Az Audi cégcsoport telephelyei közül a győri kapta a legtöbb állami támogatást a munkabérek és az árbevételek viszonyában. A cégcsoport magyarországi munkahelyére a németországira költött közpénz négyszerese jutott.
A G7.hu az EU nyilvántartását alapul véve vizsgálta meg, hogy az Audi európai leányvállalatai közül melyik és mekkora összegben jutott támogatáshoz.
2016 és 2019 között négy uniós állam hagyott jóvá támogatást a cégcsoportnak, méghozzá 6,4 millió euró, tehát 2,24 milliárd forint értékben. Akkoriban a német Audi AG kapta a legmagasabb összegű támogatást, 2,7 millió eurót. Magyarország azonban – ellentétben a fizetésekkel – a támogatások tekintetében már akkor ezüstérmes lett. Ehhez a kormánynak „mindössze” 2,3 millió eurónyi közpénzt kellett kiosztania a győri Audi Hungaria Zrt.-nek. A magyarországi támogatások kapcsán különösen érdekes – írja a gazdasági portál –, hogy
összességében csupán két magyar projekt szerepel az uniós nyilvántartásban, 7,6 milliárd forinttal. Eközben az egyedi kormánydöntések listájából látható, hogy összesen 36 milliárd forint állami támogatásnál jár az Audi Magyarországon.
Miközben Magyarországon egy győri munkahelyre közel négyszer annyi állami támogatás jut, mint egy németországira, addig a munkavállalók bére is jelentősen eltér, no nem a mi javunkra. Példának okáért:
ötször többet keresnek az Audi németországi és belga munkavállalói, mint a győriek. Ennek köszönhetően Munkabér-arányosan már messze a magyar állam adja a legtöbb támogatást.
És ez a bruttó fizetés, ami – a magas magyar adóterheket figyelembe véve – nettóban még élesebb különbséget mutathat.
Az eset igazi pikantériája azonban, hogy a győri Audi bőven nyereséges lenne támogatások nélkül is. A cég 2019-es, 8,56 millió eurós árbevételének 0,03 százalékát tette ki a támogatás összege, 4,1 százalékos profitráta mellett. Az árbevételeket vizsgálva is messze a belga és a magyar cég jut a legtöbb állami támogatáshoz.
A G7 szerint a magyar példa azt mutatja, hogy pénzügyi szempontból nem érdemes multinacionális céget közpénzzel támogatni, hiszen elviszik a profitot. Az Audi Hungária az elmúlt 10 évben közel 1500 milliárd forintot fektethetett volna be hazánkban, de ők e helyett a teljes összeget átutalták Németországba. 2010 és 2019 között az összesen 1476 milliárd adózott eredmény mellett így 1524 milliárd forint osztalékot vett fel a magyar Audi anyavállalata.
Az idén elkönyvelt kétmilliárd eurós, közel 700 milliárd forintos osztalékból, ha magyar tulajdonosok kapnák, akkor közel 170 milliárd forint adóbevétel jutna a magyar költségvetésbe, így azonban semmi.
(Hvg.hu nyomán – Fotó: MTI/Krizsán Csaba)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!