1904. december 9-én született vitéz nagybányai Horthy István, kormányzó-helyettes, gépészmérnök, repülő főhadnagy, a kormányzó idősebb fia.
Vezető szerepet vállalt több gazdasági és társadalmi szervezetben, az azonban nem közismert, hogy tervezőmérnökként is komoly szakmai tudással bírt fiatal kora ellenére. A Ford Művek – ahol amerikai tanulmányútján szerzett tapasztalatokat – a mai napig használja autókarosszéria felfüggesztési találmányát. Világrekorddal is büszkélkedhetett: 1928-ban társával, Kaszala Károllyal, több mint 500 km-es repülőutat tett meg az örök városba, a stílusosan Róma névre keresztelt, Lampich Árpád által tervezett géppel.1939-ben pedig világszenzációként egyedül tette meg 16 nap alatt a Budapest-Bombay-Budapest utat
Magas közjogi méltósága ellenére a 2. magyar hadsereggel a keleti frontra vonult tartalékos vadászpilótaként, ugyanis nem érezte volna magát jogosultnak a hadsereg majdani vezetésére személyes tapasztalatok híján. Népszerűsége 1942-ben bekövetkezett haláláig töretlen volt. Augusztus 19-én ugyan véget ért repülőgépes szolgálata, de másnap, 25. bevetésén Héja típusú repülőgépével lezuhant, melynek pontos okai a mai napig tisztázatlanok.
2011-ben a Goldtimer Budaörs Alapítvány és Révy László repülőgép restaurátor jóvoltából a néhai kormányzó-helyettes emlékére özvegye, a 93 éves gróf Edelsheim-Gyulai Ilona egy ugyanolyan, Cimbora típusú replika vitorlázógéppel repült (tervező: id. Rubik Ernő), amelyet ő maga vezetett 70 évvel azelőtt.
(Múlt-kor, Hármashatárhegyi Sportrepülésért Alapítvány nyomán)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!