loading

Gyermekeket célzó etikátlan reklámgyakorlatra csap le a GVH

2025. márc. 28. 16:33
2 perces olvasmány
Gyermekeket célzó etikátlan reklámgyakorlatra csap le a GVH

Az MTI tájékoztatása alapján összehangolt európai fogyasztóvédelmi fellépés valósul meg a gyermekvédelemben. Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network - CPC) közös fellépést kezdeményezett egy, a gyermekek körében népszerű internetes játék gyártójával szemben, és közzétette a megbízható online játékkörnyezethez szükséges legfontosabb alapelveket – közölte a GVH pénteken a hírügynökséggel.

A közleményben beszámoltak arról, hogy a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) az Európai Bizottság koordinálásával közös fellépést kezdeményezett a svédországi Star Stable Entertainment AB-vel szemben.

A CPC felszólította a céget, hogy szolgáltasson információkat az egyik gyermekek körében népszerű videójátékában megjelenő kereskedelmi gyakorlatokról.

A választ értékelve a CPC több gyakorlatot is azonosított, amelyek sérthetik az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályokat, és veszélyesek lehetnek a gyermekekre – tették közzé.

Ilyen például a gyermekek közvetlen megszólítása, vásárlásra buzdítása a reklámokban, a pszichés nyomásgyakorlás alkalmazása, a gyermekekre szabott átlátható és könnyen érthető tájékoztatás hiánya a játékon belüli fizetőeszközöket illetően. A svéd vállalkozás elmulasztotta biztosítani, hogy a termékeit népszerűsítő influenszerek egyértelműen feltüntessék, a tartalmak reklámnak minősülnek, reklámot tartalmaznak – írta az MTI.

A GVH tájékoztatása szerint a CPC iránymutatást adott ki, hogy az átláthatóságot, a tisztességességet előmozdítsa az internetes játékiparban, kiemelten a virtuális fizetőeszközök kérdésében.

Az MTI által közölt információk arra is rávilágítanak, hogy az iránymutatás több alapelvet is meghatároz a virtuális fizetőeszközök vásárlásával és felhasználásával kapcsolatban. Egyebek mellett ilyen a világos és átlátható árképzési gyakorlat, és a szerződéskötés előtti tájékoztatás.

A Gazdasági Versenyhivatal hangsúlyozta, saját gyakorlatában is kiemelt figyelmet fordít a sérülékeny fogyasztói csoportokat, közöttük a gyermekeket is érintő kereskedelmi gyakorlatokra.

A jelentésből kiderül, hogy a nemzeti versenyhatóság az elmúlt időszakban két alkalommal is felhívta a játékosok, a szülők figyelmét a játékok veszélyeire, a lehetséges átverésekre. A GVH először a mobiljátékok használata során gyermekekre leselkedő kockázatokat ismertette a szülőkkel, 2025 elején pedig az úgynevezett „asztali" videójátékokban alkalmazott megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra hívta fel a figyelmet.

A cikkben olvasható, hogy a GVH a Digitális Tudatosság Programjával is törekszik elősegíteni a gyermekek védelmét az online térben. Az edukációs programban a nemzeti versenyhatóság munkatársai tartanak előadást 10–16 éves kor közötti diákoknak, emellett figyelik a véleményvezérek reklámgyakorlatait is.

(Kiemelt kép forrása: GVH)

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
További cikkeink
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás