Szükségtelen tovább olvasni, ha valakit nem érdekel a vámosgyörki vasútállomás. A MÁV menetrendszerű késései kitűnő alkalmat nyújtottak arra, hogy újévkor körbenézzünk egy kicsit a festői szépségű Vámosgyörkön.
Mi végre hát a vámosság?
Az 1980 lelket számláló település sík vidéken, a Gyöngyös patak és a Budapest-Miskolc vasúti fő vonal mentén fekszik. Az M3-as autópályától néhány kilométerre. Évezredek óta lakott hely, a kő- és bronzkori leletek, valamint a kelta településnyomok árulkodnak erről. A honfoglalás után a település királyi birtok volt, majd az Aba nemzettségé lett. Egy 1273-ból származó oklevél Jurk néven említi. A XV. század közepétől vámhely, neve Wamos Gyewrk.
Vámhelyből több is akadt, a vámos városok a mai napig szövetséget alkotnak egymással, a szövetség neve Vámos Települések Szövetsége. Ide tartozik Felsővámos, Vámosladány, Vámos, Vámosfalva, Vámosbalog, Vámoslucska, Somogyvámos, Nemesvámos, Vámoscsalád, Vámosszabadi, Vámosmikola, Sajóvámos, Vámosújfalu, Vámosatya, Vámosoroszi, Vámospércs, Vámosláz, Vámosudvarhely, Vámosgálfalva és maga Vámosgyörk. A 21 település közül egy tévedésnek köszönhetően azonban, ideiglenesen 10 nem tartozik Magyarországhoz.
A szövetségről a faluháza mellett egy emlékmű árulkodik.
A vasúti megálló története több mint 150 évvel ezelőtt kezdődött, a képeslap bal felső sarkában a vasútállomás eredeti épülete látható. Sajnos ma már nem áll.
Másik mozaikképeslap. Itt az állomás régi, emeletes épületét a jobb fölső sarokban láthatjuk.
Napjainkban csak néhány romos emlék őrzi ezeket az épületeket, a hajdani vízház tornya üresen áll.
A fiatalabb generációnak kuriózum lehet a falra szerelt vezetékes távbeszélő, ez a poggyászmegőrzővel szemben helyezkedik el.
Emléktáblából nincs hiány, 1909-ben átadták a Vámosgyörk – Jászapáti vonalat.
Sokkal nagyobb horderejűnek tűnik ennél, hogy ezen az állomáson helyezték üzembe az első integra-dominó rendszerű vasúti biztosítóberendezést. Az eset 1962-ben történt és ennek 15 évvel később emléktáblát szenteltek.
Magyarországon ez a legnagyobb példányban telepített biztosítóberendezés, melyben az azonos funkciókat ellátó jelfogókat közös dobozba, úgynevezett jelfogóegységbe építették. Ezen jelfogóegységekből dominószerűen felépíthető az állomás vágányhálózata alapján az áramkörök jelentős része, a maradék 5-10 százalékot pedig továbbra is szabadkapcsolásban építik be. A jelfogóegységek viszonylag könnyen és gyorsan cserélhetők, így ha a hiba helye behatárolt, általában a jelfogóegység cseréjével hamar orvosolható. A jelfogóegységek száma az évek alatt egyre nőtt, jelenlegi becsült számuk (a jelfogóegységként kezelt egyéb áramköri elemekkel együtt) a 100-at közelíti. Ez a D55-ös.
Fontos tudni, hogy az Integra cég licence alapján tervezett és épített újabb berendezés a D55-től eltérően már nagy állomásokra készült, így kiegészül az eddig hiányzó tolatóvágányutas lehetőségekkel. Volt próbálkozás hazai fejlesztésként tolatóvágányutas berendezésre, Dominó 67 típusnéven néhány darabot helyeztek üzembe az országban, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A 90-es évektől kezdve aztán számos Domino rendszerű berendezés kezelőfelületét váltották ki számítógéppel. Ez lehetővé teszi az állomás távvezérelhetőségét, azaz másik állomásról, vagy központi forgalomirányító központból való kezelését.
A vámosgyörki üzembe helyezés jelentőségét jól mutatja, hogy az 50. évforduló alkalmából újfent emléktáblát helyeztek el.
A táblák az irányításra szolgáló épületet díszítik, ahol az állomásfőnök honol. Az állomásfőnök ebédszüneten van, lényegében minden fontos feladat elvégzése az ő felelőssége. Késések, balesetek, meghibásodások, emberi konfliktusok, de a bakterekkel, sőt az önkormányzatokkal való kapcsolattartás is az ő feladata.
A személyzeti wc ablakán plakát állít emléket az 1996-os Vasutas Nemzetközi Munkavédelmi hétnek.
Beljebb haladva szívmelengető információkkal találkozunk. A nyomok arra engednek következtetni, hogy három resti büfé van a megállóhelyen.
Az egyik a felirat szerint újra megnyitotta kapuját az érdeklődők előtt. „Újság, hírlap ajándé, üdítőd, édesség és szerencse”. Ezeket lehet itt vásárolni, közelebb érve sajnos világossá válik, hogy csak lehetett. Az egység zárva. A várakozásra buzdító táblát sem mostanában hagyhatták az asztalon.
A turpisság aztán kiderül, a resti büfé funkcióját a túloldalon lévő kocsma tölti be, a hangulat hamisítatlan, a képek reprezentatív igényességgel készültek.
Azon lehet vitatkozni, hogy a háborús, vagy az orbáni, de biztos, hogy az infláció elérte Vámosgyörköt is. Egy sima presszókávé 450 forintba kerül. Ekkor jut eszünkbe, hogy a bezárt talponálló felirata szerencsét ígért a vándornak. Mindent megtettünk érte, de végül az nem szegődött mellénk.
Sok idő azonban nem adatott a kesergésre, a hangosbeszélő óvatosságra inti mind a négy utast. A kettes vágányra érkezik sebesvonatunk. Az ajtók záródnak.
(Magyar Jelen – vasutallomasok.hu)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!