Valóban oda a „Barátság”, vagy csak az üzemanyagár emelése a cél? Milyen érdemi lépést tervez a kormány? – teszi fel a kérdéseket közleményében Szajlai János, alelnök, Mi Hazánk Energetikai kabinet részéről. Az írást változtatás nélkül közöljük.
Napok óta az ukrán kőolajvezetéken érkező orosz olajimport csökkentése korbácsolja a kedélyeket, ellátási problémákat és akár 5-10%-os kiskereskedelmi üzemanyagár-emelkedést is előre jelezve. Nem az első eset lenne ez, mikor az ukránok az olajvezeték elzárásával riogatnak, de az sem először történne, hogy a kormány és Szijjártó Péter egy-két hangzatos mondaton kívül semmilyen módon nem reagál.
A Mi Hazánk Mozgalom szerint ideje lenne felderíteni a háttérben húzódó üzleti megállapodásokat, amelyek nagyban befolyásolhatják az Ukrajnán keresztül érkező kőolaj mennyiségét.
Már egy évvel ezelőtt kérdeztük a MOL-t, hogy milyen, a tranzitot befolyásoló részletei vannak a kőolajvezetéket üzemeltető céggel az Ukrtranstnafta-al kötött szerződésének, melynek keretén belül jelentős mennyiségű gázolajat exportálnak Ukrajnába. Érdekes részlete a kirakósnak az is, hogy az orosz cégek közül a hazai olajellátás egyharmadát biztosító Lukoil exportját állította le Ukrajna. Annak a Lukoilnak, amelynek 2022-ben az összes hazai kútját felvásárolta a MOL.
A Mi Hazánk álláspontja szerint nem helyes, hogy egy multinacionális cégnek bármilyen hatása van a vezetéken érkező kőolajexportra vagy annak díjára, ebből adódóan az üzemanyagárakra.
Elvárjuk tehát a Kormánytól és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztertől, hogy ha már olyan szoros szálak kötik a kormányt a MOL-hoz, vizsgálják meg az olajexportot befolyásoló szerződéseket és kapcsolatokat, és az esetleges negatív hatású részeit kompenzálják, akár a MOL-lal, akár nélküle.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!