loading
Menü
Támogatás

Egy QR-kód segítség lehet az összetevők jobb megismerésében

2025. okt. 5. 15:46
4 perces olvasmány
Egy QR-kód segítség lehet az összetevők jobb megismerésében

Napjainkban eljutottunk odáig, hogy a vásárló – elsősorban élelmiszer-ipari, vagy vegyipari termékek esetén – nem igazán lehet tisztában azzal, hogy amit megvett, az milyen összetevőket tartalmaz, azok honnan származnak, illetve, hogy a boltokban kapható terméket hol állították elő. A felsorolt kérdésekben a tisztánlátást segítheti az a csomagolásokra nyomtatott QR-kód, amelynek beolvasásán keresztül elérhető a termék információs oldala. Ennek a lehetőségnek megvalósulása magyar fejlesztők munkája,  productbroker.hu és használata vélhetően rövidesen széles körben fog elterjedni a forgalmazott termékek területén.

Egy QR-kód már nagy segítséget jelent

A vásárló álldogál a boltban, nézi a kiszemelt terméket, de dilemmában van, mert nem tudja, a kreatív csomagolás valójában milyen tartalmat takar. Ugyan az előírások szerint minden terméken fel kell tüntetni az összetevőket, de azok egyrészt szinte olvashatatlanul apró betűkkel vannak jól elrejtve a dobozon, másrészt nem tartalmaznak minden olyan információt, amelyre a vevőnek szüksége lehet. Ha azonban ott lesz a dobozon az a QR-kód, amit telefonunkkal beolvasunk, eljuthatunk egy információs felületre, amelynek használatával sokkal tájékozottabbak lehetünk a kiválasztott termék vonatkozásában.

Az információs felület tartalmaz minden lényeges dolgot

A kód beolvasása után egy olyan okostelefonra optimalizált adatlap nyílik meg, amely már teljes körűen választ ad, jórészt minden – a vásárlóban felmerült – kérdésre. A felhasználók telefonjaira, tabletjeire semmilyen specifikus eszközt nem kell telepíteni, a népszerű böngészők valamelyikének megléte már elegendő a használathoz. Fontos, hogy ez a felület nem egy weboldal, hanem egy részletes interaktív és szituációérzékeny tájékoztató, amelynek tartalmát a gyártó – vagy annak képviselője – állítja össze. Ebben segítségére van egy olyan – a fejlesztő által megadott – sablon, amelynek segítségével minden lényeges, informatív részletre kitérhet a közlendője összeállításakor.

Ezek a sablonok – értelemszerűen – termékcsoportonként eltérnek, de egy termékcsoporton belül jó lehetőséget adnak a megvásárolandó áru paramétereinek, összetevőinek összehasonlítására. Meg kell jegyezni, hogy az internetes információs oldal mellett, a csomagolásokon nyomtatottan továbbra is meg kell maradniuk azoknak a lényeges mutatóknak, amelyeket törvényi előírások szerint kötelező megadni. Így azoknak a nagyrészt idős embereknek, akik a vásárlásaikhoz nem visznek – vagy egyáltalán nem is használnak – okostelefont, nem lesz jelentősége ennek a QR-kódnak, hiszen nekik továbbra is lehetőségük lesz megtudni a csomagolásokról, hogy egy-egy termék milyen összetevőket tartalmaz. 

Az információs oldal nemcsak passzívan, de aktívan is működik.

Ez a felület alapvetően nemcsak szöveges információként, hanem strukturált adatként is elérhető. Ez azért fontos, mert ha a vevő az előzetes, ingyenes regisztráció után megad magáról néhány paramétert – például, hogy mogyoróra allergiás – akkor, amikor ő beolvassa a kiválasztott árucikk kódját, ha abban van mogyoró, a rendszer azonnal figyelmeztet a veszélyre.

Kinek és mennyibe kerül ez az információhalmaz?

A vevőnek, mint alkalmazónak természetesen ingyenes. Sőt, ha felregisztrál az oldalra, s megadja a számára fontos tényezőket – például valamilyen összetevőre allergiás, vagy a hazai termékeket részesíti előnyben –, akkor a rendszer ezt tárolja, és a termék kiválasztásánál figyelmeztetést küld. A vevő által megadott szenzitív adatokat a rendszer természetesen a törvényi előírásoknak megfelelően tárolja, és kezeli.

A gyártó szinte jelképes összeget fizet a terméke információs oldaláért. De ezeken az információkon kívül, adott esetben egy-egy termékkel kapcsolatban – ha az szerepel a vevő „tiltólistáján” –, megadhat alternatív választási lehetőséget is a saját kínálatából, vagy akár más termékeire is felhívhatja a vevő figyelmét.

A gyártónak még az is pozitívum, hogy kap egy kimutatást arról, hányan és mikor nézték meg a terméke QR-kódját, ami gyakorlatilag egy állandó piackutatási visszajelzés lehet számára.

Elsők között vagyunk ebben a világon

Jóllehet a világban, már létezik hasonló információs rendszer, annak komplexitása, meg sem közelíti ezt a magyar fejlesztést.

A rendszer képes akár több európai nyelven is információt adni a vásárlónak, annak fényében, hogy a telefon milyen nyelvre van beállítva. Kérhetünk emellett hangos felolvasást is – ha mondjuk, éppen nincsen nálunk a szemüvegünk –, de ehhez természetesen kell, hogy legyen a telefonunkon felolvasást támogató szoftver.

Már jelen van, de még csak bevezetési fázisban

Jó hír, hogy ennek a QR-kódos – a kódok rá vannak nyomtatva a csomagolásra, ömlesztett áruk esetén pedig fel vannak ragasztva a ládákra, kínáló pultokra – információs rendszernek a működése már elindult, vannak termékek, amelyeken már jelen van, viszont ezek száma ma még meglehetősen kevés. A széles körű elterjedéséhez az kellene, hogy a gyártók belássák a számukra ebben rejlő előnyöket. De bizonyára ez sem várat már sokáig magára, hiszen a harmadiknegyedik negyedévben kezdődik el az intenzív, alkalmazásra sarkalló marketing kampány. Vélhetően, ha a cégek rájönnek, hogy e lehetőség használata nélkül versenyhátrányba kerülnek, tömegesen fogják igényelni a csatlakozást. Ami nemcsak számukra, de nekünk, vevőknek is hasznunkra válik majd.

Anyagunk összeállításában a rendszer kifejlesztője: a Seacon Europe Kft. szoftverfejlesztő vállalkozás ügyvezető igazgatója, Berkovich Gábor volt segítségünkre.

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
Összes
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás