Az elmúlt napokban azzal került be az Auchan a hírekbe, hogy forronganak az indulatok, egyesek már sztrájkról beszélnek.
– Lényegében sztrájkfeszültség alakult ki az Auchannál. Az ügy előzménye, hogy a francia multinacionális vállalat hazai leányvállalata nem jutott egyezségre a munkavállalók mögött álló érdekvédelmi képviselettel, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetével (KASZ), annak hiányában pedig szerda este jóval szerényebb bérfejlesztést jelentett be az elvártnál – számolt be az Index. Jelentősen fokozta az elégedetlenséget a legnagyobb dolgozói létszámot kitevő áruházi munkakörökben, tehát jellemzően a pénztárosok és az árufeltöltők között, hogy péntek délután a Tesconál bérmegállapodásra jutott a KASZ. A Tescoval kapcsolatos iparági pletykák dacára a brit hátterű lánc kedvezőbb feltételeket teremtett a munkavállalóinak – írta a napi.hu.
A bejelentések eredményeképp a forgalom és a lokáció alapján nem kiemelt vidéki áruházakban a belépő szintű bruttó bér 320 ezer forint a Tesconál, az Auchannál ellenben csak 297 ezer forint. A nagyobb munkaterhelés miatt kiemelt egységeiben a Tesco 40 ezer forintos bérpótlékot ad: itt már 360 ezres kezdő bruttó bér áll szemben az Auchan 300 ezer alattijával.
A 30 forint/kilométer üzemanyag-költségtérítés sem jár automatikusan
Igyekeztünk utánajárni a dolgoknak, név nélkül megosztott velünk pár információt egy Auchanban dolgozó pénztáros, az ő szavai alapján próbáljuk kiegészíteni a fentieket.
– Én tegnap kaptam kézhez az új szerződés-módosítást, amiben az emelés mértékét is láttam nyilván, ez egy kényes kérdés, csak a magam nevében tudok nyilatkozni, mert jellemző az, hogy senki nem árulja el, hogy mennyit keres – kezdte mondandóját. Hozzáfűzte, hogy neki kereskedelmi végzettsége is van, de elvégzett egy pénztáros tanfolyamot is, így a szakképzetteknek megfelelő bért kapja.
– A tömegközlekedést 100%-ban fizetik, az autóra viszont továbbra is csak a 15 forint/kilométer jár, annak ellenére, hogy bejelentették, most már 30 forint adható. Azzal az indoklással, ha majd a következő félévben jól teljesít a mi áruházunk, akkor elgondolkodnak rajta.
Végülis úgy foglalták össze, „örüljünk, amit kapunk”. Számszerűsítve eddig nettóban 220 ezret kaptam, erre jön rá most 21 ezer forint
– mutatott rá. Napi 12 órában dolgozik, elmondta, hogy emellé számos más részfeladat is kapcsolódik, ami szorosan véve nem tartozik a pénztárosi munkakörhöz. További érdekesség, hogy a karácsonyi időszakban azt tapasztalta, hogy messze nem volt már akkora „roham”, mint az előző években, ebből egyértelműen azt szűri le, hogy az embereknek kevesebb a pénze.
A Mi Hazánk kötelezővé tenné a maximálisan adható üzemanyag hozzájárulást
A napokban a Mi Hazánk Mozgalom közleményben követelte, hogy pont az ilyen esetek elkerülése végett legyen kötelezően adandó a 30 forint/kilométer utazási hozzájárulás azon munkavállalók részére, kik autóval járnak dolgozni. De leszögezték azt is, hogy továbbra is tartják magukat eredeti javaslatukhoz, hogy 40 forintra kell azt felemelni.
– Természetesen a kormányzati propaganda igyekszik minél jobban ünnepeltetni magát, mi is jó iránynak tartjuk az emelést, de továbbra is 40 forintot szeretnénk – fogalmazott Lantos János, a nemzeti ellenzéki párt munkaügyi kabinetjének elnöke.
– Ne csak adható legyen az üzemanyag-költségtérítés, hanem kötelező! Elvárjuk a kormánytól, hogy a jelenlegi válságos időszakban védje meg a magyar családokat, amikor egyre magasabb a rezsi és az infláció, nem beszélve a hatalmas üzemanyagárakról, legalább ehhez a 30 forint/kilométerben megszabott támogatáshoz jussanak hozzá kivétel nélkül a magyar dolgozók
– összegezte.
(Kiemelt kép: MTI / Vajda János – illusztráció)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!