címkékre adott válaszaikról. A tanulmány megállapította, hogy a kiemelt következmények típusa nem befolyásolta, hogy a fogyasztót milyen mértékben tántorította el a húsvásárlástól. A résztvevőkre az sem volt eltérő hatással, hogy az üzenet személyes vagy tájékoztató jellegű volt-e megfogalmazva. Az egészséggel kapcsolatos üzenet azonban kevésbé váltott ki érzelmi reakciót, mint a többi.
A kutatók szerint a környezeti és állati üzenetek által kiváltott „magasabb szintű bűntudat és szégyenérzet” annak köszönhető, hogy ezek „konkrétak és könnyen elképzelhetők”. Az egészségügyi hatásokat viszont „inkább elvontnak és hosszú távúnak” tartják.
A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a húsfogyasztás állatjólétre és környezetre gyakorolt negatív hatásairól szóló érzelmi figyelmeztető üzenetek hatással lehetnek a fogyasztók szokásaira, amikor hústermékek vásárlásáról van szó.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!